• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4580 -
  • ۱۳۹۸ پنج شنبه ۱۷ بهمن

نگاهي به شهرآورد نود و دوم بين استقلال و پرسپوليس

جنگ 2- 5 -3 با 2- 4 -4

علي كربلايي

از ساعت 15:30 امروز نود و دومين شهرآورد پايتخت با سوت بيژن حيدري آغاز خواهد شد. پرسپوليس صدر‌جدولي به مصاف استقلال در رده چهارم جدول خواهد رفت و نتيجه ديدار امروز تاثير مستقيم بر سرنوشت قهرمان اين فصل خواهد داشت. هر دو تيم با نيمكت‌هايي تغيير كرده به نسبت دربي رفت پا به اين مسابقه مي‌گذارند و عجيب اينجاست كه دليل تغيير روي نيمكت دو تيم كسب نتايج بد توسط مربي‌هاي خارجي نبوده؛ بلكه هر دو در صدر جدول عطاي حضور روي نيمكت استقلال و پرسپوليس را به لقايش بخشيدند و راهي كشورهاي‌شان شدند. غيبت استرا و كالدرون، مربي‌هايي كه تيم‌هاي‌شان را در صدر جدول تحويل مربي بعدي دادند يكي از مهم‌ترين سوژه‌هاي اين دربي است. استقلال فرهاد مجيدي با همان تاكتيك و روش‌هاي استراماچوني بازي مي‌كند اما يحيي گل‌محمدي كه علاقه خاصي به بازي مالكانه با شيوه منحصربه‌فرد خودش دارد، اعلام كرده فعلا براي ارايه اين نوع بازي زود است. بعد از حدود 5 سال اين اولين دربي با مربياني تمام ايراني است. به احتمال فراوان امروز استقلال مالك توپ و ميدان خواهد بود و پرسپوليس با پرس شديد سعي مي‌كند، بازي‌سازي استقلالي‌ها را از خط دفاع دچار مشكل كند. استقلال با چيدمان سه- پنج- دو راهي ميدان خواهد شد و پرسپوليس به سياق ديدارهاي قبلي با يحيي، چهار- چهار- دو بازي خواهد كرد. حضور دو هافبك با توانايي دفاعي بالا و دو يار سرعتي و تكنيكي در ميانه زمين پرسپوليس مي‌تواند برتري را در اين خط به پرسپوليسي‌ها بدهد اما در صورتي كه استقلال موفق به رهايي از پرس شديد سرخ‌ها شود، مي‌تواند به‌ شدت خطر‌آفرين باشد. دقت پاس بازيكنان در ميانه ميدان از اهميت بالايي برخوردار است و در صورت از دست دادن توپ توسط هر يك از دو تيم، مهاجم‌هاي سريع مترصد ضد حمله هستند. با توجه به حضور سيدجلال حسيني در دفاع پرسپوليس و روزبه چشمي در دفاع استقلال كه سابقه خوبي در جا ماندن از مهاجمين سرعتي دارند به ‌طور قطع هر دو مربي روي اين موضوع تمركز خاصي كرده‌اند. استقلالي‌ها پيستون‌هاي بهتري دارند و وريا و ميليچ در طول اين فصل عملكرد به مراتب بهتري نسبت به شيري و انصاري در كارهاي هجومي داشته‌اند؛ اما نكته‌اي كه خيال قرمزها را راحت مي‌كند اين است كه مدافعين كناري اين تيم در دفاع بازيكنان مطمئن‌تري هستند. در ادامه نگاه كامل‌تري به برنامه دو تيم براي به گل رسيدن و كنترل بازي خواهيم داشت.

 

استقلال، احتمالا هجومي‌تر

با توجه به شواهد و قرائن به نظر مي‌رسد، فرهاد مجيدي در اين مسابقه بازي هجومي‌تري نسبت به پرسپوليس ارايه بدهد. استقلال با دو مهاجم آماده و خط هافبكي خلاق و مدافعيني بازي‌ساز، توپ و ميدان را در اختيار خواهد داشت. مانند اغلب ديدارهاي قبلي حركات تركيبي هافبك‌ها با پيستون‌هاي تيم و اضافه شدن مهاجمان و تشكيل مثلث مي‌تواند مدافعين پرسپوليس را دچار اشتباه كند. فرهاد اگر همان شيوه استراماچوني را ادامه بدهد و با توجه به 3 ديدار قبلي كه روي نيمكت اين تيم نشسته، ميل بيشتري به هجوم خواهد داشت. نكته حائز اهميت در اين مسابقه اينجاست كه استقلال در صورت پيروزي در ديدار عقب افتاده هم همچنان 5 امتياز از پرسپوليس عقب خواهد بود و مساوي در اين مسابقه كمكي به آنها در مسير قهرماني نخواهد كرد. با اين حساب استقلال انگيزه بيشتري براي حمله دارد و علاوه بر عملكرد هفته‌هاي گذشته، نياز اين تيم به 3 امتياز هم مزيد بر علت خواهد شد تا نمايشي هجومي ارايه بدهند. علي كريمي، فرشيد باقري و ريگي به احتمال زياد كمربند مياني استقلال را شكل مي‌دهند و جلوتر از آنها قائدي و مطهري حضور خواهند داشت.

 

پرسپوليس، با تجربه‌هاي كنترل‌گر

پرسپوليس با يحيي همان تيمي است كه توقعش مي‌رود. با هوش، كنترل‌گر و برنده. يحيي در دو ديداري موفق به پيروزي شده كه تعداد پاس صحيح و مالكيت توپ كمتر اما موقعيت‌هاي به مراتب بيشتري از حريف داشته است. علي علي‌پور در ديدار مقابل صنعت نفت آبادان سه تك به تك و يك دروازه خالي را از دست داد و احتمالا در اين مسابقه يكي از چالش‌هاي اصلي گل‌محمدي بعد از ايجاد موقعيت، تبديل آنها به گل باشد. به هر حال نرح بهره‌وري پرسپوليس از موقعيت‌هاي گلش بسيار پايين است و حضور اوساگانا هم نتوانسته كمكي به اين معضل بكند. نقطه قوت پرسپوليس در اين مسابقه براي گلزني، وينگرهاي توانمند اين تيم هستند. ترابي و اميري دو بازيكني هستند كه زير نظر يحيي كارهاي تازه‌اي مي‌كنند. آنها در طول هر مسابقه دو يا سه بار جاي‌شان را با يكديگر عوض مي‌كنند و با توجه به چپ‌پا بودن اميري و راست‌پا بودن ترابي، باعث سردرگمي مدافعين براي اجراي نقشه نهايي خواهند شد. يحيي مي‌تواند براي اين مسابقه سورپرايز هم داشته باشد و به جاي چيدمان چهار- چهار- دو با 5 هافبك به ميدان برود و بشار رسن را به ميانه ميدان اضافه كند تا تسلط اين تيم بر مركز زمين دو چندان شود.

 

باگ يكسان اما متفاوت

هر دو تيم در قلب دفاع با مشكلاتي مواجهند. پرسپوليس از سيدجلال حسيني با 38 سال در كنار كنعاني‌زادگان استفاده خواهد كرد و استقلال هم مجبور خواهد بود از طاهرخاني 23 ساله در كنار چشمي و دانشگر استفاده كند. سيدجلال ديگر چالاكي سابق را ندارد و شايد در اين مسابقه آخرين شهرآورد خود را تجربه كند. از آن سو طاهرخاني اولين دربي خود را تجربه خواهد كرد و با جو اين مسابقه سخت آشنا نيست. هر دو تيم از مهاجم‌هاي سرعتي بهره مي‌برند و ساكن بودن مدافعين مي‌تواند بلاي جان آنها باشد.

 

دوئل دو مرد جوان

يحيي گل‌محمدي و فرهاد مجيدي، دو مربي جواني هستند كه بنا بر شرايط شانس حضور در دربي را پيدا كرده‌اند. يحيي يك مربي ثابت ‌شده در ليگ ايران است و علاوه بر دو جام حذفي، موفق شده پديده را به ليگ قهرمانان برساند. فرهاد هم در چند ديدار نشان داده مربي جسور و توانمندي است اما تجربه گل‌محمدي را ندارد. يحيي يك بار سابقه نشستن روي نيمكت پرسپوليس به عنوان سرمربي را دارد و 15 بار هم به عنوان بازيكن در اين ديدار توپ زده كه يك بازي كمتر از مجيدي است. هر دو مربي به عنوان بازيكن سابقه 8 تساوي و 4 پيروزي در دربي دارند و يحيي 3 بار مساوي كرده و فرهاد 4 بار.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون