• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4588 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۲۸ بهمن

گرمايش زمين دوچرخه‌سواري را نابود مي‌كند

نزديك‌ترين ورزش به طبيعت

سامان سعادت

يك مقبره از درختان كه در صفحه نمايش ديده مي‌شود؛ تصاوير تلويزيوني اسكلت‌هاي سوخته درختان را كه سياه و نازك است به نمايش گذاشته. خاكستر تيره زير شاخه‌هاي بي‌برگ آنها ديده مي‌شود. تصاوير شامل يك چشم‌انداز سرد و بي‌روح است كه هيچ رنگي در آن ديده نمي‌شود. سواركاران از كنار تپه مارپيچ عبور مي‌كنند. حركات آنها عجيب و غريب و غيرعادي است. اين افتتاحيه تور جهاني UCI 2020 است. توري كه هر ساله با نام تور داون‌آندر شناخته شده و با آن رقابت‌هاي دوچرخه‌سواري قهرماني جهان آغاز مي‌شود.

ماه‌هاي قبل سراسر قاره استراليا درگير آتش‌سوزي گسترده در جنگل‌هاي اين كشور بوده است. اين آتش‌سوزي‌ها به شكل يك هلال ماه ويرانگر امتداد ساحل جنوب شرقي اين سرزمين را پيمود و تمام پارك‌هاي ملي و زمين‌هاي كشاورزي را در خود بلعيد. اماكن فرهنگي باستاني Aboriginal آسيب ديدند و با وجود تغيير جزيي شرايط، احتمالا تور دوچرخه‌سواري داون‌آندر امسال هيچ شباهتي با رقابت‌هاي سال‌هاي گذشته ندارد. (تور دوچرخه‌سواري داون‌آندر
(Tour Down Under) يك تور دوچرخه‌سواري جاده در استرالياست. اين تور كه از سال ۱۹۹۹ هر سال برگزار مي‌شود در اطراف شهر آدلايد در ايالت استرالياي جنوبي به پايان مي‌رسد.) دوچرخه‌سواري ورزشي است كه به صورت موازي برگزار نمي‌شود. اين ورزش هميشه در بستري از جاده‌هاي پر‌پيچ و خم كوهستان و در كنار رودخانه‌ها و نوارهاي ساحلي و شهرهاي باريك برگزار شده. در كدام ورزش ديگر محيط اينچنين بر ورزش غالب است و يك ملت را در قلب خودش دخيل مي‌كند؟ زمين بازي اين ورزش هميشه در حال تغيير است. در دوچرخه‌سواري حرفه‌اي فقط يك خط نازك ميان ورزشكار و طبيعت قرار دارد. اين زيبايي است. همين نمايش است كه دوچرخه‌سواري را به چنين ورزش فوق‌العاده‌اي تبديل مي‌كند. اما همين مساله مي‌تواند بزرگ‌ترين تهديد براي اين ورزش نيز باشد. موج گرماهاي بي‌سابقه و هواي غيرقابل پيش‌بيني مي‌تواند به راحتي مسابقات را متوقف كند، نتايج را تغيير دهد يا حتي از برگزاري آن به‌طور كامل جلوگيري كند.

تغييرات آب‌ و هوايي ناشي از رفتارهاي انساني ممكن است تنها دليل آتش‌سوزي‌ها نباشد، اما مطمئنا شدت تخريب‌ها را افزايش داده است. در حالي كه هوا هميشه در دوچرخه‌سواري نقش اصلي را ايفا كرده است چه اتفاقي مي‌افتاد كه اين نقش به‌طور فزاينده‌اي بدتر مي‌شود؟ دوچرخه‌سواري حرفه‌اي ورزشي است كه در طول تاريخ توفان‌هاي زيادي را پشت سر گذاشته است. مبارزه مداوم اين رشته عليه بلاي دوپينگ يكي از بزرگ‌ترين چالش‌هاي اين رشته بوده است. با اين حال نگاهي به سراسر ورزش جهان نشان مي‌دهد همه ورزش‌ها با چنين چالش‌هاي دروني‌اي درگير هستند. دوچرخه‌سواري از بعضي‌ جهات با واقعيت دوپينگ روبه‌رو شده است و به‌طور جدي براي پيدا كردن راه‌حل‌هاي موجود تلاش مي‌كند. متصديان اين معضل را مساله‌اي نمي‌بينند كه به راحتي حل شود و نياز به توجه و عمل دارد. در آينده يكپارچگي دوچرخه‌سواري به اين بستگي دارد. اذعان به وجود دوپينگ و پذيرفتن تاثيرات آن پيامد نگاه ويژه به اين معضل است. با اين حال مساله تغييرات آب‌وهوايي با دوپينگ كاملا متفاوت است.

غيرفعال بودن در برابر چنين مشكلي خيلي ساده و آسان است. مسلما ورزش قدرت دولت‌ها را در سياستگذاري ندارد. دوچرخه‌سواري حرفه‌اي لزوما منجر به سرمايه‌گذاري اقتصادي جهاني نمي‌شود. اما اين ورزش و اجزاي تشكيل‌دهنده‌اش به جاي اينكه بخواهد رهبري يك جريان را برعهده بگيرد مي‌تواند بخشي از راه‌حل باشد. آينده كره زمين نبايد با جوهر سياه متلاشي شود. ما نيازي به رفتارهايي كه آينده را ويران مي‌كند، نداريم.

در بهترين حالت ورزش مي‌تواند بيانگر تجربيات مشترك بشري باشد و ما را به هم نزديك كند. ورزش حرفه‌اي در نشان دادن توانايي‌هاي بشري و هنرهاي فردي عامل منفعلي نيست. اين پديده‌اي است قدرتمند. سياست‌ها و راهبردهايي كه توسط دستگاه حاكم اعمال مي‌شود بايد به گونه‌اي تدوين شود كه عوامل احتمالي بدتر شدن شرايط آب و هوايي و تغييرات جوي را از بين ببرد.

پروتكل‌هاي فعلي هواشناسي كه در سال 2016 به تصويب رسيده است در مواجهه با چالش‌هاي اقليمي آينده ناكافي هستند. پروتكل‌ها نه‌تنها استراتژيك نيستند، بلكه ارتجاعي هستند و هيچ‌گونه ديد وسيع‌تري براي ارزيابي وقايع هنگام وقوع را ندارند. دوچرخه‌سواري حرفه‌اي مي‌تواند با توجه به اينكه يك نهاد حامي چه نقشي مي‌تواند ايفا كند، نقش خود را در زمينه تغييرات آب‌وهوايي داشته باشد. رويكرد جدي‌تر با كسب حمايت‌هاي مالي امكان‌پذير است. البته اينها كارهاي ساده‌اي نيستند و راه‌حل‌هاي ساده و بدون زحمت هم ندارند. دوچرخه‌سواري حرفه‌اي به‌طور انحصاري به حمايت مالي متكي است و هر ساله به نظر مي‌رسد تيم‌ها در آستانه سقوط هستند. ثبات مالي و پايداري چالش‌هاي واقعي براي اين ورزش هستند. با وجود پيش‌بيني هزينه‌هاي اقتصادي مرتبط با تغييرات آب و هوا شايد نبود حمايت‌هاي مالي از دوچرخه‌سواري يكي ديگر از پيامدهاي آينده كره زمين باشد. با اين حال بايد برنامه‌هايي ورزشي براي آينده طراحي شود تا با اين واقعيت جهاني روبه‌رو شويم. بحث و گفت‌وگو در مورد چگونگي برگزاري دوچرخه‌سواري مي‌تواند بخشي از جنبش جهاني براي كاهش توليد گازهاي گلخانه‌اي باشد. و اكنون با پايان يافتن تابستان و حركت گلوله‌هاي آتشي از تور جهاني دوچرخه‌سواري استراليا، آتش و آسيب‌ديدگي براي كساني كه در خط مقدم جبهه هستند، باقي مانده است. فقط نياز است يك گفت‌وگوي سريع در اين رابطه آغاز شود كه آينده حرفه‌اي دوچرخه‌سواري ممكن است به آن بستگي داشته باشد. منبع: گاردين

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون