• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

خبر

نيرويي به ليبي نفرستاديم

سخنگوي كرملين روز دوشنبه اعلام كرد، رييس‌جمهوري روسيه هيچگونه نيرويي به ليبي اعزام نكرده است و هيچ دستوري در اين رابطه وجود ندارد. به گزارش ايسنا به نقل از خبرگزاري اسپوتنيك، خبرنگاران از ديميتري پسكوف، سخنگوي كرملين در كنفرانس هفتگي سوال پرسيدند كه آيا ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه نيرويي به ليبي اعزام كرده است يا خير چون گزارش‌هايي درباره مراسم تدفين يك سرباز روس وجود دارد كه طبق گزارش‌ها در ليبي كشته شده است.پسكوف به خبرنگاران گفت: خير، ولاديمير پوتين به عنوان فرمانده كل قواي نيروهاي مسلح روسيه هيچ نيرويي به ليبي اعزام نكرده و هيچ حكمي درباره آن نداده است. زماني كه از سخنگوي رياست‌جمهوري روسيه درباره تلفات توضيح خواسته شد، او گفت: هيچ نيروي روسي در ليبي حضور ندارد.پسكوف در ادامه اين كنفرانس خبري درباره جزييات گفت‌وگوي تلفني پوتين و ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين صحبتي نكرد. اين رهبران روز جمعه درباره درگيري داخلي اوكراين گفت‌وگوي تلفني داشتند. سخنگوي پوتين بدون اشاره به پاسخ زلنسكي درباره انتقادها به ناكامي كي‌يف در اجراي توافق‌هاي مينسك گفت: ما نمي‌توانيم جزييات اين تماس تلفني را علني كنيم.پسكوف در ادامه صحبت‌هايش در خصوص ادعاي دونالد ترامپ مبني بر اينكه ايالات متحده مي‌خواهد حمايت روسيه از دمشق پايان يابد، گفت: ارتش و مستشاران روس از نيروهاي دولت روسيه در نبرد عليه تروريسم حمايت مي‌كنند و از افزايش فعاليت شبه‌نظاميان در ادلب متاسف است.براساس گزارش سرويس مطبوعاتي كاخ سفيد ترامپ به رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه گفت كه روسيه نبايد از نيروهاي مسلح سوريه در ادلب حمايت كند. پسكوف در ادامه گفت: نيروهاي مسلح روسيه و مشاوران نظامي روس به حمايت از نيروهاي مسلح جمهوري عربي سوريه در نبرد با تروريست‌ها ادامه مي‌دهند و روسيه متاسف است كه تروريست‌ها در ادلب فعال‌تر شده‌اند. سخنگوي كرملين در جمع خبرنگاران همچنين گفت كه رهبران روسيه، فرانسه، آلمان و اوكراين درباره نشست جديد به سبك نرماندي رايزني دارند اما هنوز تاريخ معيني براي آن مشخص نشده است. پسكوف تاكيد كرد: اين مساله قطعا مورد بررسي قرار گرفته اما براي برگزاري نشست دست‌كم بايد سند پاريس را دوباره مطالعه كنيم و هر گونه پيشرفتي‌ كه حاصل شده است مورد ارزيابي قرار بگيرد. سخنگوي كرملين در پاسخ به اينكه اين نشست ممكن است آوريل برگزار شود، گفت: هنوز هيچ تفاهمي در اين رابطه وجود ندارد. اين 4 رهبر نهم دسامبر در پاريس ديدار كردند تا مذاكرات در رابطه با صلح اوكراين تسريع شود. در نتايج به تصويب رسيده، آنها بار ديگر خودشان را به آتش‌بسي در شرق اوكراين متعهد كردند و توافق نشان دادند تا تبادل زنداني داشته باشند.پسكوف در بخش ديگري از سخنانش گفت، روسيه به گفت‌وگو با بلاروس درباره توافق انرژي ادامه خواهد داد چون بر اين باور است كه پوتين و الكساندر لوكاشنكو، رييس‌جمهوري بلاروس در نشست سوچي به تفاهم رسيدند.

انصارالله مذاكرات

مستقيم با رياض را تاييد كرد

همزمان با اذعان عربستان به وجود مذاكرات محرمانه با انصارالله پيرامون دستيابي به صلح ميان دو طرف، انصارالله نيز بر وجود اين مذاكرات تاكيد كرد. به گزارش ايسنا، محمد البخيتي، عضو دفتر سياسي انصارالله يمن در گفت‌وگو با شبكه خبري الجزيره گفت: مذاكرات غيرعلني ميان اين جنبش و عربستان به صورت مستقيم در حال انجام است اما هنوز بازتاب مثبتي نداشته است.با وجودي كه عربستان در گذشته وجود مذاكرات ميان دو طرف با هدف دستيابي به صلح را تكذيب مي‌كرد اما اخيرا اذعان كرده كه مذاكرات محرمانه ميان انصارالله و رياض در حال انجام است.وزير خارجه عربستان در سخنراني خود در نشست امنيتي مونيخ اعلام كرد، درگيري‌هاي اخير در يمن هنوز به مذاكرات صلح كه از طريق كانال‌هاي سري با انصارالله در جريان است، آسيبي نرسانده است.سپتامبر ۲۰۱۹ انصارالله از برقراري آتش‌بس يكجانبه خبر داد و به موجب آن حمله موشكي و پهپادي به خاك عربستان را متوقف كرد. همچنين عامر الحسن، سخنگوي ارتش سودان در گفت‌وگو با الجزيره اعلام كرد، طرح تبادل اسرا با انصارالله وارد مرحله انجام اقدامات و تبادل مستندات از طريق ميانجي ميان رهبري ائتلاف عربي و انصارالله شده است.او از تحويل ليست‌هاي اسامي اسراي سودان از طريق صليب سرخ خبر داد اما تعداد اسرايي كه قرار است تبادل شوند را مشخص نكرد. پيش از اين سازمان ملل موافقت طرف‌هاي درگير در يمن را با انجام نخستين عمليات تبادل رسمي و گسترده اسرا و بازداشتي‌ها در چارچوب اجراي توافقنامه استكهلم اعلام كرد.در همين راستا محمد عبدالسلام، سخنگوي انصارالله از آزادي ۱۴۰۰ اسير در جريان عمليات تبادل اسرا خبر داد كه ۹۰۰ تن از آنها عضو انصارالله و ۵۰۰ تن از اسراي دولت مستعفي هستند. برخي از اين اسرا سعودي و برخي سوداني هستند. او افزود: اين توافق پيرامون تبادل اسرا در اردن و با حضور نمايندگان ائتلاف سعودي اماراتي حاصل شد.

بحران تشكيل دولت در تونس

حزب النهضه كه صاحب بيشترين كرسي در پارلمان تونس است، ساعاتي پيش از اعلام موجوديت و تشكيل دولت جديد به رياست «الياس الفخفاخ» اعلام كرد كه در دولت او شركت نمي‌كند و رأي اعتماد هم به آن نخواهد داد.به گزارش فارس، الفخفاخ روز شنبه از بن‌بست در مذاكرات مربوط به تشكيل دولت به دنبال تصميم ناگهاني شوراي النهضه براي عدم اعطاي رأي اعتماد به دولت او و انصراف وزراي اين حزب از شركت در دولت خبر داد.شوراي النهضه تونس در اعتراض به عدم مشاركت دادن حزب «قلب تونس» در مذاكرات مربوط به تشكيل دولت اعلام كرده كه در دولت الفخفاخ مشاركت نمي‌كند.از سوي ديگر الفخفاخ پس از مشورت با «قيس سعيد» رييس‌جمهور تونس گفته است كه امكان اعمال تغييرات در تركيب دولت و استفاده از زمان قانوني باقي مانده براي تشكيل دولت وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون