• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4589 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۲۹ بهمن

پايان مسابقات كشتي آزاد قهرماني اروپا

روس‌ها رم را فتح كردند

سامان سعادت

مسابقات كشتي قهرماني اروپا به ميزباني شهر رم ايتاليا غروب يكشنبه به پايان رسيد و روسيه موفق شد با كسب 22 مدال رنگارنگ فاتح مسابقات شود. روسيه در اين دوره از مسابقات كه از دوشنبه هفته گذشته آغاز شد در هر سه بخش آزاد و فرنگي مردان و آزاد زنان توانست عنوان قهرماني امتيازي را به دست آورد تا در آستانه المپيك براي ساير رقبا خط و نشان بكشد. در جدول توزيع مدال بعد از تيم روسيه كه با 9 طلا و 6 نقره و 7 برنز اول شد، بلغارستان با 3 طلا و 2 نقره و بلاروس با 3 طلا و 1 نقره در رده‌هاي دوم و سوم جدول توزيع مدال قرار گرفتند. اما در جدول رده‌بندي امتيازي، در آزاد و فرنگي بعد از روسيه، آذربايجان دوم شد و در قسمت زنان اوكراين عنوان نايب قهرماني را به دست آورد.

 

كشتي‌ آزاد؛ جولان ماگمدها!

در بخش آزاد مردان و از مجموع 10 وزن برگزار شده روسيه موفق شد 50 درصد مدال‌هاي طلا را به دست بياورد. در وزن 57 كيلوگرم آزمات توسكائف روس در فينال سليمان آتلي ترك قهرمان دوره قبل را
3 بر 1 مغلوب كرد و طلايي شد. در وزن 61 كيلوگرم الكساندر بوگومئوف ديگر نماينده روسيه در فينال بكا لوميتادزه از گرجستان و نفر اول رقابت‌هاي جهاني نور سلطان 2019 را در يك كشتي نفس‌گير و با نتيجه 3 بر 2 شكست داد و دومين طلاي آزاد روسيه را صيد كرد. سومين طلاي پياپي روس‌ها در آزاد را قربان شيرائف با برتري 5 بر صفر مقابل نورگان اشكريابين به دست آورد. در اين وزن علي رحيم‌زاده كشتي‌گير ايراني تيم جمهوري آذربايجان به مدال برنز دست پيدا كرد. چهارمين طلاي روسيه در اين رقابت‌ها به آرتور نايفونوف رسيد. اين كشتي‌گير در فينال مايلس اميني كشتي‌گير امريكايي‌الاصل اهل سن‌مارينو را 4 بر صفر برد. نايفونوف موفق شد با اين قهرماني طلاي سال 2018 خود را تكرار كند. اين كشتي‌گير در جهاني نورسلطان به نشان برنز دست يافته بود. او در آن رقابت‌ها مقابل حسن يزداني ضربه فني شده بود. در نهايت پنجمين طلاي تيم آزاد روسيه را نيز ستاره بزرگ آنها عبدالرشيد سعدالله‌اف صيد كرد. اين كشتي‌گير عنوان‌دار كه در كارنامه‌اش چهار طلاي جهاني و يك طلاي المپيك به چشم مي‌خورد و از شانس‌هاي اصلي طلاي المپيك توكيو به حساب مي‌آيد در فينال آلبرت ساريتوف رومانيايي را 6 بر صفر برد و بر سكوي نخست ايستاد. اما از 5 طلاي ديگر كشتي آزاد تيم‌هاي لهستان و ايتاليا و بلاروس و تركيه و گرجستان هر كدام يك سهم برداشتند. در 70 كيلوگرم ماگمد مراد گادژيف لهستاني در ديدار نهايي آقاحسين مصطفائف از آذربايجان را برد و طلايي شد. در 74 فرانك چاميزو از كشور ميزبان در فينال ماگمدرسول گازيماگوميدوف از روسيه و برنده دو طلاي جهاني سال‌هاي 2015 و 2018 را شكست داد و به نشان طلا دست يافت. چاميزو علاوه بر كسب اين عنوان يكي از صحنه‌هاي عجيب مسابقات اين دوره را نيز رقم زد. اين كشتي‌گير در دور دوم مقابل كشتي‌گير آذربايجاني با اجراي فن كلم‌پيچ دست حريفش را شكست و به دور بعد راه يافت. در 79 ماگمدحبيب كاديماگومدف بلاروس در فينال ماگمد رمضانف را برد و به نشان طلا رسيد. در 92 كيلوگرم سليمان كارادنيز تركيه ساموئل شرر سوييسي را برد و طلا گرفت. در وزن 120 كيلوگرم نيز جنو پتشياويلي كشتي‌گير مطرح تركيه كه سه طلاي جهان و برنز المپيك را در كارنامه دارد، روبرت باران لهستاني را شكست داد و به طلاي ديگري در ورزش حرفه‌اي‌اش دست يافت.

 

كشتي فرنگي؛ درخشش تازه‌واردها

در كشتي فرنگي بر خلاف كشتي آزاد هيچ روسي نتوانست به نشان طلا دست پيدا كند هر چند در مجموع امتيازي آنها بر سكوي نخست ايستادند. در اين رشته و در وزن 55 ادموند نظريان از بلغارستان در فينال ويتالي كابالئوف روس و مدافع عنوان قهرماني را شكست داد و طلا گرفت. درخشش ويتالي يكي از نقاط جالب رقابت‌هاي رم بود، چراكه اين كشتي‌گير تنها 18 سال سن دارد و رقابت‌هاي قهرماني اروپا اولين تجربه بين‌المللي او در بزرگسالان به حساب مي‌آيد. البته او در المپيك جوانان كه سال 2018 در آرژانتين برگزار شد به نشان برنز دست يافته بود. در 60 كيلوگرم گيئورگ غريبيان ارمنستاني در فينال كريم كمال از تركيه را برد و اول شد. اين اولين طلاي دوران ورزشي اين كشتي‌گير 25 ساله محسوب مي‌شود. در 63 كيلوگرم ماكسيم نهودا از بلاروس موفق شد ديگر فيناليست روس‌ها يعني ايبراگيم لابازانوف را شكست دهد. ماكسيم كه تنها 21 سال دارد نيز اولين طلاي زندگي‌اش را تجربه مي‌كرد. در 67 كيلوگرم مورتن تورسن، كشتي‌گير 23 ساله نروژي در فينال سومين فيناليست روس‌ها نظير عبدالله‌اف روس را برد و همانند سه كشتي‌گير قبلي اولين طلاي دوران حرفه‌اي‌اش را دشت كرد. اما در وزن 72 اين فرانك استابلر، كشتي‌گير با تجربه آلماني بود كه موفق شد لوري لومادزه از گرجستان را ببرد و طلا بگيرد. استابلر 30 ساله سه طلاي جهاني را در كارنامه دارد. در اوزان 77 و 82 اين كشتي‌گيران آذربايجان بودند كه دو طلا براي كشورشان به دست آوردند. در 77 سنان سوليمانف جوان بود كه در فينال زولتان لواي مجار را برد و او هم اولين طلايش را به دست آورد. در 82 رفيق حسينوف ديگر كشتي‌گير آذربايجان كه در جهاني نورسلطان سعيد عبدولي را در نيمه نهايي برد و در نهايت نقره گرفت، در فينال دانيل الكساندروف از بلغارستان را شكست داد و طلا گرفت. در 87 سامن نوويكوف كشتي‌گير اوكرايني كه اولين تجربه بزرگسالانش را پشت سر مي‌گذاشت در فينال ويكتور لورينس از مجارستان و نايب قهرمان جهان در سال 2019 را برد و به طلا رسيد. در 97 كيلوگرم آرتور الكسانيان كشتي‌گير نامدار ارمنستاني و دارنده طلاي المپيك ريو و سه طلا و دو نقره جهاني در ديدار نهايي نيكولوز كاخلاشويلي از كشور ميزبان را برد و طلاي ديگري به ويترين افتخاراتش افزود و كشورش را در مسابقات كشتي فرنگي به دومين نشان طلا رساند و در نهايت در وزن 130 كيلوگرم آلين الكسوج، كشتي‌گير كهنه‌كار رومانيايي كه دو بار سابقه برنز قهرماني اروپا را در كارنامه داشت، موفق شد بالاخره به نشان طلا دست پيدا كند. او در فينال لوان آرابولي از گرجستان را مغلوب كرد.

 

كشتي آزاد زنان؛ قدرت‌نمايي زنان روس

در كشتي آزاد زنان باز هم اين روس‌ها بودند كه بيشترين موفقيت را تصاحب كردند. روس‌ها در اين بخش و در اوزان 55، 68، 72 و 76 توسط الگا خوروشاوتسوار، خانوم وليوا، ناتالي وروبيوا و كاترينا بوكينا به چهار نشان طلا دست پيدا كردند. در ديگر اوزان و در 50 كيلوگرم ميگلنا سليشكا از بلغارستان، در 53 ونسا كالادزينسكايا از بلاروس، در 57 گريس بولن از نروژ، در 59 آناستازيا نيچيتا از مولداوي، در 62 يوليا تكاچ از اوكراين و در 65 كيلوگرم ميمي هريستوا از بلغارستان با غلبه بر حريفان‌شان در فينال به نشان طلا دست پيدا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون