• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4593 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۴ اسفند

ادامه از صفحه اول

سلاح آلماني در عربستان

هشت مربي ظاهرا در راهند و پنج مسوول هماهنگي هم‌اكنون در دفتري در رياض هستند كه سال 2009 به خاطر منافع امنيتي تاسيس شده بود. پنج كارمند آلماني ديگر از دفتر اين پروژه در رياض، اين عمليات را هماهنگ مي‌كنند. اين عمليات آموزشي بيش از 10 سال پيش آغاز و دليل آن، منافع خارجي و امنيتي و مبارزه با تروريسم در منطقه عنوان شد. اكتبر سال 2018، پس از آنكه جمال خاشقجي، روزنامه‌نگار ناراضي در كنسولگري عربستان در استانبول «ناپديد و كشته شد»، دولت آلمان كه شوكه شده بود، پروژه آموزش پليس و صادرات اسلحه را متوقف كرد. آلمان يك عمليات آموزشي بحث‌برانگيز براي نيروهاي امنيتي در عربستان را با وجود شدت گرفتن منازعه بر سر قتل خاشقجي، دوباره از سرگرفت. قصد بر اين است كه براساس آنچه دولت آلمان احتمالا پاييز 2019 تصميم گرفت در مورد نيروهاي امنيتي و مرزبانان خيلي سخت گرفته نشود. هر چه باشد اين كشور ثروتمند و نفت‌خيز فناوري كنترل پاسپورت و كنترل مرزها را از آلمان خريداري كرده و برنامه آموزشي با كارشناسان آلماني را پيش مي‌برد. معاون فراكسيون احزاب دموكرات/سوسيال مسيحي در پارلمان آلمان، اطمينان مي‌دهد كه اين آموزش در راستاي «منافع سياست خارجي آلمان» است و بحث تشخيص مدارك و گواهينامه‌ها و تجزيه و تحليل پليس مرزي مطرح است. اين مساله با انتقاد شديد اپوزيسيون در آلمان روبه‌رو شد. گروه‌هاي مخالف دولت آلمان به خاطر ادامه يافتن جنگ يمن، حزب سوسيال دموكرات خواستار تمديد توقف صادرات تسليحاتي براي عربستان هستند. گابريلا هاينريش، معاون فراكسيون حزب ياد شده اعتقاد دارد: «بدون تغيير رويه اساسي عربستان در جنگ يمن، نمي‌توان و نبايد صادرات تسليحات ادامه يابد. به‌همين دليل، از نظر فراكسيون حزب سوسيال دموكرات بايد مهلت آن تا پايان سال تمديد شود. تسليحات، كالاهاي اقتصادي عادي نيستند. ما سرانجام به تغيير پارادايم‌ها و يك جهت‌گيري جديد سياست تسليحاتي آلمان نياز داريم تا صادرات به كشورهاي ثالث را بيشتر محدود كنيم.» بنيامين اشتراسر، سياستمدار حزب دموكرات ادامه آموزش اونيفورم‌‌پوش‌هاي عربستان در وضعيت كنوني را «اشتباه» تلقي كرده و معتقد است جايي كه پليس فدرال آموزش مي‌دهد، بايد جايي باشد كه ما اطمينان داشته باشيم كه از آموخته‌ها بعدا با بي‌توجهي به حقوق بشر استفاده نمي‌شود.»

عربستان

پس از قتل خاشقجي در اكتبر سال 2018 در استانبول، دولت ائتلافي آلمان در مارس 2018 تصميم گرفت صادرات تسليحات را به كشورهايي كه به‌طور مستقيم در جنگ يمن دخيل هستند (ازجمله عربستان) متوقف كند. بن سلمان، وليعهد عربستان مظنون به اين است كه دستور قتل اين منتقد رژيم را داده است. سلمان اين مساله را تكذيب مي‌كند و از توطئه برخي كارمندان دستگاه امنيتي سعودي سخن مي‌گويد. با وجود آنكه دلايل اصلي اين قتل كماكان مبهم هستند و با وجود خودداري سعودي‌ها از روشن كردن نتايج تحقيقات خود عليه عاملان اصلي اين قتل، دولت آلمان دوباره اين نيروهاي پليس را به عربستان اعزام مي‌كند. شاهزاده فيصل بن فرهان آل سعود، وزير خارجه عربستان از دولت آلمان انتظار دارد كه توقف صادرات تسليحاتي عليه كشورش را لغو كند. او تاكيد كرده بود ما اميدواريم كه آلمان دريابد كه ما براي دفاع از خود به اين ابزارها نياز داريم. ما در منطقه دشواري قرار داريم، از اين رو مهم است كه عربستان بتواند از خود دفاع كند. ما اميدواريم كه دولت آلمان اين مساله را درك كند. براي تهيه اين وسايل، منابع ديگري نيز وجود دارند. ما هر جا كه بتوانيم هر آنچه را كه نياز داريم، خريداري خواهيم كرد.»

كشتي شرم‌آور

چندي پيش كه يك كشتي باري عربستان براي جمع‌آوري تسليحات به اروپا سفر كرده بود با مخالفت‌هايي در آلمان همراه بود و رسانه‌ها از آن به عنوان حركت «كشتي شرم‌آور» عربستان براي جمع‌آوري تسليحات سخن گفتند. اين كشتي باري در هر بندر مورد استقبال! فعالان ضد‌جنگ قرار گرفت. در تاريخ اول فوريه فعالان مخالف جنگ توانستند مانع از ورود كشتي «بحري ينبع» به بندر آنتورپ در بلژيك شوند. نماينده شركت حمل‌و‌نقل عربستان به تلويزيون بلژيك گفت كه تحت فشار شديد دولت بلژيك قرار گرفته بودند. كشتي فوق مرتبا به بنادر كانادا، امريكا و اروپا سفر مي‌كند. سال گذشته يكي ديگر از اين كشتي‌‌ها محموله مهمات را از بلژيك تحويل گرفت. اخيرا دولت بلژيك اعلام كرد تحويل تسليحات به وزارت دفاع عربستان را متوقف مي‌كند. فروش تسليحات به گارد سلطنتي و گارد ملي عربستان با اين توجيه كه اين نيرو‌ها ارتباط كمتري با جنگ در يمن دارند، ادامه مي‌يابد. اين كشتي غير از بندر آنتورپ در تعدادي از بنادر اروپا توانست تسليحات جديد بارگيري كند. سازمان عفو بين‌الملل محاسبه كرده است كه اين كشتي از زمان آغاز جنگ يمن در سال 2015، در طول 10 سفر خود در مجموع 360 ميليون دلار كالاهاي نظامي و با كاربرد دوگانه را به عربستان تحويل داده است. سفر كشتي عربستان نشان مي‌دهد دولت‌هاي اروپايي پيمان تجارت اسلحه در سال 2014 (كه فروش اسلحه در صورت استفاده عليه غيرنظاميان را ممنوع مي‌كند) مشتاقانه تسليحات دراختيار عربستان قرار مي‌دهد.

 

كاهش وابستگي به نفت

به عنوان مثال منابع خالص از فروش آن را در بخش‌هايي هزينه كرد كه براي كشور شغل و درآمد به دنبال دارد؛ به عنوان مثال براي توسعه زيرساخت‌ها در شهرهاي كمتر توسعه‌يافته و محروم. در اين شرايط است كه مي‌توان از نفت در بودجه استفاده بهينه‌اي كرد و جلوي سوءاستفاده دولت‌هاي متخاصم را نيز گرفت.

 

كرونا و ورزش

پس شايد شيوع ويروس زمينه‌اي باشد براي اينكه پروتكل‌ها و دستورالعمل‌هاي يكساني در برخورد با موارد اينچنيني وضع شود تا شاهد تصميمات متفاوت در شهرها نباشيم. حال كه به دليل پراكندگي شيوع اين بيماري در نقاط مختلف كشور فعلا مساله قرنطينه منتفي است، مي‌توان با مديريت تجمعات به جلوگيري از شيوع اين بيماري كمك كرد. كما اينكه فعلا و تا اطلاع ثانوي سينماها و تئاترها و مكان‌هايي از اين دست تعطيل شده‌اند و بايد ورزشگاه‌ها نيز به اين ليست اضافه شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون