• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

نمايندگان مجلس از ويروس چيني در امان ماندند

بحث داغ كرونا در پارلمان

حريرچي: آمار 50 كشته بر اثر كرونا در قم درست باشد، استعفا مي‌دهم اميرآبادي فراهاني: اسامي 40 كشته را ارسال كردم

آخرين بار كه گرد هم آمده بودند، خبري از مشاركت 42 درصدي در انتخابات نبود. محمدباقر قاليباف هنوز تنها «ناكام انتخابات‌ها» بود و البته خبري هم از شيوع گسترده ويروس كرونا نبود. اما روز گذشته كه دوباره كنار هم قرار گرفتند همه ‌چيز تغيير كرده بود. حدود 80 درصدشان دريافته بودند كه تنها چند ماه ديگر رداي نمايندگي را به تن دارند، حال آنكه طيفي كه از اين جمع اصولگرا هستند، شكست 94 را جبران كرده و در «انتخاباتي بي‌رقيب انتخاباتي» تمام 30 كرسي تهران را در اختيار گرفته و از رياست قاليباف بر پارلمان يازدهم مي‌گفتند، ويروس كرونا هم بيكار ننشسته به سرتيتر اخبار رسانه‌ها هجوم آورده و همزمان در عالم واقع نيز شهرها و شهرستان‌هاي ايران را يكي پس از ديگري فتح مي‌كرد. فتوحاتي كه سبب شد، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي پيش از آنكه اصلي‌ترين سند مالي جمهوري اسلامي را در نشستي علني بررسي كنند، پشت درهاي بسته با سعيد نمكي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از ويروسي بگويند و بشنوند كه رييس‌جمهوري روز گذشته ترسش را بيشتر از اصلش توصيف كرده بود. اگر حاشيه‌هاي پارلمان پس از ورود نمايندگان به مجلس رخ مي‌دهد، روز گذشته اما ماجراها پيش از ورود نمايندگان به صحن سبز «بهارستان» آغاز شد. حضور نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه‌شان و شركت در ميتينگ‌هاي انتخاباتي و البته انتشار اخبار ضد و نقيض به ‌لطف اطلاع‌رساني نه چندان دقيق وزارت بهداشت كنار برخي شنيده‌ها كه از ابتلاي 2 نفر از كاركنان مجلس به ويروس كرونا حكايت داشت، سبب شد تا پيش از ورود وكلاي ملت به «بهارستان» تمهيدات لازم انديشيده شود. دماي بدن نمايندگان مجلس، كاركنان قوه مقننه و خبرنگاران روز گذشته توسط تيم‌هاي پزشكي و درماني كنترل شد، تشخيص اثرانگشت خبرنگاران و كاركنان لغو شد و جاي‌جاي ساختمان هرمي‌شكل ميدان بهارستان، بنرهايي درباره ويروس كرونا و راه‌هاي مقابله با آن نصب شده بود تا دست‌كم در ظاهر همه‌ چيز براي برگزاري نشستي بي‌حاشيه آماده باشد اما چنين نشد.

 

تمهيدات ناكارآمد

قرار بر آن بود كه هر نماينده، كارمند و خبرنگاري كه وارد پارلمان مي‌شود، دماي بدنش سنجش شده و در صورت برخورد با موردي مشكوك از ورودش به ساختمان پارلمان جلوگيري به عمل آيد اما از آنجا كه هنوز چند روزي بيشتر از زماني كه خبر ترخيص منتخب مبتلا به كروناي استان گيلان با تعهد شخصي از بيمارستان منتشر شد، نگذشته بنابراين چندان دور از ذهن نبود كه برخي از نمايندگان هم وقعي به سنجش‌هاي پزشكي ننهند و مسير خويش در پيش گيرند. موردي كه عين به عين به حقيقت پيوست. براساس اطلاع خبرنگار «اعتماد» روز گذشته و بعد از تست‌هاي پزشكي 4 نفر از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مشكوك به ابتلا به ويروس كرونا بوده‌ و از اين‌ رو از ورود آنان به ساختمان مجلس جلوگيري به عمل آمده است. هرچند ساعتي بعد از اتمام جلسه علني ديروز مجلس مشخص شد كه ظاهرا هيچ كدام از پارلمان‌نشينان به اين ويروس خطرناك مبتلا نشده‌اند. همزمان كميته ويژه بررسي كرونا در پارلمان تشكيل و مسووليت بررسي سلامت نمايندگان را برعهده گرفت اما در اين ميان بودند نمايندگاني كه نه ‌تنها به هشدارها توجه نكردند.

 

يك نشست و 2 روايت

با تمام اين حاشيه‌ها، نمايندگان چه مشكوك به ويروس كرونا و چه سلامت، كنار هم راهي پارلمان شدند و در نشستي غيرعلني از وزير بهداشت ميزباني كردند. سعيد نمكي در اين نشست براساس آنچه اسدالله عباسي، سخنگوي هيات رييسه مجلس به زبان آورده از ابتلاي 48 نفر در سراسر كشور به ويروس كرونا خبر داده و مرگ 12 نفر را نيز تاييد كرده است. بنابر اعلام وزير بهداشت بيشتر ناقلان ويروس، افرادي بودند كه از پاكستان و افغانستان و چين وارد كشور شده‌اند كه از قرار معلوم برخي از آنان از طرق غيرقانوني از ايران سر درآورده‌اند. سخنگوي هيات رييسه مجلس با بيان اينكه «براساس گفته‌هاي وزير بهداشت، نگراني در مورد كمبود تجهيزات و امكانات پزشكي وجود ندارد» تصريح كرد:«توصيه وزير بهداشت اين بود كه با توجه به نبود راه درمان و نداشتن واكسن براي درمان ويروس كرونا بهترين راه پيشگيري در اين زمينه استفاده شهروندان از ماسك و مواد ضدعفوني كننده است. همچنين شهروندان از دست دادن و روبوسي خودداري كنند تا در آينده‌اي نزديك و شروع گرماي هوا شاهد از بين رفتن ويروس باشيم.» او همچنين خاطرنشان كرد:«بررسي‌ها در زمينه شناسايي مبتلايان به ويروس كرونا در مناطق مختلف كشور همچنان ادامه دارد. مبادي ورودي كشور و پروازها در حال بررسي و كنترل دقيق است و در اين زمينه هيچ نگراني وجود ندارد.»

آن ‌طور كه عباسي گفته، اين نشست بدون هر گونه تنش و جنجال همراه بوده اما واقعيت چيز ديگري است. شنيده‌هاي «اعتماد» اما حاكي از آن است كه در نشست غيرعلني مجلس شوراي اسلامي، نمايندگان حوزه‌هاي انتخابيه قم و گيلان با توجه به شيوع گسترده كرونا در اين مناطق، انتقادهايي تند و تيز را نسبت به عملكرد وزارت بهداشت و درمان مطرح كرده‌اند. اين اما تمام ماجرا نيست و چنانكه نماينده قم و عضو هيات رييسه مجلس گفته، او در اين نشست با وزير بهداشت «دعوا» كرده و با تكرار گفته‌هاي برخي فعالان سياسي اصولگرا خواستار حضور نمكي در اين استان و بررسي دقيق موضوع از نزديك شده است.

 

قم را قرنطينه كنيد

احمد اميرآبادي‌فراهاني، نماينده اصولگراي قم در مجلس شوراي اسلامي كه همراه با مجتبي ذوالنوري و عليرضا زاكاني پيروز انتخابات دوره يازدهم مجلس شد و توانست بالاتر از ذوالنوري و زاكاني به عنوان نفر نخست اين حوزه انتخابيه خود را براي حضور در پارلمان يازدهم آماده كند. اين نماينده اصولگراي مجلس كه بارها و بارها در اظهاراتي منتقد مسوولان دولتي بوده، روز گذشته در حالي در جمع خبرنگاران پارلماني حاضر شد. او اما در جريان گفت‌ و شنودش و در اظهاراتي قابل ‌توجه از موضوعي سخن گفت كه چند روزي است توسط ناظران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مطرح است:«قم را قرنطينه كنيد!»

او در جريان گفته‌هايش، اقدامات دولت براي مقابله با كرونا در استان قم را ناكارآمد خواند و تاكيد كرد:«در جلسه غيرعلني از وزير بهداشت درخواست كردم كه قم را قرنطينه كند و حتي با او دعوا كردم كه چرا به مردم دروغ مي‌گوييد زيرا شرايط اينگونه كه به نمايندگان مي‌گوييد، نيست و وضعيت قم بحراني‌تر از اين صحبت‌هاست. همچنين به وزير بهداشت گفتم شما كه فرمانده عمليات نام گرفته‌ايد در قم حاضر شويد و از آنجا مساله را فرماندهي كنيد.» اميرآبادي‌فراهاني در بخش ديگري از اظهارات خود دولت دوازدهم را به عدم اعلام آمار صحيح درباره ويروس كرونا متهم كرد و گفت:«دولت به ‌دنبال اين است كه اخبار را منتشر نكند تا مردم استرس نداشته باشند؛ چراكه شيوع ويروس كرونا قطعا به اقتصاد قم و كل كشور لطمه مي‌زند.»

 

حرم را تعطيل كنيد

«تعطيلي حرم حضرت معصومه(س)» ديگر موضوعي بود كه اميرآبادي‌فراهاني در جريان اظهاراتش به آن پرداخت. موضوعي كه بعد از انتشار اخبار شيوع گسترده ويروس كرونا در قم همچنين ايجاد ميله‌هايي مقابل ضريح در رسانه‌ها و شبكه‌هاي اجتماعي به آن پرداخته شد اما با مخالفت برخي چهره‌هاي اصولگرا مواجه شد. برخي اخبار تاييد نشده در اين زمينه خبر از مخالفت مراجع تقليد با تعطيلي حرم حضرت معصومه(س) داشت كه نماينده قم ضمن تكذيب آن گفت: «هيچ يك از مراجع عظام تقليد مخالفتي با تعطيلي حرم نداشتند زيرا موضوع جان مردم است.» با اين حال اميرآبادي اتخاذ تصميم در اين موضوع خاص را برعهده شوراي تامين استان قم دانست و تاكيد كرد كه «شوراي تامين بايد تصميم بگيرد و تاكنون چنين تصميمي به توليت آستان مطهر ابلاغ نشده است. با توجه به اينكه نمايندگان عضو شوراي تامين نيستند بايد منتظر تصميمات اين شورا ماند.» تصميمي كه چند ساعت بعد از اظهارات اميرآبادي اتخاذ و براساس آن «كليه نمازهاي جماعت، مراسمات مذهبي و برنامه‌هاي فرهنگي حرم مطهر كريمه اهل‌بيت(س) تعطيل و دور ضريح مطهر نرده‌هايي حائل قرار داده شد.»

 

جدال آمارها

با اين حال مهم‌ترين بخش اظهارات اميرآبادي‌فراهاني جايي بود كه آمارهاي منتشر شده درباره كشته‌شدگان بر اثر ابتلا به ويروس كرونا در ايران را تكذيب و رسما اعلام كرد كه فقط در قم و ظرف روزهاي گذشته «50 نفر» جان خود را از دست داده‌اند. او همچنين گفت:«متاسفانه 3 هفته است، كرونا به قم آمده و اين موضوع دير اعلام شده است.» اين نماينده اصولگراي مجلس همچنين اعلام كرد:«بنابر گفته رييس دانشگاه علوم پزشكي، اولين فوتي‌هاي مشكوك به كرونا ۲۴ بهمن فوت كرده‌اند و پس از آزمايشاتي كه متخصصان اعزام شده از تهران روي آنها انجام داده‌اند، مشخص شد كه اين افراد مبتلا به كرونا بوده‌ا‌ند.» اين اظهارات از سوي اميرآبادي درحالي صورت گرفته كه اخبار رسمي منتشر شده از سوي وزارت بهداشت آمار كشته‌شدگان بر اثر ويروس كرونا را 12 نفر اعلام كرده بود؛ از اين‌ رو انتظار مي‌رفت اين نهاد كه اين روزها مسووليت اصلي مقابله با ويروس كرونا در ايران را عهده‌دار است، توضيحاتي را درباره اين 2 آمار متناقض اعلام كند تا مشخص شود، وزارت بهداشت براساس آنچه برخي ناظران و رسانه‌هاي خارج كشور مي‌گويند، دست به پنهان‌كاري زده يا اميرآبادي، منافع سياسي و جناحي را به امنيت رواني ترجيح داده است.

 

پاسخ در «كوثر»

همزمان با گفته‌هاي اميرآبادي‌فراهاني، علي ربيعي، سخنگوي دولت چند كيلومتر آن ‌سوتر و در ساختمان كوثر نهاد رياست‌جمهوري نشست خبري هفتگي خود را در شرايطي برگزار كرد كه سخنگوي وزارت امور خارجه با توجه به شيوع گسترده كرونا كنفرانس مطبوعاتي خود را لغو كرده بود. ربيعي اما در اين نشست تنها نبود و ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي او را همراهي مي‌كرد و اين بهترين فرصت براي پاسخ‌دهي به گفته‌هاي نماينده قم بود. حريرچي در جريان گفته‌هايش در اين نشست مطبوعاتي صراحتا گفته‌هاي اميرآبادي‌فراهاني را تكذيب و تاكيد كرد:«ممكن است فردي با علائم آنفلوآنزا فوت كند و برخي تصور كنند كه بر اثر كرونا بوده است اما نكته اينجاست كه فقط وزارت بهداشت مرجع تشخيص اين مهم است. همچنين براساس مصوبه شوراي امنيت كشور، وزارت بهداشت تنها مرجع ارايه آمار و اطلاعات در مورد بيماري كرونا و تعداد مبتلايان و فوت‌شدگان آن در ايران محسوب مي‌شود.» او سپس پا را از اين مهم فراتر نهاد و خاطرنشان كرد:«اگر آمار اميرآبادي‌فراهاني درباره تعداد فوت‌شدگان تا امروز درست باشد حتي اگر يك‌سوم عدد اعلامي توسط او هم باشد، اسامي را اعلام كند تا بنده بلافاصله استعفا دهم.»

اين گفته‌هاي حريرچي پس از انتشار با بازخوردهاي فراواني مواجه شد تا جايي كه اميرآبادي‌فراهاني سكوت را شكست و در اظهاراتي كه ايلنا آن را منتشر كرد،در حالي خبر از ارسال اسامي 40 نفر از فوت‌شدگان بر اثر ابتلا به ويروس كرونا در استان قم به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي داد و خواستار استعفاي حريرچي از مسووليت خود در اين وزارتخانه شد كه پيش‌تر آمار كشته‌شدگان را 50 نفر اعلام كرده بود. خبرنگار «اعتماد» البته كوشيد درباره تفاوت آمارهاي اعلام شده از سوي اميرآبادي‌فراهاني از او توضيح بخواهد اما اين نماينده اصولگرا پس از چندين و چند تماس تلفني درنهايت حاضر به گفت‌وگو درباره اين مساله نشد.

 

كرونا ندارم، تست هم ندادم!

اين اما تنها جنجال نماينده اصولگراي قم نبود. او روز گذشته و بعد از آنكه به ‌رغم هشدار مسوولان مربوط به تست سلامت نمايندگان در جلسه علني حاضر و به جمع خبرنگاران آمده بود، درست در لحظاتي كه روي صندلي‌اش و در جايگاه هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي نشسته بود، از صحن علني خارج شد. پس از خروج اميرآبادي‌فراهاني، كارمندان مجلس سريعا صندلي او در هيات رييسه را ضدعفوني كردند و همين مساله شايعه احتمال ابتلاي او به ويروس كرونا را تا حد قابل‌توجهي افزايش داد. ايسنا چندي بعد به نقل از يك نماينده مجلس بدون ذكر نامش ابتلاي نماينده قم به كرونا را تاييد كرد. در اين ميان اخباري تاييد نشده از مخالفت اميرآبادي‌فراهاني با قرنطينه خود حكايت مي‌كرد اما چندي بعد اين عضو هيات رييسه اين مهم را تكذيب و اعلام كرد كه در يكي از كميسيون‌ها مشغول استراحت است. اميرآبادي‌فراهاني مساله ابتلاي خود به ويروس كرونا را با حضور در راهروهاي پارلمان و گفت‌وگو با رسانه‌ها تكذيب كرد. او در همين راستا و در اظهاراتي قابل ‌اعتنا كه ايسنا آن را منتشر كرد، اعلام كرد كه نه هنگام ورود به مجلس كسي به او هشدار داده و نه اينكه به كرونا مبتلا شده است. او همچنين تاكيد كرد كه «تست كرونا» نداده است ولي در مواجهه با اين پرسش كه چرا كرسي‌اش پس از خروج از صحن علني ضدعفوني شده، تصريح كرد:«غلط كردند همچين كاري كردند! اشتباه كردند! به من چه مربوط است!»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون