• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۳۰ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

خبر

جلسه كميسيون مشترك برجام فردا در وين

اولين نشست كميسيون مشترك برجام پس از فعال شدن سازوكار حل اختلاف در اين توافق، روز چهارشنبه (۷ اسفند) با حضور نمايندگان كشورهاي باقي‌مانده در برجام و نماينده اتحاديه اروپا، در وين پايتخت اتريش برگزار مي‌شود. اين خبر روز دوشنبه از سوي سايت رسمي اتحاديه اروپا اعلام شد. دور جديد نشست كميسيون مشترك برجام كه درمجموع پانزدهمين دور اين نشست‌ها محسوب مي‌شود، كمتر از يك هفته پس از سفر وزيران امور خارجه هلند و اتريش به ايران برگزار مي‌شود.

 

استمرار رايزني‌هاي تهران با كشورهاي همسايه در مورد كرونا

همزمان با اظهارات سخنگوي امور خارجه در مورد رايزني‌هاي سفارتخانه ايران در كشورهاي همسايه در مورد شرايط شيوع ويروس كرونا و همكاري‌ها با كشورهاي همسايه براي پيشگيري از همه‌گيري اين ويروس، رسانه‌هاي تركيه از تماس تلفني ميان محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با مولود چاوش‌اوغلو، همتاي تركيه‌اي‌اش خبر دادند. به گزارش ايسنا، رسانه‌هاي تركيه نوشتند موضوع شيوع ويروس كرونا در ايران و زلزله در مرز دو كشور موضوع اصلي اين تماس بود.

سيدعباس موسوي در ارتباط با اقدام برخي از كشورهاي همسايه در بستن مرزهاي خود به روي ايران با توجه به شيوع ويروس كرونا و برخي از اظهارات مبني بر اينكه اين اقدام ممكن است مستمر باشد، گفت: خيلي بعيد است كه به صورت مستمر باشد اين اقدامات پيشگيرانه و موقتي است و اميدواريم كه با سرعت و جديتي كه در بحث مبارزه با ويروس كرونا در كشور وجود دارد به زودي شاهد روند معكوس اين بيماري باشيم و اين اطمينان را به مردم و كشورهاي همسايه بدهيم كه خطري متوجه آنها نيست. اين ديپلمات كشورمان با بيان اينكه كشورهاي همسايه ما ممكن است يك سري نگراني‌هايي داشته باشند و اين امر طبيعي است، ادامه داد: ولي اين موضوع نبايد مانع مبادلات مردمي و امر صادرات و واردات شود. موسوي ادامه داد: وزارت امور خارجه كشورمان از طريق سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي همسايه يك سري رايزني‌هاي را با مقامات كشورهاي همسايه شروع كرده است تا به آنها اطمينان دهند كه هيچ گونه مورد مشكوكي از مرزها عبور نخواهد كرد و اينكه در اين زمينه اقدامات لازم از جمله ارايه گواهي صحت سلامت انجام خواهد شد و ما اميدواريم كه در اين شرايط با كمك كشورهاي منطقه و همسايه برخي از نگراني‌هاي موجود را برطرف كنيم تا مبادلات به شكل مطلوب ادامه پيدا كند.

 

سردار دهقان: در شرايط كنوني مذاكره با امريكا بي‌معني است

سردار «حسين دهقان» وزير دفاع سابق ايران در مصاحبه با روزنامه انگليسي فايننشال تايمز در پاسخ به سوالي درباره تحريم‌هاي امريكا، مشكلات اقتصادي ايران و تاثير آن بر بودجه نظامي ايران گفت كه بودجه دفاعي كشور و سازمان‌هاي نظامي ايران كاهش نيافته است. به گزارش فارس، سردار دهقان گفت: «امروز به مراتب شرايط‌مان از نظر نظامي نسبت به سه سال پيش كه «دونالد ترامپ» روي كار آمد در همه ابعاد بهتر است از نظر تجهيزات، پرسنل و سازمان‌ها و اگر دوباره ترامپ انتخاب شود در پنج سال آينده باز هم بهتر خواهيم شد.» مشاور مقام معظم رهبري در ادامه گفت: «از زماني كه داعش درست شد و ناامني افزايش يافت ما از همه ظرفيت‌مان براي سازماندهي، آموزش و مشاوره به متحدان‌مان استفاده كرده‌ايم.» فايننشال‌تايمز در ادامه با اشاره به ترور سردار قاسم سليماني توسط تروريست‌هاي امريكايي و تاثير آن بر متحدان ايران در منطقه به نقل از سردار دهقان نوشت كه ايران از توسعه برنامه موشكي خود و حمايت از متحدان خود عقب‌نشيني نخواهد كرد. او در ادامه افزود، «با امريكا به هيچ ‌وجه مذاكره نمي‌كنيم هرچند كه از يك جنگ همه‌جانبه نيز دوري خواهيم كرد.» سردار دهقان در ادامه مصاحبه همچنين تاكيد كرده كه سياست‌هاي ترامپ در نهايت به سود ايران خواهد شد چرا كه باعث تقويت احساسات ضدامريكايي مي‌شود و اين مساله باعث تقويت نيروهاي متحد ايران در منطقه خواهد شد. وزير سابق دفاع ايران اضافه كرد: «استراتژي ايران براي آنها هزينه دارد، براي ما هم هزينه دارد اما چه كسي اكنون برنده است؟ امروز ما معتقديم كه نفوذ ما در منطقه به‌رغم فشارهاي امريكا افزايش يافته است. ما هرگز متحدان خودمان را در منطقه رها نمي‌كنيم. ما بازيگر نيستيم، ما انقلابي هستيم.» فايننشال تايمز در ادامه نوشت، از سردار دهقان درباره اتهامات امريكا و اسراييل مبني بر اينكه ايران به حزب‌الله لبنان و شبه‌نظاميان عراقي كمك مي‌كند تا موشك مونتاژ و توليد كنند، گفت: «اگر آنها از ما كمك بخواهند ما كمك مي‌كنيم.» سردار دهقان همچنين گفت كه هيچ دليلي نمي‌بينيم به متحدان‌مان دستور دهيم، اقدامي كنند اما آنها را از اقدام نيز منع نمي‌كنيم. وي در پايان تاكيد كرد: «ايران به دنبال جنگ با امريكا نيست اما مذاكره هم بي‌معني است. واشنگتن فكر مي‌كند ما در موضع ضعف هستيم و نياز به مذاكره داريم. امريكا مي‌خواهد با ما مذاكره كند تا بگويد چرا شما موشك داريد؟ چرا در منطقه هستيد و چرا توانايي نظامي داريد؟ درباره اينها چه مذاكره‌اي مي‌توانيم بكنيم؟»

 

اظهارات ضدايراني وزير خارجه سعودي در ژنو

«فيصل بن فرحان» وزير خارجه عربستان سعودي ديروز دوشنبه در سخناني در كنفرانس خلع سلاح در ژنو گفت: «جامعه جهاني در برابر رفتارهاي ايران در منطقه خاورميانه سكوت كرده است.» طبق گزارش شبكه سعودي «العربيه»، بن‌فرحان همچنين بر پايبندي عربستان به حمايت از تلاش‌هاي مربوط به خلع سلاح در منطقه خاورميانه تأكيد كرد. او همچنين از «ركود و بن‌بست در برابر اجراي ماموريت‌هاي كنفرانس خلع سلاح» ابراز نگراني كرد. اين وزير سعودي گفت: عربستان توافقنامه‌هاي بين‌المللي و قوانين ملي براي فعال‌سازي تلاش‌هاي مربوط به برنامه‌هاي خلع سلاح امضا كرده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون