• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4595 -
  • ۱۳۹۸ سه شنبه ۶ اسفند

خبر

كشف و ضبط تمساح در بازار نواب

گروه اجتماعي | رييس اداره حفاظت محيط زيست شهر تهران از كشف و ضبط تعداد زيادي گونه‌هاي حيات وحش در بازار خريد و فروش آبزيان نواب و يك قبضه سلاح شكاري در گشت و پايش ماموران يگان حفاظت اين اداره در ارتفاعات تهران خبر داد.مسعود زندي با اعلام اين خبر گفت: ماموران يگان حفاظت اين اداره حين گشت و پايش مراكز خريد و فروش حيوانات در تهران موفق به كشف و ضبط تعداد ۸ لاك‌پشت گوش قرمز، ۵ بلبل خرما، ۶ كبوتر چاهي، يك تمساح، ۲ ايگوانا و يك عدد لاك‌پشت سفيد چيني لاك‌نرم شدند. وي با بيان اينكه برخي از اين گونه‌ها با توجه به شرايط مطلوب براي رهاسازي در زيستگاه‌هاي طبيعي تهران رهاسازي شدند، اظهار داشت: بقيه گونه‌هاي كشف شده جهت انجام اقدامات كنترلي به مركز نگهداري حيات وحش پارك پرديسان منتقل شدند. زندي در ادامه به گشت و پايش مستمر ماموران اجرايي در مناطق تحت مديريت تهران اشاره داشت و افزود: در پايان هفته گذشته ماموران در حين گشتزني در ارتفاعات شمال تهران نيز موفق به كشف و ضبط يك قبضه سلاح شكاري گلوله‌زني به همراه ۴ عدد فشنگ شدند. رييس اداره حفاظت محيط زيست شهر تهران در پايان از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف محيط زيستي خصوصا در ايام پاياني سال موضوع را بلافاصله با تلفن گوياي ۱۵۴۰ به محيط زيست اطلاع دهند.

علت تلفات گوزن زرد ايراني بيماري نبوده است

گروه اجتماعي | مديركل محيط زيست استان يزد گفت: در بررسي اوليه نمونه‌برداري از لاشه سه گوزن زرد ايراني در يزد مشخص شد كه علت تلف شدن اين گوزن‌ها بيماري نبوده است.نيره پورملايي در گفت‌وگو با مهر با اشاره به اينكه تلف شدن سه گوزن زرد ايراني در سايت باغ شادي خاتم هفته گذشته اتفاق افتاده، بيان كرد: بلافاصله تيمي از كارشناسان و دامپزشكان محيط زيست به همراه دامپزشكان بخش خصوصي به منطقه اعزام شدند و كار نمونه‌برداري از لاشه‌ها انجام شد. او افزود: در بررسي اوليه از لاشه‌ها مشخص شد علت تلف شدن اين سه رأس گوزن، بيماري نبوده اما هنوز نمي‌توان نظر دقيقي در اين زمينه اعلام كنيم. مدير كل محيط زيست يزد بيان كرد: احتمال دارد علت تلف شدن گوزن‌ها ضعف بدني بوده باشد. پورملايي ادامه داد: امروز دوباره تيمي از محيط زيست استان براي پايش منطقه به شهرستان خاتم اعزام شدند و كل ۷۰ هكتار را مورد پايش قرار دادند كه خوشبختانه تلفات جديدي در اين منطقه مشاهده نشد.

زمين‌خواري در ميانكاله

گروه اجتماعي | با عقب‌نشيني آب دريا متصرفان بخش بزرگي از ساحل جنوب خليج گرگان را به بهانه كشاورزي تصرف كرده‌اند در حالي كه اين زمين‌هاي شور و نامناسب براي كشاورزي هدف مناسبي براي ويلاسازي به شمار مي‌رود. به گزارش مهر، شهريورماه ۹۸ اخباري مبني بر تصرفات غيرقانوني يكي از بكرترين تالاب‌هاي كشور (پناهگاه حيات‌وحش ميانكاله) منتشر شد. تصاوير منتشر شده حاكي از اين بود كه با عقب‌نشيني آب دريا، بخش عمده‌اي از ساحل جنوب خليج گرگان، از قره‌تپه و بهشهر تا كردكوي و بندر تركمن، به زمين‌هاي كشاورزي تبديل شده كه عمدتا به كاشت جو ديم اختصاص يافته است. حجمي باور نكردني از دست‌اندازي و تصرف زمين‌هاي ملي و تبديل به زمين كشاورزي كه در نتيجه مسامحه و اهمال‌كاري كامل مديران سازمان جنگل‌ها و مراتع، منابع طبيعي، جهاد كشاورزي و سازمان حفاظت از محيط‌زيست صورت گرفته است. تنها در منطقه قره‌تپه در جنوب غربي پناهگاه، نزديك به 2 هزار هكتار از زمين‌ها تغيير كاربري يافته و به زمين‌هاي كشاورزي تبديل شده‌اند. عكس‌هاي هوايي نشان مي‌داد روندي كه طي يك دهه آغاز شده بود، طي چهار تا پنج سال گذشته با عقب‌نشيني آب دريا تسريع شده و حجم زمين‌خواري‌ها بيش از پيش افزايش يافته است. اداره كل محيط‌زيست مازندران كه پس از افشاي ماجرا توسط فعالان محيط‌زيست چاره‌اي جز تاييد زمين‌خواري‌ها نداشت از تشكيل پرونده قضايي و ورود دادستان به موضوع خبر داد. اقدامي كه در نتيجه آن تعداد محدودي پرونده تشكيل شد اگر چه هيچ كدام به زمين‌هاي قره‌تپه مربوط نبود. با اين حال اكنون فعالان محيط زيست از تداوم اين زمين‌خواري گسترده خبر مي‌دهند. فرزاد عليزاده، فعال محيط زيست، در اين باره به مهر گفت: هفته گذشته شخصا با مراجعه به اداره محيط‌زيست استان مازندران و با توجه به دريافت گزارش‌هايي مبني بر ادامه زمين‌خواري‌ها موضوع را پيگيري كردم. معاون محيط‌ طبيعي اداره محيط ‌زيست مازندران، آقاي اسماعيلي اعلام كرد كه زمين‌خواري متوقف شده است و از ادامه و گسترش تصرف زمين‌ها اظهار بي‌اطلاعي كرد. ايشان ارايه نظر نهايي را منوط به دريافت گزارش از آقاي زمان رضا احمدي، رييس اداره محيط ‌زيست بهشهر دانست. گزارشي كه با گذشت بيش از يك هفته و پيگيري‌هاي اينجانب هنوز منتشر نشده است. پس از آن طي بازديدي كه از منطقه داشتم متوجه شدم برخلاف نظر محيط‌ طبيعي مازندران زمين‌خواري‌ها متوقف نشده است.

ارسال لايحه جديد محيط زيست دريايي خزر به مجلس

رييس‌جمهور لايحه پروتكل ارزيابي اثرات زيست محيطي فرامرزي الحاقي به كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست دريايي درياي خزر را براي سير مراحل قانوني به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد. حسن روحاني، لايحه پروتكل ارزيابي اثرات زيست محيطي فرامرزي الحاقي به كنوانسيون چارچوب حفاظت از محيط زيست دريايي درياي خزر را كه به پيشنهاد سازمان حفاظت محيط زيست در جلسه ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ به تصويب رسيده است براي طي تشريفات قانوني به مجلس شوراي اسلامي ارسال كرد. بر اساس گزارش پايگاه اطلاع‌رساني دفتر هيات دولت، عزم دولت‌هاي ساحلي خزر بر انجام ارزيابي زيست‌ محيطي فرامرزي و تاثير اين برنامه در دستيابي به اهداف مندرج در كنوانسيون به اطلاعات و مشاركت عمومي در تصميم‌گيري در مسائل زيست محيطي از مهم‌ترين دلايل تصويب اين لايحه است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون