• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3236 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۵ ارديبهشت

عكاسي براي حقوق بشر

تصويري از امريكايي‌هاي ديگر و ديگر مردمان رنجديده جهان

 

  بهار سرلك/  «سباستيا ئو سالگادو» عكاس مستند اجتماعي و خبري برزيلي براي انجام پروژه‌هاي عكاسي‌اش به بيش از 100 كشور سفر كرده و نمايشگاه‌هايي از آثارش در سراسر جهان برپا شده و همچنين آثارش در نشريات مطبوعاتي و كتاب‌ها چاپ شده است. «سالگادو» عكاسي را در خدمت به تصوير كشيدن زندگي و مخاطرات محرومان جهان كرده است. وي سال 1992 از آكادمي علوم و هنر امريكا جايزه عضويت افتخاري خارجي را دريافت كرد و سال بعد انجمن عكاسي مدال 100سالگي و عضويت افتخاري به وي اعطا كرد.
«سباستيا ئو سالگادو»‌زاده هشتم فوريه 1944 و تحصيلكرده‌ رشته‌ اقتصاد است. از سال 1973 حرفه‌ عكاسي را آغاز كرد و نخستين كتاب او با عنوان « امريكايي‌هاي ديگر» در سال 1986 منتشر شد كه تصاويري از مردم فقير امريكاي لاتين است. پس از آن نتيجه‌ 15 ماه همكاري‌اش با پزشكان بدون مرز را كه پوشش عكاسي خشكسالي از شمال آفريقا بود در كتاب «ساحل: مردي با اندوه» گنجاند. از سال 1986 تا 1992 عكاسي مستند از كار بدني در سراسر جهان را در دستور كار خود قرار داد و اين تصاوير را در كتاب و نمايشگاهي به نام «كارگران» به نمايش گذاشت. «كارگران» آثاري ماندگار بودند كه شهرت «سالگادو» را به عنوان عكاس مستند تاييد مي‌كردند.
 سال 2001 «صندوق كودكان ملل متحد» (يونيسف)، اين عكاس بين‌المللي بنام را براي ارتقاي سطح آگاهي جهان از حقوق افراد جوان به عنوان سفير حسن‌نيت انتخاب كرد. يونيسف انتخاب «سالگادو» را به هنگام گشايش نمايشگاه «Exodus»، به معني مهاجرت اعلام كرد. اين نمايشگاه نتيجه‌ پروژه هفت‌ساله (از سال 1993 تا 1999) او در مستندسازي جابه‌جايي مردم به دليل شرايط سخت اقتصادي و بلاياي طبيعي بود. «كارول بلامي»، مدير اجرايي يونيسف در پي انتخاب «سالگادو» او را عكاس جهاني بزرگ خواند و گفت: «اميدواريم در كنار او ارتباط بصري‌مان را به سطحي بالاتر برسانيم و مخاطباني گسترده‌تر داشته باشيم.» «سالگادو» به عنوان نماينده ويژه يونيسف با عكاسي مسائل مربوط به حقوق كودكان را ارتقا مي‌دهد. حتي قبل از انتخاب «سالگادو» به عنوان نماينده ويژه، يونيسف و سازمان ملل متحد از او حمايت مي‌كردند و از اين طريق «سالگادو» توانست در مراكز سازمان ملل متحد 90 پرتره از كودكان جابه‌جا شده و پناهنده را به نمايش بگذارد. «سالگادو» ديگر پروژه‌هاي عكاسي‌اش را براي حمايت از جنبش جهاني براي كودكان، ائتلافي در حمايت از حقوق كودكان، به حقوق باروري اختصاص داد. همچنين «سالگادو» عكس‌هايي از كودكان و جنگ را براي تصويرنگاري كتاب «گراسا ماچل»، فعال سياسي و بشردوست موزامبيكي، به او اهدا كرد. «گراسا ماچل» به عنوان نماينده ويژه سازمان ملل متحد در اين كتاب گزارش‌هاي سال 1996 را با موضوع «تاثير درگيري‌هاي مسلحانه بر روي كودكان» آورده است.
«سباستيا ئو سالگادو» طي زندگي حرفه‌اي خود با سازمان‌هاي بشردوستانه‌ بين‌المللي از جمله «يونيسف»، كميسارياي عالي سازمان ملل براي پناهندگان، سازمان سلامت جهاني، سازمان پزشكان بدون مرز و سازمان عفو بين‌الملل همكاري كرده است. او و همسرش، «ليلا وانيك سالگادو» از پروژه‌ احياي جنگل و تجديد حيات جامعه در ايالت ميناس گرايس برزيل حمايت مي‌كنند. همچنين در طرح ريشه‌كني فلج‌اطفال جهاني شريك است و براي ريشه‌كن كردن اين فاجعه مستندسازي از اين پروژه جهاني را برعهده دارد. «ويم وندرس» فيلمساز آلماني و پسر سالگادو خوالينو در سال گذشته فيلمي با عنوان «نمك زمين» درباره
زندگي سالگادو ساختند. اين فيلم  در بخش اصلي نوعي نگاه در جشنواره‌ كن2014
حضور داشت و جايزه  ويژه  را از‌آن خود كرد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون