• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

شيرزاد و مجلسي مطرح كردند

ضرورت وحدت ملي در بحران اقتصادي

در روزهاي پاياني سال دولت دچار بحران‌هاي اقتصادي شده و برخي از اتفاقات ازجمله قرار گرفتن نام ايران در ليست سياه FATF و تحريم‌هاي اعمال شده توسط امريكا باعث كاهش ارزش پول ملي شده است. طبعا اين افزايش قيمت ارز مشكلات معيشتي مردم را هم دوچندان مي‌كند. جلال جلالي‌زاده كنشگر سياسي اصلاح‌طلب، احمد شيرزاد تحليلگر فعلي و نماينده اصلاح‌طلب ادوار مجلس و فريدون مجلسي كارشناس مسائل بين‌الملل روز گذشته در گفت‌وگوهايي جداگانه با اعتمادآنلاين در اين رابطه اظهارنظر كردند.

جلالي‌زاده درباره اظهارات چندي پيش حسن روحاني، رييس‌جمهوري مبني بر اينكه وعده‌هايي كه داده در زمان صلح بوده و اكنون در شرايط جنگي به سر مي‌بريم، گفته است:«به نظرم صحبت‌هاي آقاي روحاني سفسطه است. نمي‌توان گفت زماني كه من وعده دادم، ايام صلح بوده و الان ايام جنگ است...» او با تاكيد بر اينكه آقاي روحاني دست‌كم مي‌تواند بگويد، نمي‌گذارند وعده‌ها محقق شود، عنوان كرد:«رييس‌جمهوري اگر نتوانسته به بسياري از وعده‌هاي خود عمل كند حداقل مي‌توانست در هيات‌هاي اجرايي كه زير نظر دولت ايشان هستند از حق مردم دفاع كند و از رد صلاحيت اصلاح‌طلبان جلوگيري كند.»

اين كنشگر سياسي اصلاح‌طلب با اشاره به صحبت‌هاي رييس‌جمهوري در مورد شرايط جنگ اقتصادي در كشور گفت:«تحريم جنگ اقتصادي است كه در اين مدت آثار خود را هم نشان داد. اما زماني كه كشوري وارد جنگ مي‌شود نبايد دست خالي باشد و بايد با نقشه، تدبير و تجهيزات لازم وارد كارزار شود.» اين عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت درباره اين جنگ اقتصادي عنوان كرد:«جنگ اقتصادي هر چه هست يا بايد آن را مديريت كرد يا بايد جلويش را گرفت، يا بايد در آن پيروز شد. با اين اوصاف من هيچ نقشه و عملي براي چيره شدن به اين شرايط نمي‌بينم. آنچه كه افكار عمومي هم انتظار دارد، صداقت و شفافيت از طرف مسوولان است.»

احمد شيرزاد، فعال سياسي اصلاح‌طلب اما راه‌حل برون‌رفت از خطرات و تهديدها را داشتن همدلي و وحدت مي‌داند. او گفته است:«براي مقابله با اين خطرات و تهديدها بيش از هر چيز ديگري به همدلي نياز داريم. معني وحدت اين است كه به عنوان شهروندان ايران‌زمين همه را بپذيريم؛ همان ‌طور كه حاج‌قاسم سليماني در فيلمي كه بارها و بارها پخش شده است، مي‌گويد آن دختر كم‌حجاب هم دختر من و شماست.» او در ادامه توضيح داد:«با وجود اين فضاي شفاف و قابل درك متاسفانه در بعضي از اجتماعات تريبون به دست كساني مي‌افتد كه افكار افراطي خود را به زبان مي‌آورند كه برخي سهوي است و گروهي هم البته مي‌گويند عمدا مي‌خواهيم كشور را يك جناح اداره كند. اين روند براي مردم آزاردهنده است.»

شيرزاد با اشاره به ضرورت وحدت در كشور گفته است:«ما در شرايطي به سر مي‌بريم كه هر عقل سليمي مي‌گويد بيش از هر زمان ديگري به وحدت و انسجام ملي نياز داريم. به هر حال هم به لحاظ اقتصادي و هم به لحاظ سياسي شديدا تحت ‌فشاريم.»

اين نماينده ادوار مجلس در ادامه سخنانش گفت:«همچنين با در نظر گرفتن ضربه‌اي كه اخيرا امريكايي‌ها با شهيد كردن فرمانده رشيد ما حاج‌قاسم سليماني وارد كردند، كه خوشبختانه به درگيري نظامي منتهي نشد، بايد بدانيم در چنين شرايطي اكسير نجات‌بخش براي كشور چيزي به جز همگامي با يكديگر نيست. البته متاسفانه حادثه هواپيما در صفوف ملت شكاف انداخت و اكنون شاهد فضاي دوقطبي نامناسب و نگران‌كننده‌اي از لحاظ فكري هستيم.» احمد شيرزاد همچنين عنوان كرد:«برنامه‌ريزي‌ها به گونه‌اي است كه گويي قرار است كشور توسط افراطي‌هاي يك جناح اداره شود كه اين رويكرد بسيار هزينه‌ساز و حتي خطرناك است.» همزمان فريدون مجلسي هم در گفت‌وگو‌ي خود با اعتماد‌آنلاين درباره مسووليت اصلي دولت گفته است:«دولتي‌ها بايد حتما و قطعا اين را در نظر بگيرند كه مسووليت اصلي‌شان چيزي جز ايجاد رفاه و توسعه براي مردم و تزريق آرامش به جامعه نيست.» او با اشاره به ترور سردار شهيد حاج قاسم سليماني اضافه كرد:«نكته مسلم اين است كه جامعه جهاني حركت شوم امريكا را تقبيح مي‌كند و به جز چند كشور مثل اسراييل و احتمالا عربستان‌ سعودي، بقيه كشورهاي جهان حق را به جمهوري اسلامي مي‌دهند. همين امر باعث مي‌شود، ايران در اين مساله دست بالا را داشته باشد.» مجلسي در اين باره اضافه كرد:«بنابراين تصميم فوري و احيانا غيرمنطقي مي‌تواند شرايط را به نفع ايالات متحده تغيير دهد.» او خاطرنشان كرد:«در شرايط حساس فعلي لازم است، عاقلانه‌تر از هميشه تصميم بگيريم و بايد به شناختي لازم از توان‌مان براي رويارويي با نظام بين‌الملل برسيم.»

اين كارشناس مسائل بين‌الملل گفته است:«مسوولان حتما و قطعا بايد اين را در نظر بگيرند كه مسووليت اصلي‌شان چيزي جز ايجاد رفاه و توسعه براي مردم و تزريق آرامش به جامعه نيست و بايد تمامي تمركزشان اجرايي كردن اين خواسته ملت باشد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون