• ۱۴۰۳ سه شنبه ۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

ادامه از صفحه اول

انفعال خطرناك اصولگرايي

پيش‌تر سكوت همراه با تاييد را پيشه كردند، نتيجه همين شد كه چون امروز مردم نسبت به اين نگاه بدبين شده‌اند آن را به همه آقايان تعميم مي‌دهند. براي شناخت اين گروه اندك كه در عمل صاحبان ميدان اصولگرايان شده‌اند، كافي است كه گفته شود آنان هيچگاه نسبت به گزاره‌هاي خود شك نمي‌كنند. اصولا نيازي به شك كردن ندارند. شك در مكتب اينان كفر است. چند روز پيش مي‌توانستند به سادگي بگويند كه كرونا دروغ است و فقط براي عدم شركت در انتخابات گفته شده است ولي امروز و به راحتي در غم از دست دادن يكي از دوستان جوانشان بر اثر ابتلا به كرونا بنشينند و متن تسليت و همدردي صادر كنند بدون اينكه هيچ گونه ابراز پشيماني از آن گزاره نادرست بنمايند و متاسفانه حتي از نقشي كه در مرگ دوستشان داشته‌اند، ابراز ندامت نمي‌كنند. هنگامي كه گزاره‌هاي يك گروه به اين سرعت و به روشني اشتباه درمي‌آيد و حتي عوارض اين اشتباه گريبان دوستان و نزديكان و خود آنان را مي‌گيرد ولي از يك عذرخواهي ساده دريغ مي‌كنند، چگونه مي‌توان انتظار داشت كه اين افراد در برابر موضوعات ديگر ذره‌اي به سوي حقيقت انعطاف نشان دهند و به نگاه سراسر خطايشان شك كنند؟ اين وضعيتي است كه به پاي اصولگرايي نوشته مي‌شود و خواهد شد. اصولگرايي يك جزء مهم از جامعه ايران است. هنگامي كه اصولگرايي به اندازه سهم اجتماعي خود قانع نشد و همه را خواست به ناچار در تنگنا و تناقض قرار گرفته و در ادامه نيز اين وضع تشديد مي‌شود. پيش‌بيني بنده اين است كه به علت اين رفتارها و اين انفعال، شيب افول اصولگرايي تندتر از پيش خواهد شد.

 

كرونا ، خوزستان و 5 ملاحظه

با توجه به شيوه شيوع ويروس كرونا، به نظر مي‌رسد كه هر چه بيمارستان‌ها و مراكز درماني در شهرها و شهرستان‌هاي كم‌جمعيت‌تر قرار بگيرد، امكان ابتلاي ساكن شهروندان كاهش پيدا خواهد كرد اما در استان خوزستان يكي از اين بيمارستان‌ها در شهر يك و نيم ميليون نفري اهواز قرار گرفته و اين به آن معناست كه يك فرد با علائم ابتلا به كرونا در مسير مراجعه به اين بيمارستان، امكان انتقال بيماري خود به ديگران را نيز داراست و همين مساله خطرپذيري شيوع گسترده كرونا در استان خوزستان را تا حدود قابل‌ توجهي افزايش مي‌دهد. پنجمين نكته نيز به مساله مدت‌ زمان لازم براي اعلام جواب آزمايش افراد مشكوك به بيماري كرونا اختصاص دارد. با توجه به آنكه اين آزمايش‌ها در استان خوزستان و شهر اهواز صورت نمي‌گيرد و براي تحقق اين مهم بايد نمونه‌ها به تهران ارسال شود، 5 روز زمان لازم است تا نتايج به افراد اعلام شود؛ بنابراين و به ‌عقيده بنده بهتر بود به‌ منظور جلوگيري از شيوع گسترده‌تر اين بيماري، آزمايشگاه و تجهيزات مورد نياز در شهر اهواز و ديگر نقاط كشور در نظرگرفته مي‌شد. با اين حال و با توجه به دماي بالاي اهواز، به نظر مي‌رسد اين استان همچون ساير استان‌هاي كشورمان با شيوع گسترده بيماري كرونا مواجه نباشد؛ بنابراين آمار ارايه شده از سوي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با واقعيات موجود در استان نسبتا همخواني دارد؛ هر چند در اعلام اين آمار تاخير صورت گرفت كه باعث نگراني مسوولان استان خوزستان شد ولي در نهايت آمار اعلام ‌شده صحيح است.

گيلان ما ناخوش است

 

ما بايد صادقانه و جدي‌تر برخورد مي‌كرديم كه نكرديم و حالا بايد از ديروز صداقت بيشتري پيشه كنيم. امكانات ما در استان گيلان كم است، ضعف زيرساخت‌هاي پزشكي و درماني بالاست و انبوه مسافران طي روزهاي گذشته شيوع كرونا را در اين استان بيشتر كرده و از آن دردناك‌تر، درگيرشدن كادر پزشكي و پرستاري اين استان با ويروس كروناست. بايد بپذيريم كه دير كرديم، بايد بپذيريم از همان روزهاي اول، لازم بود قم قرنطينه شود، نه حالا كه قرار است از يازدهم اسفند نوشدارويي پس از مرگ سهراب فراهم كنيم. بايد بپذيريم كه ستاد بحران مي‌توانست قاطعانه‌تر تصميم بگيرد و قاطعانه‌تر اجرا كند. استخاره‌كردن ما، قاطع‌نبودن، ضعف‌هاي زيرساختي و تعدد مراكز تصميم‌گيري در دامن‌زدن به اين بحران بي‌تاثير نبودند. درحال حاضر پيشنهاد داده‌ايم كه با توجه به اشغال صد در صدي تخت‌هاي بيمارستان‌هاي رشت، از ظرفيت سالن‌هاي ورزشي و تالارها براي بستري بيماران استفاده شود، اين كاري است كه ناچار به انجام آن هستيم زيرا ما دير كرديم و بايد بپذيريم كه در برخي از تصميم‌گيري‌ها مي‌توانستيم سريع‌تر عمل كنيم. شايد اگر اختيارات استاندار هم‌رديف اختيارات رييس‌ دولت بود، اگر براي تصميم‌گيري‌ها نياز به بوروكراسي‌هاي اداري نبود، استاندار گيلان مي‌توانست سريع‌تر راه‌هاي ورودي به گيلان را ببندد و از شيوع گسترده آن جلوگيري كند. در اين ميان اما شايعات و اخبار غيرموثق دست به دست مي‌چرخند، حاميان پشت اين اخبار بايد بدانند كه مردم ديگر حوصله شنيدن اين اخبار را ندارند و اگر اطلاعات از مجراي صحيح منتشر شود، متوليان خدمات‌رساني نيز با آرامش بيشتري به كار مشغول خواهند بود. فعلا پيشنهاد كرده‌ايم كه كادر پرستاراني كه در راه مبارزه با كرونا فوت مي‌كنند، شهيد راه خدمت شناخته شوند، علاوه بر آن يارانه‌اي را به عنوان يارانه كرونايي مطرح كرده‌ايم كه طبق آن كارگران روزمزد بتوانند مبلغ بيشتري دريافت كنند. خاطرمان باشد روزي بالاخره كرونا ريشه‌كن خواهد شد، اما ما خواهيم ماند و تصميم‌هايي كه گرفتيم يا نگرفتيم. حال گيلان ما خوش نيست و در اين ميان چاره‌اي جز تصميم‌هاي قاطعانه و عمل قاطعانه‌تر نداريم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون