• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

رييس‌جمهور امريكا، دموكرات‌ها را مقصر شيوع كرونا دانست

جنگ مجازي ترامپ با واقعيت

ميثم سليماني|كرونا در همه جاي دنيا تبديل به ويروسي شده كه وحشت را در دل مردم ايجاد كرده اما به نظر مي‌رسد كرونا در امريكا كاملا سياسي شده است. از يك طرف جمهوري‌خواهان و به خصوص كاخ سفيد به دنبال آن هستند كه كرونا را كم‌اهميت و عادي جلوه دهند اما در سوي ديگر دموكرات‌ها و مخالفان دونالد ترامپ او را به كم‌كاري در مقابله با اين ويروس متهم مي‌كنند. با اين حال دونالد ترامپ كه روز جمعه در كاروليناي جنوبي حضور داشت دموكرات‌ها را به سياسي كردن ويروس كرونا متهم كرد. او همچنين مدعي شد كه شيوع اين بيماري يكي از فريبكاري‌هاي جديد آنها است. ترامپ عملا مي‌خواهد بگويد كه دموكرات‌ها چون مطمئن از شكست خود در انتخابات هستند جريان ويروس كرونا را به راه انداختند. او در ميان هواداران خود گفت كه آنها هيچ مدركي ندارند و حتي نمي‌توانند آراي خود در آيووا را بشمارند. او ادامه داد كه اين فريبكاري جديد آنها است.

گفتني است حمله به عملكرد كاخ سفيد براي مقابله با كرونا تبديل به فصل مشترك صحبت‌هاي دموكرات‌ها شده است. با اين حال ترامپ همواره در طول دوره رياست‌جمهوري خود كلمه فريبكاري را تبديل به كليد واژه خود عليه مخالفان و به خصوص دموكرات‌ها كرده است. او تلاش كرد تا از اين طريق تحقيقات بازپرس ويژه تحقيقات مداخله روسيه در انتخابات امريكا و حتي استيضاح عليه خود را بي‌اعتبار كند. او حتي سعي مي‌كند توصيه‌هاي جامعه اطلاعاتي را نيز ناديده بگيرد و تنها رويكردي كه خود قبول دارد را پيش مي‌برد و حالا به اين نتيجه رسيده كه ويروس كرونا تبديل به كليد واژه‌اي عليه او شده است و توصيه‌هاي هيچ مشاوري را در اين زمينه جدي نمي‌گيرد و معتقد است كه سالانه هزاران نفر در امريكا بر اثر آنفلوآنزا جان خود را از دست مي‌دهند و كرونا نيز يك مورد مشابه است و تفاوتي با ديگر بيماري‌ها ندارد. ترامپ مي‌گويد: دموكرات‌ها همواره سعي مي‌كنند سخنان وحشتناك و دلهره‌آور را مطرح كنند. اما نكته اينجاست كه دونالد ترامپ رويكردي مخالف رويكرد مقام‌هاي بهداشتي امريكا را در پيش گرفته و همين موضوع در اصل موجب انتقاد از او شده است. اما او عنوان كرده كه دولت وي به صورت سازمان يافته كاملا آماده براي مقابله با ويروس است. ترامپ مي‌گويد كه ورود اتباع چيني را از مناطقي كه اخيرا درگير كرونا بوده متوقف كرده است و عنوان كرد كه دولت او اقدامات تاريخي را براي جلوگيري از شيوع اين ويروس در كشور انجام داده است. دونالد ترامپ به نظر مي‌رسد با آمار و ارقامي كه مي‌دهد قصد يك نوع فريبكاري و گمراه كردن افكار عمومي را دارد، چرا كه در حال يك مقايسه غلط بين ويروس كرونا و آنفلوآنزاي فصلي انجام مي‌دهد و در ميان هواداران خود مي‌گويد: به‌طور متوسط سالانه 35هزار نفر بر اثر آنفلوآنزا مي‌ميرند كه عدد بسيار بالايي است. ولي او در ادامه گفت: تاكنون كسي را به علت كرونا از دست نداده‌ايم.

اما اين سخنان در حالي است كه كارشناسان معتقدند كرونا به مراتب واگيردارتر از آنفلوآنزا است و هنوز درمان و واكسن مشخصي براي اين ويروس وجود ندارد و حداقل يك‌سال تا 18 ماه ديگر احتمال توليد انبوه واكسن كرونا وجود دارد.

ترامپ براي مقابله با ويروس كرونا درخواست بودجه‌اي معادل 2.5 ميليارد دلار كرد كه قانونگذاران دو طرف به‌شدت نسبت به آن موضع گرفتند و عنوان كردند چنين بودجه‌اي براي مبارزه با كرونا كافي نيست. با اين حال او بعدتر گفت اگر كنگره بخواهد بودجه‌اي اضافه‌تر اعطا كند من آن را مي‌پذيرم. تاكنون بيش از 83هزار نفر درگير ويروس كرونا در سراسر جهان شده‌اند و طي هفته گذشته سرعت انتقال آن در خاورميانه و اروپا گسترش يافته و همين موضوع باعث ايجاد بحران مالي در سراسر جهان شده است. با اين حال ترامپ كه به دنبال ساختن ديوار مرزي با مكزيك است سعي كرد انتقال و ورود كرونا به امريكا را نيز به مهاجران نسبت دهد و اين اتفاق تبديل به فرصتي شد كه در موضوع مهاجرت و امنيت مرزها نيز دموكرات‌ها را مورد انتقاد قرار دهد. ترامپ گفت: ما بايد به اين درك برسيم كه امنيت مرزها برابر با امنيت بهداشتي است. سياست دموكرات‌ها در خصوص مرزهاي باز يك تهديد مستقيم براي سلامت و بهداشت مردم امريكا است. اين سخنان ترامپ در حالي است كه هيچ آمار دقيقي در خصوص انتقال بيماري از سوي مهاجران به امريكا وجود ندارد به خصوص اينكه در بحث كرونا هنوز در امريكاي مركزي و امريكاي لاتين اين ويروس فراگير نشده است. اين سخنراني ترامپ در كاروليناي جنوبي در حالي انجام شد كه دموكرات‌ها در آستانه يك انتخابات سرنوشت ساز داخلي در اين ايالت هستند. استراتژي ترامپ اين است با توجه به كمپين‌هاي دموكرات‌ها كمپين‌هايي در همان مناطق داشته باشد تا بتواند توجه‌ها را از رقابت دموكرات‌ها به سمت خود جلب كند و وارد رقابت رسانه‌اي با دموكرات‌ها شود تا از آنها در بخش مقدماتي انتخابات عقب نباشد. از طرفي ديگر دونالد ترامپ سعي دارد از طريق رسانه‌هاي حامي خود به نحوي كرونا را يك ويروس عادي جلوه دهد. ويديويي كه در فاكس بسيار قابل توجه بود متعلق به يك پدر و دختر بود. پدر كرونا داشت و دختر كوچك خود را بدون هيچ‌گونه ماسكي بغل كرده بود و حتي از آبي كه دخترش مصرف مي‌كرد همزمان نيز از آن مي‌خورد و اين صحنه‌ها در تلويزيون فاكس پخش مي‌شد. كاري كه به نظر مي‌رسيد فاكس در مسير رويكرد دونالد ترامپ آن را پيش مي‌برد، چرا كه رسانه‌هاي محافظه‌كار سعي دارند به نوعي با كرونا مثبت برخورد كنند و بگويند كه اين يك تهديد بزرگ نيست بلكه دونالد ترامپ به عنوان رييس‌جمهور تلاش‌هاي قهرمانانه‌اي در مسير امنيت مردم امريكا برداشته است. به نوعي ديگر هم قصد دارند عنوان كنند كه همه‌چيز يك فريب از سوي دموكرات‌ها است و دموكرات‌ها عامل ترس و نگراني مردم امريكا از اين ويروس هستند. حتي برخي اين تئوري را مطرح مي‌كنند كه چيني‌ها از ابزار كرونا براي تضعيف موقعيت ترامپ در انتخابات استفاده مي‌كنند و قصد دارند از اين طريق روي انتخابات تاثير بگذارند. لورا اينگرهام يكي از مجري‌هاي فاكس اخيرا عنوان كرده است كه دموكرات‌ها و رسانه‌هاي مرتبط با آنها تصميم گرفته‌اند كه خود را با ايجاد ترس مسلح كنند تا از اين طريق بتوانند شانس خود را در مقابله با ترامپ در ماه نوامبر افزايش دهند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون