• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

فرمول يك و شش ملت و يورو 2020

رقابت‌هايي كه تحت‌تاثير كرونا قرار مي‌گيرند

يكي از دغدغه‌هاي بزرگ مديران ورزشي در سراسر دنيا نحوه مديريت شيوع ويروس كرونا است. بسياري از مسابقات ورزشي در سراسر دنيا به تعطيلي كشيده شده يا تماشاچيان خودش را از دست داده است. اين رويه مي‌تواند به سرعت روي اقتصاد ورزش و افزايش كيفيت تاثير منفي بگذارد. به جز المپيك كه مهم‌ترين رويداد ورزشي سال آينده به حساب مي‌آيد كه ممكن است لغو شود، رقابت‌هاي مهم و بزرگ ديگري نيز وجود دارند كه برگزار شدن‌شان يا نحوه برگزاري‌شان در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. در اينجا ما به تاثير احتمالي گسترش ويروس كرونا در مكان‌هاي ديگر نگاه مي‌كنيم.

مسابقات راگبي شش ملت

رقابت‌هاي راگبي قهرماني شش ملت رقابتي است كه هر ساله بين 6 كشور صاحب راگبي در اروپا يعني انگليس، ولز، ايرلند، اسكاتلند، فرانسه و ايتاليا برگزار مي‌شود. رقابت‌هاي امسال از يك فوريه آغاز شده است و قرار بود تا 14 مارس به پايان برسد اما با توجه به شيوع ويروس كرونا برخي از اين رقابت‌ها لغو و به آينده موكول شده است. از جمله بازي‌هاي لغو‌شده مي‌توان به ايرلند و ايتاليا در بخش مردان، ايتاليا و اسكاتلند در بخش زنان و ايرلند و ايتاليا در بخش زنان اشاره كرد. برنامه‌‌ريزي‌ها براي زمان‌بندي مجدد اين مسابقات هنوز نهايي نشده است و برگزار‌كنندگان اميدوارند مشكلاتي كه در سال 2001 با آن روبرو بودند دوباره تكرار نشود. در آن سال به خاطر شيوع يك مريضي مربوط به دهان و پا با هشت ماه مشكل مواجه شد تا ديدار نهايي آن در تاريخ 20 اكتبر برگزار شود.

يورو 2020

اين مسابقات فوتبال كه مرحله نيمه نهايي و فينالش در ورزشگاه ومبلي لندن قرار است برگزار شود، در 12 مكان در سراسر اروپا به انجام خواهد رسيد كه ايتاليا در تاريخ 12 ژوئن ميزبان بازي افتتاحيه است. اين ديدار بين ايتاليا و تركيه در شهر رم برگزار مي‌شود. ميشل اووا عضو ايتاليايي كميته اجراي يوفا، به مجري ايالتي راي گفت: «ما در مرحله انتظار هستيم. ما هر كشور را براساس شرايط خودش بررسي مي‌كنيم و فوتبال بايد از دستورات خاص جاري در كشورهاي مختلف پيروي كند.

چهار ديداري كه قرار است در يورو 2020 در شهر رم برگزار شود به اين شكل است: 12 ژوئن: ايتاليا - تركيه. 17 ژوئن: ايتاليا - سوييس. 21 ژوئن: ايتاليا - ولز و 4 ژوييه يكي از ديدارهاي مرحله يك چهارم نهايي. يوفا مي‌گويد در اين زمينه با مقامات بين‌المللي و محلي مربوط در تماس است. سخنگوي اين نهاد گفت: «فعلا نيازي به تغيير جدول زماني برنامه‌ريزي‌شده نيست اما اين موضوع به‌طور مداوم تحت نظارت قرار مي‌گيرد.»

فعلا ديدارهاي زيادي در ليگ ايتاليا به دليل شيوع بيماري يا بدون تماشاگر برگزار مي‌شود يا لغو مي‌شود. دربي ايتاليا كه قرار بود امروز بين يوونتوس و اينتر برگزار شود لغو شده است. همچنين اينتر در ليگ اروپا پشت درهاي بسته جزپه مه‌آتزا از لودوگورتس پذيرايي كرد.

فرمول يك

رقابت‌هاي فصل جديد فرمول يك نيز كه قرار بود از 15 مارس آغاز شود به مشكل برخورده است. طبق اعلام برگزاري مسابقه افتتاحيه 15 مارس در استراليا و در ادامه آن رقابت‌هاي 22 مارس در بحرين و 5 آوريل در ويتنام ممكن است به تعويق بيفتند. بعد از آن به 19 آوريل مي‌رسيم و جايزه بزرگ چين. البته رقابت جايزه بزرگ چين از مدت‌ها پيش به تعويق افتاده بود اما سوال اصلي اين است كه سه رقابت قبلي آن به چه سرنوشتي دچار مي‌شوند. سخنگوي F1 گفت: «اين ورزش به نظارت بر اوضاع جهاني ادامه خواهد داد اما هيچ برنامه‌اي در حال حاضر براي به تعويق انداختن مسابقات بيشتر وجود ندارد. اين شامل گرندپري ويتنام در 5 آوريل نيز مي‌شود.» مسابقه جايزه بزرگ هانوي در ويتنام در فاصله 100 مايلي با مرز چين برگزار مي‌شود.

فستيوال چلتنهام

چلتنهام يك فستيوال بزرگ اسب‌سواري است كه هرساله در بريتانيا برگزار مي‌شود و ارزش آن بعد از مسابقات جهاني در جايگاه دوم قرار دارد. اين رقابت كه از 10 تا 13 مارس برگزار مي‌شود مي‌تواند تماشاچي بسيار زيادي را در يك مكان جمع كند. سال گذشته رقابت مقدماتي اين فستيوال به دليل شيوع آنفلوآنزاي اسب لغو شد ولي رقابت نهايي برگزار شد. روز پنجشنبه شانس عدم برگزاري رقابت در روز نخست يك به دو در بورس شرط‌بندي اعلام شد. انتظار مي‌رود اگر محدوديتي براي حضور تماشاچيان در رقابت در نظر گرفته نشود طي چهار روز رقابت بيش از 250 هزار نفر از مسابقات ديدن كنند.

ساير ورزش‌ها

دووميداني: مسابقات دووميداني قهرماني داخل سالن جهان كه قرار بود 13 تا 15 مارس در نانجينگ چين برگزار شود لغو شد و تاريخ جديدي براي آن پيشنهاد شده است كه مربوط به سال 2021 مي‌شود.

كريكت: اقدامات احتياطي توسط ناظرين بين‌المللي براي تور انگليس در سريلانكا كه ماه مارس برگزار مي‌شود، در نظر گرفته شده است. سخنگوي اين نهاد گفت: «تنها يك مورد ابتلا به ويروس كرونا در سريلانكا اعلام شده است و بر همين اساس اين كشور، كشور پرخطري محسوب نمي‌شود.»

دوچرخه‌سواري: سازمان‌‌دهندگان گفته‌اند كه مسابقه ميلان - سان‌ريمو كه از 21 مارس در ايتاليا آغاز مي‌شود در معرض تهديد لغو قرار دارد. همچنين ترس‌هايي وجود دارد كه رقابت جيرود ايتاليا (مهم‌ترين رقابت دوچرخه‌سواري بين‌المللي كشور ايتاليا) كه در ماه مه برگزار مي‌شود نيز تحت‌تاثير قرار بگيرد.

مقدماتي جام جهاني فوتبال 2022: فعلا رقابت چين با مالديو و بعد از آن گوام كه قرار بود در خانه چين برگزار شود به بوريرام تايلند منتقل شده است و پشت درهاي بسته برگزار مي‌شود. با اين حال تكليف بسياري از بازي‌هايي كه در اروپا و خاورميانه برگزار مي‌شود روشن نيست.

گلف: رقابت‌هاي گلف عمان تحت تدابير شديد بهداشتي برگزار مي‌شود به شكلي كه لورنزو گاگلي و ادواردو موليناري به دليل اينكه علايم آنفلوآنزا از خودشان نشان دادند مورد تست كرونا قرار گرفتند كه البته نتيجه آزمايش‌شان منفي بود. همچنين رقابت‌هاي اوپن ايتاليا و جام رايدر در ويسكانتين كه هر دو سال يك بار در ايالات متحده برگزار مي‌شود ممكن است بسته شوند. رقابت رايدر تنها يك بار در تاريخ و به دليل حملات يازده سپتامبر در سال 2001 برگزار نشده است.

اسكيت روي يخ: مسابقات جهاني اسكيت سرعت كه قرار بود ماه آينده در كره جنوبي برگزار شود به‌طور نامحدودي به تعويق افتاده است. رييس هيات‌مديره اين ورزش گفت: «شيوع نامشخص ويروس در جهان و مسائل لجستيكي باعث شده است كه از سرگيري مسابقه دچار مشكل شود.»

تنيس روي ميز: مسابقات جهاني در شهر بوسان جنوبي چين فعلا تا ماه ژوئن به تعويق افتاده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون