• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

خبر

افزايش صعودي ابتلا به كرونا در ۳ استان كشور

سخنگوي وزارت بهداشت از افزايش صعودي كروناويروس در سه استان خبر داد و گفت: افزايش آمار در گلستان نشان مي‌دهد كه اين استان در حال تبديل شدن به كانون شيوع كوويد ۱۹ است. اين در حالي است كه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از پرستاران بازنشسته نيز خواسته است براي ارايه خدمات درماني به كمك بشتابند. جداي از اين، مسوولان سلامت استان گيلان نيز فراخوان داده‌اند تا پزشكان و پرستاران به كمك‌شان بيايند.

در همين حال ايسنا گزارش داد كيانوش جهانپور سخنگوي وزارت بهداشت با اشاره به برخي شايعه‌پردازي‌ها و ارايه آمار و اطلاعات نادرست و ضد و نقيض از برخي شبكه‌هاي ماهواره‌اي و رسانه‌هاي معاند، گفت: آنچه ما به عنوان آمار قطعي منتشر مي‌كنيم، آخرين آماري است كه براساس يافته‌هاي قطعي آزمايشگاهي حاصل شده است كه ممكن است با يافته‌هاي باليني اوليه متفاوت باشد؛ به‌طوري كه گرچه آزمايش اوليه به همراه علايم، براي آغاز درمان كافي است اما از نظر اپيدميولوژيك و به لحاظ مديريتي تا زماني‌كه آزمايش‌هاي نهايي قطعي نشوند، اين موارد را به عنوان مورد ابتلاي قابل ارايه در آمار رسمي قلمداد نمي‌كنيم.

او در اين باره افزود: همچنين تعداد موارد مشكوك به كرونا بسيار بيش از چيزي است كه در نتايج آزمايشگاهي به عنوان مبتلاي قطعي به كوويد ۱۹ مطرح مي‌شود. شايد حداكثر ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد مشكوك، با تشخيص آزمايشگاهي به عنوان مورد قطعي ابتلاي به كوويد ۱۹ محسوب شوند. در بسياري از موارد ممكن است افراد به سندرم‌هاي حاد تنفسي يا عفونت‌هاي تنفسي ديگري مبتلا شوند كه با تابلوي مشكوك بستري شده و تحت مراقبت قرار مي‌گيرند. حتي ممكن است وضعيت شديدتري نسبت به برخي بيماران كوويد ۱۹ هم داشته باشند، اما نهايتا يافته‌هاي آزمايشگاهي ما را به سمت تشخيص كوويد ۱۹ اين افراد نخواهد برد. بنابراين وقتي گزارش مي‌شود كه در يك بيمارستان ۵۰ يا ۱۰۰ نفر مشكوك به كرونا ويروس جديد بستري هستند، اما در يافته‌هاي آزمايشگاهي نهايتا ۱۰ تا ۱۵ درصد آنها مبتلا هستند.او با بيان اينكه افزايش آمار در گلستان نشان مي‌دهد كه اين استان در حال تبديل شدن به كانون شيوع كوويد ۱۹ است، گفت: به نظر مي‌آيد كه افزايش مبتلايان را به صورت چشمگيري در گلستان شاهد هستيم. همچنين در استان اصفهان و با توجه به نزديكي به كاشان، به نظر مي‌آيد كه تعداد مبتلايان در كاشان هم با يك شيب تند صعودي رو به افزايش است. در استان مركزي هم با توجه به نزديكي به قم به نظر مي‌آيد كه تعداد موارد مشكوك به بيماري كوويد ۱۹ در حال افزايش است. جهانپور با تاكيد بر لزوم خودمراقبتي و رعايت بهداشت از سوي مردم، گفت: در بسياري از استان‌ها اين حساسيت ايجاد شده است كه از مردم سپاسگزاريم. در عين حال مجددا تاكيد مي‌كنيم كه بحث خودمراقبتي، كاهش تردد و مراودات، كاهش رفت‌وآمدها و سفرهاي بين‌شهري و درون‌شهري و رعايت نكات بهداشتي را رعايت كنند. به‌ويژه افرادي كه پا به سن گذاشته‌اند، مبتلايان به بيماري‌هاي خاص و مزمن مانند ديابت و... و حتي افرادي كه داروهاي سركوبگر سيستم ايمني مصرف مي‌كنند، افرادي كه تحت شيمي‌درماني بوده و هستند حتما ملاحظات جدي‌تري داشته باشند.

او تاكيد كرد: افراد حتما در خانه‌ها بمانند زيرا امن‌ترين مكان در برابر بيماري كوويد ۱۹ خانه‌ها و شهرهاي خودمان است. مردم ترددها را كاهش داده و به هيچ‌وجه در تجمعاتي اعم از مراسم ترحيم و... شركت نكنند. در عين حال از رسانه‌ها هم تشكر مي‌كنم كه اطلاع‌رساني و آموزش عمومي بي‌نظيري را در اين حوزه انجام دادند.

ورود گردشگران به ماسوله ممنوع شد

مدير پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله از گردشگران خواست تا اطلاع ثانوي به ديدن شهر تاريخي ماسوله نروند. احمد نجيبي در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به شرايط ساختاري و فشردگي بافت تاريخي ماسوله اظهار كرد: با توجه به شيوع ويروس كرونا و همچنين با توجه به اينكه معمولا حضور مخاطبان و گردشگران در ماسوله از بافت و بازار تاريخي اين شهر تاريخي در بخشي فشرده انجام مي‌شود، تا اطلاع ثانوي حضور گردشگران در اين شهر تاريخي ممنوع اعلام شد. نجيبي تاكيد كرد: اين دستور بر اساس تاكيد وزارت بهداشت و شوراي تامين شهرستان و درخواست پايگاه ميراث فرهنگي ماسوله اعلام شده و تا اطلاع ثانوي ورود گردشگران به محدوده ماسوله ممنوع شده است.

او با اشاره به اينكه اين دستور از امروز در شهر تاريخي ماسوله اجرايي مي‌شود، ادامه داد: مغازه‌هاي بازار تاريخي ماسوله تعطيل شده و امكان سرويس‌دهي ندارند، همچنين از ورودي اين شهر تاريخي، از حضور گردشگران جلوگيري مي‌شود. نجيبي از مخاطبان و علاقه‌مندان به حضور در اين بافت تاريخي درخواست كرد تا ديدن تاريخ ماسوله را با توجه به شرايط موجود در شرايط بهتري برنامه‌ريزي كنند.

تشخيص هويت كارگران قرباني آتش‌سوزي گلخانه در مباركه

5 كارگر افغان كه در حادثه آتش‌سوزي يك گلخانه در مباركه اصفهان جان خود را از دست داده بودند، تعيين هويت شدند. منابع خبري ايلنا در مباركه از تشخيص هويت كارگران حادثه گلخانه در مباركه خبر دادند. از قرار معلوم، در پي آتش‌سوزي يك گلخانه در نزديكي كارخانه قند دهسرخ (مباركه) اصفهان، ۵ كارگر افغان جان خود را از دست دادند. طي ۲۴ ساعت گذشته، سوختگي با درصد بالا مانع از تشخيص هويت آنان شده بود. اين كارگران بر اثر حادثه، دچار آتش‌سوزي كامل شده بودند. منابع ايلنا از عدم رعايت نكات ايمني در كارگاه‌هاي بسيار كوچك و خارج از شمول قانون كار خبر دادند و گفتند: اين 5 كارگر مهاجر، شامل هيچ يك از قوانين حمايتي نيستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون