• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4599 -
  • ۱۳۹۸ يکشنبه ۱۱ اسفند

پرونده‌هاي پرشمار و يك پرسش

باشگاه پرسپوليس در روزهاي اخير احكام سنگيني از سوي فيفا دريافت كرده و در دو پرونده‌اي كه در جريان بوده، شكست خورده است. فرناندو گابريل، هافبك برزيلي سابق سرخ‌ها از اين باشگاه شكايت كرده و پرسپوليس محكوم به پرداخت 23هزار دلار به علاوه 5‌‌درصد سود سالانه به اين بازيكن شده است. اين بازيكن را برانكو از پرسپوليس كنار گذاشت و مديران حاضر به مذاكره با او نشدند. همچنين پرسپوليسي‌ها محكوم به پرداخت 475 هزار دلار به ماريو بوديمير شده‌اند. اگر اين مبالغ ظرف مدت 45 روز آينده پرداخت نشوند، پرسپوليس از سه پنجره نقل و انتقالاتي محروم خواهد شد. نكته عجيب در مورد بوديمير اينجاست كه او سال گذشته تقريبا تمام دستمزدش را دريافت كرده بود و روي اشتباه مديران كه قرارداد او را فسخ نكردند پرسپوليس بايد نيم ميليون يورو به او پول بدهد. در واقع اگر ايرج عرب درخواست بوديمير مبني بر برگزاري جلسه را رد نمي‌كرد، امروز شاهد چنين فاجعه‌اي نبوديم.

ماجراي بوديمير و گابريل تمام ماجرا نيست و در اين وانفساي مديريتي، گابريل كالدرون هم به ‌زودي پرسپوليس را نقره‌داغ خواهد كرد. از زمان روي كار آمدن انصاري‌فرد مشخص بود كه او تمايلي به ادامه همكاري با مرد آرژانتيني ندارد، اما قرارداد سنگين و دو‌ساله او مانع قطع همكاري بين طرفين بود. طبق قرارداد كالدرون، او پيش از پايان نيم فصل نخست (كه در قرارداد پايان ماه دسامبر ٢٠١٩ قيد شده بود) بايد ٣٠٠هزار دلار دريافت مي‌كرد و در ادامه در آغاز نيم‌فصل دوم نيز ٣٠٠هزار دلار ديگر بايد به او پرداخت مي‌شد. در اين قرارداد همچنين آمده بود مربي آرژانتيني قبل از پايان فصل ٢٠20 - ٢٠19 بايد ٢۵٠ هزار دلار ديگر دريافت كند تا اينگونه تمام مبلغ ٨۵٠هزار دلار قراردادش را دريافت كرده باشد. با اين حال به ياد داريم كه كالدرون در مصاحبه‌هاي متعددي به مديران پرسپوليس انتقاد مي‌كرد و آنها را تهديد مي‌كرد اگر قسط‌هاي قراردادش به موقع پرداخت نشود، ايران را ترك خواهد كرد. ايسنا نوشته: «در آخرين جلسه پرسپوليسي‌ها و كالدرون، وقتي اين مربي صراحتا به خاطر پرداخت نشدن مطالبات خود انتقاداتي را مطرح مي‌كند، يكي از اعضاي هيات‌مديره باشگاه، طي يك فقره چك شخصي، مبلغ ١ميليارد و ۵٠٠ميليون تومان را به باشگاه مي‌دهد تا در اسرع وقت با اين پول، از طريق يكي از صرافي‌ها ١٢۵هزار دلار (٢هزار دلار بيشتر از طلب كالدرون) به حساب سرمربي تيم در قطر منتقل شود. با اين وجود باشگاه پرسپوليس در پرداخت مطالبات كالدرون تعلل مي‌كند تا اينكه در نهايت طلب سرمربي تيم در نيم فصل نخست، در ٨ ژانويه ٢٠٢٠ (١٨ دي ماه) به حسابش واريز مي‌شود. در نهايت هم با وجود اينكه پرسپوليسي‌ها توانستند قسط نخست سرمربي تيم‌شان را پرداخت كنند، اما تاخير ۱۳ روزه به كالدرون اين امكان را داد تا بر اساس بند قراردادش، علاوه بر فسخ يكطرفه، بتواند پول كل قراردادش را طلب كند.» به اين ترتيب اين مرد آرژانتيني به راحتي علاوه بر فسخ ساده قراردادش، تا ريال آخر آن را هم از پرسپوليس خواهد گرفت و به زودي حكمي 550 هزار دلاري گريبان پرسپوليس را خواهد گرفت تا مجموع بدهي‌هاي اين تيم در همين مدت كم به حدود يك ميليون دلار برسد.

پرسپوليسي‌ها به خوبي مي‌دانند برانكو ايوانكويچ سال آخر حضورش در پرسپوليس هيچ پولي دريافت نكرد و بيش از يك ميليون يورو از اين تيم طلب دارد كه به فيفا هم شكايت كرده و بعيد است با توجه به روند پرونده‌هاي اخيري كه فوتبال ايران در اين نهاد داشته، بسيار منطقي است كه اين مربي هم مبلغ كلاني از پرسپوليس بابت مطالبات و البته سود پولش دريافت كند. گويا روزهاي تلخي در انتظار پرسپوليس است و چنين فشارهاي مالي سنگيني، كمر اين تيم را خواهد شكست. اين تيم بايد حدود 30 ميليارد تومان بابت چهار پرونده كه هر كدام مي‌توانستند به سادگي حل شوند پرداخت كند. اگر ايرج عرب با بوديمير مذاكره مي‌كرد، امروز مديران بعد از او مجبور نبودند غرامت ندانم‌كاري اين مدير را پرداخت كنند. مديري كه در زمان رفتن برانكو اعلام مي‌كرد: «پول او آماده است بيايد ببرد!» بدهي‌هايي روي دست باشگاه گذاشته كه تنها با كمي تدبر اصلا به وجود نمي‌آمدند. اگر واقعا پول برانكو آماده بود، بايد به اين مرد كروات پرداخت مي‌شد، به‌خصوص كه او مشكلي با گرفتن پول نقد نداشت و بارها اين كار را كرده بود، بنابراين ماجراي انتقال پول و مشكلات تحريم‌ها هم در اين ميان وجود ندارد. سوال هواداران پرسپوليس اين است كه آيا هيچ مرجعي براي رسيدگي به ناكارآمدي مديران ورزشي وجود ندارد؟ آيا هر كسي مي‌تواند به پرسپوليس بيايد و با تصميمات غلطش به اين باشگاه هزينه تحميل كند و برود؟ اين شكل پرداخت نكردن پول به بازيكنان و مربي‌ها در حالي صورت گرفته كه هر شخص غيرورزشي و غيرمديري هم به خوبي مي‌داند كه اين اتفاق باعث جريمه باشگاه خواهد شد. پرسپوليس در گذشته تجربه بسته شدن دو پنجره نقل و انتقالات را داشته و اكنون بايد منتظر بسته شدن سه پنجره نقل و انتقالاتي باشيم، مگر اينكه وزارت ورزش و جوانان مانند هميشه به كمك باشگاه‌ها بيايد و با پرداخت 30 ميليارد تومان از بودجه عمومي مملكت، ماجرا را ختم به‌خير كند. در موارد قبلي ديده‌ايم كه وزارت ورزش دقيقا همين كار را مي‌كند و با مديران منسوب هم جوري برخورد مي‌شود كه گويي نه خاني آمده و نه خاني رفته است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون