• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

رقيب جدي سندرز در كاروليناي جنوبي مشخص شد

احياي موقت بايدن

ميثم سليماني

پس از 3 نتيجه نااميد كننده براي جوبايدن، معاون اول سابق امريكا در ايالت‌هاي آيووا، نيوهمپشايرو نوادا، اميد بسياري از طرفداران خود را براي يك رقابت جدي از بين برده بود. او در اين 3 ايالت عملا همه‌ چيز را به برني سندرز واگذار كرد و كاروليناي جنوبي آخرين جايي بود كه فرصت داشت يا خودي نشان دهد يا اينكه از گردونه رقابت خارج شود. حالا بايدن نشان داد با برنده شدن در كاروليناي جنوبي مي‌تواند تبديل به تنها فرد قابل رقابت با برني سندرز باشد. پيت بوتجيج كه در دو ايالت آيووا و نيوهمپشاير عملكرد خوبي از خود بر جا گذاشته بود به ناگاه در دو انتخابات از گردونه رقابت بيرون رفت و به نظر نمي‌رسد، بتواند مانند شروع خوب خود در آيوا در ساير ايالت‌ها نيز خوب عمل كند. با اين حال بايدن در كاروليناي جنوبي به يك پيروزي قاطع دست پيدا كرد و نشان داد كماكان يك مدعي اصلي در اين رقابت به شمار مي‌آيد و اين شانس را خواهد داشت كه بتواند در يك رقابت نزديك با سندرز قرار داشته باشد. بايدن به يك پيروزي پيش از سه‌شنبه بزرگ كه در روز سوم مارس برگزار مي‌شود، نياز داشت تا يك اميدواري جديد به كمپين او تزريق شود.

بايدن حساب بسيار زيادي روي آفريقايي-امريكايي‌ها باز كرده است و آنها در كاروليناي جنوبي اصلي‌ترين حاميان او به شمار مي‌آمدند. انتخابات كاروليناي جنوبي باعث شد كه حالا فضا تبديل به يك رقابت دوگانه ميان بايدن و سندرز شود. ساير رقبا نيز به نظر نمي‌رسد، توان رقابت زيادي داشته باشند و تنها به شكسته شدن راي در مناطق مختلف كمك مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند تمام نماينده‌هاي حزبي در سبد يك نامزد باشد. اتفاقي كه براي بايدن در كاروليناي جنوبي رخ داد اين بود كه او توانست با بيش از 48 درصد آرا 33 نماينده حزبي در اين ايالت را كسب كند و 11 نماينده در سبد سندرز قرار گرفت. بايدن حدود 50 درصد از آرا را به خود اختصاص داد، ميزان رايي كه تاكنون ساير نامزدها نتوانستند آن را در هيچ ايالتي كسب كنند. سندرز نيز حدود 20 درصد آرا را به دست آورد و تام استاير، ميلياردر كاليفرنيايي كه حساب ويژه‌اي روي كارولينا براي كسب نماينده حزبي باز كرده بود نيز با 11 درصد آرا در جايگاه سوم قرار گرفت و پس از اين رقابت رسما اعلام كرد كه از انتخابات كناره‌گيري مي‌كند. در جايگاه چهارم نيز پيت بوتجيج تنها با 8 درصد آرا قرار گرفت و در دو انتخابات گذشته، نشان داد كه ظرفيت رقابت در همه ايالت‌ها را ندارد. به خصوص اينكه در ميان رنگين پوست‌هاي امريكايي به هيچ عنوان استقبالي از او صورت نگرفته است. حالا دو رقيب اصلي در بالاي جدول قرار دارند. برني سندرز اكنون با 56 نماينده حزبي در جايگاه اول و جو بايدن با 48 نماينده حزبي در جايگاه دوم اين رقابت قرار گرفته است. اين در حالي بود كه تا پيش از اين بايدن تنها 11 نماينده حزبي در اختيار داشت و كاروليناي جنوبي همه ‌چيز را براي او تغيير داد. بايدن در سخنراني پيروزي كه شنبه شب ايراد كرد، مبارزه خود در اين انتخابات را طولاني و ايدئولوژيك خواند و هر چند نامي از سندرز نبرد اما سعي كرد تا موضع خود را شفاف در قبال سندرز بيان كند.

او در ادامه گفت: راي‌دهندگان در روزهاي آينده با انتخاباتي مهم روبه‌رو هستند. او تاكيد كرد كه دموكرات‌ها بيش از يك انقلاب نتيجه مي‌خواهند و مردم به دنبال اصلاحات در ساختار خدمات درماني هستند نه ايجاد يك تغيير در سيستم مراقبت‌هاي بهداشتي. مردم نمي‌خواهند فردي را به عنوان كانديداي خود انتخاب كنند كه از سوي NRA حمايت مي‌شود زيرا توليدكنندگان اسلحه از مردم محافظت نمي‌كنند. بايدن در ادامه گفت: اگر دموكرات‌ها مي‌خواهند نامزدي دموكرات و فردي كه مادام‌العمر دموكرات بوده و با غرور دموكرات بوده را انتخاب كنند به ما بپيوندند.

به نوشته نيويورك‌تايمز اما نتيجه كاروليناي جنوبي يك ضربه مهلك به دو نامزد ميانه‌رو يعني پيت بوتجيج، شهردار سابق يكي از شهرهاي اينديانا و امي كلوبوچار، سناتور كنوني سناي امريكا وارد كرد. هر دو اميدوار بودند به نحوي بايدن را كنار بگذارند و تبديل به رقيب اصلي سندرز شوند اما بار ديگر ثابت كردند كه نمي‌توانند، آراي راي‌دهندگان غيرسفيد را به خود اختصاص دهند. طبق نظرسنجي‌ها، بوتجيج تنها 2 درصد از حمايت راي‌دهندگان سياهپوست را دريافت كرده و اين وضعيت تاكنون در ايالت‌هاي مختلف براي او تكرار شده است. حتي برخي عنوان مي‌كنند، نتيجه كنوني انتخابات باعث شده فشار بر بلومبرگ را براي خروج از انتخابات به نفع بايدن افزايش دهد كه اين موضوع به نظر نمي‌رسد تا پيش از انتخابات روز سه‌شنبه رخ دهد مگر اينكه فشارها به‌ شدت عليه او افزايش يابد. اليزابت وارن نيز بار ديگر نشان داد كه براي راي‌دهندگان هيچ‌گونه جذابيتي ندارد ولي كسي از بدنه حزب به دنبال كنار زدن او نيست. يا اينكه بخواهند او به نفع بايدن كنار برود زيرا قطعا در راي او تاثيري نخواهد داشت. اما وارن با توجه به نزديكي فكري با سندرز مي‌تواند در مواردي رويكرد و ديدگاه سندرز را به چالش بكشد و اين موضوع مي‌تواند به نفع بايدن تمام شود زيرا ممكن است، سندرز نتواند آن گونه كه بايد در مسير تحكيم جناح چپ حزب دموكرات قدم بردارد.

با اين وجود بايدن از يك چالش در كاروليناي جنوبي نيز عبور كرد. تام استاير براي پيروزي در انتخابات اين ايالت و شكست بايدن ميليون‌ها دلار براي جذب راي سياهپوستان سرمايه‌گذاري كرد و سعي كرد روي همه آنها تاثيرگذار باشد اما بايدن بر اين موضوع غلبه كرد. استاير بلافاصله شكست خود را پذيرفت و از چرخه رقابت كنار رفت زيرا مي‌دانست ديگر جايي در انتخابات نخواهد داشت. البته نبايد فراموش كرد كه بايدن در آستانه يك سقوط جدي قرار داشت. به نوشته نيويورك تايمز، كمپين بايدن با يك كمبود بودجه جدي مواجه بود. او 3 شكست داشت و براي احياي كمپين خود نياز جدي به پيروزي در كاروليناي جنوبي داشت. ايالتي كه مدت‌هاست مردم آن او را دوست دارند و با راي خود عملا شانس او براي رياست‌جمهوري را زنده كردند.

بايدن اوايل ماه جاري و قرار گرفتن در مقام پنجم در ايالت نيوهمپشاير به صورت جدي خطر را احساس كرد و تمركز كمپين خود را روي كاروليناي جنوبي و نوادا گذاشت. در اين بين از آنجايي كه ساير نماينده‌ها نيز شانس خود را در كاروليناي جنوبي پايين مي‌ديدند، سرمايه‌گذاري خود را روي سه‌شنبه بزرگ گذاشتند. اما بايدن قصد داشت اين پيروزي را به هر قيمتي به دست آورد تا كمپين خود را حفظ كند. بايدن در كاروليناي جنوبي در انتخابات احيا شد ولي مشخص نيست اين احيا تا چه زماني ادامه داشته باشد. شايد كار براي او روز سه‌شنبه تمام شود يا اينكه اين احيا او را به اوج بازگرداند. از طرفي ديگر بايد ديد كه او تنها در پيروزي سندرز وقفه ايجاد كرده يا اينكه اين توانايي را دارد كه سندرز را تا روز آخر به چالش بكشد و او را شكست دهد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون