• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4600 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۲ اسفند

خبر

راي اعتماد به كابينه عراق

باز هم به تعويق افتاد

جلسه راي اعتماد پارلمان عراق به كابينه «محمد توفيق علاوي» سرانجام پس از دو مرتبه تاخير نيم‌ساعته، به حد نصاب نرسيد و به تعويق افتاد. به نوشته وبگاه السومريه نيوز، «محمد الحلبوسي» رييس پارلمان عراق نيز اعلام كرده است كه امروز (دوشنبه) آخرين مهلت محمد علاوي است تا دولت خود را تشكيل دهد. در جلسه امروز از ميان ۳۲۹ نماينده پارلمان فقط ۱۰۸ تن از آنها در صحن پارلمان حاضر شدند. به گزارش فارس، تعويق جلسه پارلمان عراق در حالي است كه پيش از اين نيز دو مرتبه اين جلسه به تعويق افتاده بود. «برهم صالح» رييس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن «محمد توفيق علاوي» را براي تشكيل كابينه معرفي كرد و از آن زمان تاكنون علاوي در پي رايزني با جريان‌هاي سياسي مختلف براي تكميل ليست وزراي خود است. جلسه ديروز نيز در حالي به حد نصاب نرسيد كه منابع عراقي نوشته‌اند كه برخي نمايندگان اهل سنت و احزاب كرد در بيرون از صحن پارلمان نشسته بودند و وارد صحن نمي‌شدند و درخواست‌هاي حلبوسي نيز به جايي نرسيد. در همين حال بسياري از منابع خبري عراقي اطلاع دادند كه «محمد علاوي» قصد داشت فقط براي ۱۶ وزير خود راي اعتماد بگيرد و تعيين تكليف عمده وزراي اهل سنت و كرد را به جلسه ديگري موكول كند. منابع مطلع در پارلمان عراق ساعاتي پيش گفته بودند كه احزاب شيعي به وزراي مرتبط با احزاب شيعه در كابينه جديد راي اعتماد خواهند داد اما توافق درباره وزارتخانه‌هاي مرتبط با احزاب سني و كردي به آينده موكول مي‌شود.

اسماعيل هنيه به مسكو سفر كرد

رييس دفتر سياسي جنبش حماس بعدازظهر روز گذشته وارد مسكو شد. به گزارش ايلنا به نقل از پايگاه اينترنتي روزنامه الحدث، «اسماعيل هنيه»، رييس دفتر سياسي جنبش حماس، ‌يكشنبه، در سفري وارد مسكو شد. وي بناست در اين سفر با مقام‌هاي روس درباره طرح موسوم به «معامله قرن» و حمايت مسكو از حقوق مردم فلسطين گفت‌وگو كند. «حازم قاسم»، سخنگوي حماس، در اين رابطه گفت كه هنيه بناست با «سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه و درباره تجاوزهاي صورت‌گرفته عليه بيت‌المقدس از سوي رژيم صهيونيستي گفت‌وگو كند. اسماعيل هنيه از زمان خروج خود از غزه در ماه‌هاي گذشته به چندين كشور جهان از جمله ايران، قطر، تركيه و مالزي سفر كرده است.

چهار متحد عربي

جلسه ضد ايراني تشكيل مي‌دهند

كميته چهارجانبه عربي شامل عربستان، مصر، امارات و بحرين چهارشنبه پيش رو (چهاردهم اسفند) نشستي در سطح وزراي خارجه و به رياست امارات برگزار مي‌كند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي عربستان «واس»، در اين نشست درباره گزارشي كه دبيركلي اتحاديه عرب با مشورت امارات درباره «تحولات بحران با ايران و راه‌هاي مقابله با مداخلات ايران در امور داخلي كشورهاي عضو اتحاديه عرب» - به بيان خودشان- تهيه كرده، رايزني خواهد شد. در ادامه اين گزارش آمده: اجراي برنامه كاري كميته كه در نشست‌هاي سابق براي مقابله با اين مداخلات سياسي، اقتصادي، رسانه‌اي و امنيتي آماده شده، پيگيري خواهد شد. در فروردين‌ماه امسال نيز كميته چهارجانبه عربي عليه ايران متشكل از عربستان سعودي، بحرين، مصر به اضافه دبير كل اتحاديه عرب، در مقر دبيرخانه شوراي وزراي كشور عربي در تونس تشكيل جلسه داد. در اين نشست تحولات مربوط به بحران روابط كشورهاي عربي با ايران و آنچه دخالت در امور داخلي اين كشورها در سطح سياسي، اقتصادي و رسانه‌اي خوانده شده، مورد بررسي قرار گرفت.

ترامپ: به زودي با رهبران طالبان ديدار مي‌كنم

رييس‌جمهوري امريكا اعلام كرد، در آينده نزديك شخصا با رهبران طالبان ديدار خواهد داشت و انتقاد از توافقي كه ايالات متحده با اين گروه شبه‌نظامي در افغانستان امضا كرده است را رد كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري امريكا چندين ساعت پس از آنكه نمايندگان امريكا و طالبان توافقي را امضا كردند كه راه را براي خروج كامل نيروهاي خارجي هموار مي‌كند و گامي به سمت خاتمه جنگ ۱۸ ساله در افغانستان است، صحبت كرد. ترامپ در كنفرانسي مطبوعاتي در كاخ سفيد گفت، اين توافق بايد به ايالات متحده اجازه دهد تا نيروهايش در افغانستان را از ۱۳ هزار تن به ۸۶۰۰ تن كاهش بدهد. او احتمال كاهشي فراتر از اين تعداد را رد كرد اما گفت ايالات متحده در صورت نياز مي‌تواند فورا نيروها را به اين كشور بازگرداند. رييس‌جمهوري امريكا همچنين در يك كنفرانس سياسي محافظه‌كار در حومه مريلند گفت، اگر طالبان به تعهداتش پايبند باشد، اين جنگ «به پايان خواهد رسيد.» او گفت: ما نمي‌توانيم پليس جهان باشيم. دونالد ترامپ بابت امضاي اين توافق با انتقاد شديدي از جانب جان بولتون، مشاور امنيت ملي پيشين امريكا قرار گرفت. او در پيامي توييتري نوشت: «امضاي اين توافق با طالبان خطر غيرقابل‌قبولي براي جمعيت غيرنظامي امريكاست. اين توافقي به سبك اوباماست. مشروعيت‌بخشي به طالبان پيام اشتباهي را به تروريست‌هاي داعش و القاعده و در كل دشمنان امريكا ارسال مي‌كند.» با اين حال دونالد ترامپ در واكنش به سخنان جان بولتون، انتقاد او را رد كرد. ترامپ خطاب به او گفت: هيچ‌كس نبايد بعد از ۱۹ سال از اين توافق انتقاد كند. او فرصت خودش را داشت، اما اين كار را انجام نداد. رييس‌جمهوري امريكا همچنين گفت: همسايگان افغانستان هم بعد از اين توافق بايد به حفظ ثبات كمك كنند. بسياري از تحليلگران انتظار دارند كه مذاكرات آتي ميان طرف‌هاي افغان بسيار پيچيده‌تر از توافق اوليه باشد. اما ترامپ گفت كه گمان مي‌كند اين مذاكرات موفقيت‌آميز خواهد بود زيرا «همه از جنگ خسته شده‌اند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون