• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

انتقاد بهرام پارسايي به سركشي 300 هزار گروه بسيجي به منازل

كرونا را جدي بگيريد؛ وقت آزمون و خطا نيست

اسمش را گذاشته‌اند عمليات نجات ملي؛ عملياتي كه ظاهرا از سوي وزارت بهداشت پيشنهاد شده و قرار است نيروهاي بسيج هم به آنها بپيوندد و در قالب 300 هزار گروه با مراجعه به در منازل شهروندان، مبتلايان به ويروس كرونا را تشخيص داده و جدا كنند. طرحي كه با انتقادهاي اساسي مواجه شده اما موافقان و پيشنهاددهندگان در توجيهش به تجربه ريشه‌كن كردن فلج اطفال و كنترل فشار خون از اين طريق اشاره مي‌كنند. بهرام پارسايي، نماينده اصلاح‌طلب مردم شيراز كه اگرچه عضو كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيست، اما از جمله نمايندگان پزشك و متخصص دندانپزشكي است و يكي از منتقدان جدي طرح «عمليات نجات» است. اين عضو شوراي مركزي فراكسيون اميد در اين رابطه گفته است: «وزارت بهداشت اخيرا گفته مي‌خواهد ۳۰۰ هزار اكيپ را به در منازل براي مقابله با كرونا بفرستد، اين موضوع براي نخستين‌بار در دنيا مي‌خواهد در كشور ما اتفاق بيفتد و گاهي اين اتفاق با بسيج جامعه پزشكي براي گرفتن فشار خون مقايسه مي‌شود، در حالي كه يك قياس مع‌الفارق است.»

پارسايي در ادامه سياسي شدن بحث مقابله با كرونا را خطرناك توصيف مي‌كند و با تاكيد بر ضرورت پرهيز از اين امر به ايسنا مي‌گويد: «خيلي نگران اين موضوع هستم، اگر صحبت متخصصان امر را بخوانيد به ‌شدت نگران‌كننده است. چين به عنوان كشوري توسعه‌يافته و اقتصاد دوم جهان هنوز به چنين نتيجه‌اي نرسيده ولي ما مي‌خواهيم اين كار را انجام دهيم؛ در حالي كه اين بيماري آنقدر سرعت سرايتش بالاست كه جاي آزمون و خطا ندارد.» اين نماينده مجلس شوراي اسلامي مي‌گويد: «تعداد افراد اين اكيپ‌ها حداقل يك ميليون نفر است و ابتدا بايد مسجل شود كه خود اين يك ميليون نفر سالم هستند و آيا كيت‌ها و زمان لازم براي تشخيص سلامت اين تعداد را داريم؟ بر اساس كدام تجربه يا روش علمي قرار است اين كار انجام شود و از كجا معلوم كه ويروس از خانه‌هاي مردم به آنها و بالعكس منتقل نشود؟ ما از وزارت بهداشت مي‌خواهيم به خاطر سلامتي و حفاظت از جان مردم از شتابزدگي در انجام چنين كارهايي پرهيز كند.»

پارسايي همچنين با بيان اينكه «روش آمارگيري كه خيلي حساس و بدون خطر بوده و از قبل داراي برنامه است، بسيار زمانبر بوده و به‌ صورت خانه به خانه ‌هم انجام نمي‌شود»، مي‌گويد: «به نظر من اين امر در كوتاه‌مدت ناممكن است و چند ماه زمان مي‌برد و خودش ميزان شيوع بيماري را افزايش مي‌دهد. اميدواريم با تدبير بيشتري به اين موضوع نگاه شود.» او كه مسووليت انجام اين طرح را بر عهده كساني دانسته كه مصر به انجام آن هستند، گفته كه حتي او نيز در مقام يك شهروند، در خانه‌اش را روي اين گروه‌ها باز نخواهد كرد. سخنگوي كميسيون اصل 90 مجلس همچنين با بيان اينكه «بسياري از متخصصان با اين تصميم بهت‌زده شده‌اند»، گفت: « خواهش مي‌كنيم با اين روش موجب انتشار بيشتر اين ويروس نشوند و همه مردم را به خطر نيندازند؛ چراكه اين امر مي‌تواند تهديدي براي جامعه باشد.» پارسايي مي‌گويد: «درست است درصد كشندگي اين ويروس 2 درصد است ولي همين هم كم نيست و افراد پا به سن گذاشته و بيمار از همين جامعه هستند، اينكه مكررا بگوييم كساني كه سيستم ايمني قوي دارند، بيمار نمي‌شوند، ممكن است باعث بي‌احتياطي برخي افراد و به خطر افتادن جان افراد ضعيف‌تر شود.» پارسايي با اشاره به انتشار اخباري در مورد ساخت كيت تشخيص كرونا در كشور، خواستار پرهيز از آزمون و خطا و رعايت دستورالعمل‌هاي سازمان بهداشت جهاني در اين باره شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون