• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4602 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۱۴ اسفند

خبر

عصبانيت دهلي‌نو از توييت وزير خارجه ايران

وزارت خارجه هند روز سه‌شنبه سفير ايران در دهلي‌نو را به خاطر توييت وزير خارجه ايران درباره خشونت‌ها در هند فراخواند. بر اساس ترجمه فارس از گزارش اسپوتنيك، وزارت خارجه هند، سفير تهران در دهلي‌نو را به خاطر اظهارات محمدجواد ظريف، وزير خارجه ايران كه خشونت‌ها عليه مسلمانان در هند را محكوم كرده و آن را سازمان يافته خوانده بود، احضار كرده است. محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران دوشنبه در توييتي در واكنش به اقدامات خشونت آميز عليه مسلمانان در هند نوشت: «ايران موج خشونت سازمان يافته عليه مسلمانان هند را محكوم مي‌كند. ايران براي قرن‌ها دوست هند بوده است. از مقامات هندي مي‌خواهيم كه رفاه همه هندي‌ها را تضمين كنند و اجازه ندهند اين آدمكشي بي‌معنا ادامه يابد. مسير پيش رو بايد بر اساس گفت‌وگوي مسالمت‌آميز و حاكميت قانون باشد.»خشونت عليه مسلمانان هندي از زمان تصويب قانون اعطاي شهروندي كه ضدمسلمانان به شمار مي‌رود و اعتراضات مردم هند عليه اين قانون افزايش يافته است. طي روزهاي اخير انتشار تصاوير حمله هندوها به مسلمانان واكنش‌هاي زيادي را برانگيخته است. به دنبال اين احضار علي چگني، سفير جمهوري اسلامي ايران در دهلي‌نو با حضور در محل وزارت خارجه هند با «ديپاك ميتال» مديركل سياسي اين وزارتخانه ديدار كرد. سفير ايران در اين ديدار ضمن تشريح آخرين وضعيت چگونگي مقابله دولت و همه ارگان‌هاي جمهوري اسلامي ايران براي مقابله با ويروس كرونا، گزارشي از اقدامات صورت گرفته براي كنترل، غربالگري و درمان مسافران ورودي و خروجي و نيز راه‌هاي كمك به بازگشت اتباع ايراني و هندي كه با قطع پروازها دچار مشكل شده‌اند، ارايه كرد. طرف هندي ضمن اعلام مراتب همكاري براي كمك به بازگشت سريع و مطمئن اتباع دو طرف با لحاظ موارد بهداشتي، نسبت به مواضع اتخاذ شده از سوي مقامات جمهوري اسلامي ايران در خصوص حوادث اخير دهلي، مراتب ناخشنودي مقامات متبوع خود را اعلام و خواهان اعلام سريع اين موضع به دولت ايران شد. سفير ايران با يادآوري روابط دوستانه بين دو كشور، ضمن اشاره به سوابق خوب كشور هندوستان در ديدگاه مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران به عنوان كشوري كه به همزيستي مسالمت‌آميز و توام با صلح و تسامح به‌رغم تنوع قومي، ديني و مذهبي مشهور است، ابراز اميدواري كرد كه با درايت دولت و مسوولان هند آرامش و دوستي بين همه شهروندان هندي در سايه قانون و تامين حقوق همگان برقرار شود.

پيشنهاد روحاني به پوتين براي برگزاري مذاكرات آستانه در تهران

«كاظم جلالي» سفير ايران در مسكو در ديدار با «كنستانتين كاساچف» رييس شوراي روابط خارجي فدراسيون روسيه در روز سه‌شنبه گفت كه «حسن روحاني» رييس‌جمهوري ايران به «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهوري روسيه پيشنهاد داده است كه نشست بعدي در چارچوب مذاكرات آستانه در تهران برگزار شود. براساس گزارش تاس، جلالي افزود: «چند روز پيش رييس‌جمهور ايران با پوتين به صورت تلفني صحبت كرد. در طول اين مكالمه روحاني از پوتين دعوت كرد و پيشنهاد داد كه نشست بعدي در چارچوب مذاكرات آستانه در آينده نزديك در تهران برگزار شود.» پيش از اين نيز ايران ميزبان نشست سه جانبه با حضور «رجب طيب» اردوغان رييس‌جمهور تركيه، حسن روحاني و ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه بوده است. اين سه كشور از كشورهاي ضامن آتش‌بس در سوريه هستند. به دنبال افزايش تنش‌ها در ادلب و اختلافات فاحش مسكو و آنكارا در اين منطقه، ايران خواستار برگزاري نشست آستانه براي برقراري آتش‌بس و كاهش تنش‌ها در ادلب شده است. به نظر مي‌رسد روحاني تلاش مي‌كند اختلافات روسيه و تركيه براي برقراري آتش بس در سوريه را كاهش دهد.

مسكو: تمديد تحريم تسليحاتي ايران در شوراي امنيت فاقد ارزش است

وزارت امور خارجه روسيه در واكنش به درخواست امريكا از تمديد تحريم‌ تسليحاتي شوراي امنيت عليه ايران گفت كه چنين موضوعي فاقد ارزش است. بنا به گزارش خبرگزاري روسي «تاس»، در بيانيه وزارت امور خارجه روسيه در اين خصوص آمده است: «در كنگره امريكا اعلام شد كه ايالات متحده در تلاش است تا روسيه و چين را راضي كند تا پيش‌نويس قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل در خصوص تمديد تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران را وتو نكنند. در حقيقت شوراي امنيت چنين موضوعي را مطرح نكرده است. دليلي براي مطرح شدن چنين چيزي وجود ندارد. توافق‌هايي در سال ۲۰۱۵ انجام گرفت و قرار نيست در اين خصوص تجديدنظر شود». وزارت خارجه روسيه ادامه داد: «مسخره است كه يك كشور در حالي از تمديد برخي از الزامات قطعنامه‌اي حرف مي‌زند كه نه‌تنها خودش ناقض آن است بلكه تلاش مي‌كند با تهديد به تحريم، ديگر كشورها را نيز از پايبندي به آن منع كند.» پيش از اين دفتر نمايندگي دائم امريكا در سازمان ملل با صدور بيانيه‌اي در خصوص لغو تحريم‌هاي تسليحاتي ايران در اكتبر سال جاري ميلادي، خواستار تمديد اين تحريم‌ها در سازمان ملل شده بود. «مايك پمپئو» اوايل اسفندماه در جلسه كميته امور خارجي مجلس نمايندگان امريكا گفت كه امريكا از جامعه ملل خواهد خواست تا تحريم‌هاي سازمان ملل براي جلوگيري از فروش تسليحات متعارف به ايران را تمديد كند. طبق يكي از بندهاي قطعنامه ۲۲۳۱ كه از سال ۲۰۱۶ ميلادي اجرايي شد، ايران تا پنج سال از خريد تسليحات تهاجمي منع شده است. اين بند از قطعنامه در اكتبر سال ۲۰۲۰ (مهر ماه ۱۳۹۹) منقضي مي‌شود. پيش از اين، «ولاديمير ارماكوف» مدير اداره كنترل تسليحاتي و عدم اشاعه وزارت خارجه روسيه تاكيد كرد كه تحريم‌هاي تسليحاتي عليه ايران موقت هستند و اكتبر ۲۰۲۰ منقضي مي‌شوند. ولاديمير ارماكوف در مصاحبه با اسپوتنيك گفت: «من مي‌توانم به شما اطمينان بدهم كه هيچ رايزني و بحث رسمي درباره بازنگري كردن در قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت سازمان ملل وجود ندارد، نه در شوراي امنيت و نه در هيچ جايگاه ديگر».

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون