• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4604 -
  • ۱۳۹۸ دوشنبه ۱۹ اسفند

رييس‌ جمهوري در جلسه ستاد ملي مديريت كرونا مطرح كرد

اهميت جلب اعتماد عمومي و شفافيت در اطلاع‌رساني به مردم

وزير بهداشت از شناسايي نخستين موارد مبتلا به كرونا در بهمن‌ ماه جاري خبر داد

همان‌قدر كه آمار مبتلايان به ويروس كرونا در چين به عنوان مبدا بيماري سير نزولي را طي مي‌كند در ساير كشورها اين آمار رو به افزايش است. آمار مبتلايان به «كوويد ۱۹» در ايران روزانه از سوي سخنگوي وزارت بهداشت اعلام مي‌شود. بر اساس اعلام كيانوش جهانپور، سخنگوي وزارت بهداشت تا روز يكشنبه تعداد مبتلايان به ويروس كرونا به ۶۵۶۶ نفر رسيده كه به ‌معناي ۷۴۳ نفر مبتلا طي ۲۴ ساعت است. همچنين تهران، قم، گيلان و اصفهان به ‌ترتيب پرشمارترين شهرهايي هستند كه درگير اين ويروس ناخوانده شده‌اند. در چنين شرايطي كه هر روز با افزايش قريب به هزار نفري مبتلايان جديد روبه‌رو هستيم، گزارش‌هاي مردمي و رسانه‌اي نشان مي‌دهد، كادرهاي درماني در برخي از شهرها به ‌ويژه شهرهاي شمالي با مشكلات عديده‌اي از نظر امكانات دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. به ‌خصوص شهرهايي كه پيش از شيوع اين بيماري ويروسي به ‌لحاظ برخورداري از امكانات پزشكي چندان مجهز نبودند در اين روزها بيش از گذشته با كمبود امكانات مواجه هستند. شايد از همين روي حسن روحاني، رييس‌جمهوري در آخرين جلسه ستاد ملي مديريت كرونا از پزشكان و پرستاران قدرداني و البته تاكيد كرد كه سلامت آنها براي دولت از اهميت بسزايي برخوردار است. روحاني گفته است:«پزشكان، پرستاران و كاركنان بيمارستان‌ها در اين روزها در صف اول مبارزه با كرونا قرار دارند. مطمئنا حفظ سلامت جسمي و روحي آنان مهم‌ترين مساله‌اي است كه بايد در نظر گرفته شده و در راستاي رفع مشكلات، نيازها و تقويت كادر درماني همه اركان دولت موظفند حمايت‌هاي لازم را به عمل آورند.» رييس‌جمهوري البته تاكيد كرد كه «بي‌ترديد ملت ايران ايثار و فداكاري پزشكان و پرستاران را فراموش نخواهد كرد و زحمات و تلاش آنان در ياد مردم خواهد ماند.»

 

اصل شفافيت و عمل به توصيه‌ها

اما فارغ از مشكلات لجستيكي و امكانات درماني كه در اين روزها با مشكلات عديده‌اي روبه‌رو بوده، يكي از مهم‌ترين مصايب دولت عدم اعتماد عمومي است كه در مبارزه با يك بيماري ويروسي مسري هم خودي نشان داد. سير نزولي اعتماد عمومي كه در چند ماه گذشته نيز بيش از هر چيز تحت تاثير قرار گرفته و آسيب‌ديده، منجر به دامن زدن به عدم باورپذيري مردم در مورد اقدامات دولت شده است؛ چيزي كه سياست‌ورزان و دولتمردان بر آن واقف‌اند و در جاي‌جاي سخنانشان به آن اشاره مي‌كنند. كما اينكه حسن روحاني نيز در جلسه ستاد ملي مديريت بيماري كرونا از «اهميت اعتماد و همدلي ميان مردم و دولت» گفت و تاكيد كرد:«در مقابله با ويروس كرونا ايجاد شفافيت و افزايش اعتماد عمومي و در جريان گذاشتن مردم درخصوص روندها، احتمالات، سياست‌ها و برنامه‌ريزي‌ها بسيار حائز اهميت است؛ بنابراين بايد اصل بر شفافيت و اعلام به موقع اطلاعات و گزارش‌ها گذاشته شود.» او همچنين با اظهار تاسف از عدم مراعات و همراهي برخي از افراد با توصيه‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا گفت:«شرط موفقيت در كنترل ويروس كرونا در برنامه كوتاه‌مدت همكاري همه‌ جانبه مردم و دستگاه‌هاي اجرايي با ستاد ملي مقابله با كروناست و در اين راستا از عموم مردم مي‌خواهم كه همگان بايد مراقب بوده و از رفت و آمد و مسافرت‌هاي غيرضروري پرهيز كنيم.»

 

تشخيص اولين بيماران كرونايي از بهمن

رييس‌جمهوري در ادامه ضمن انتقاد از عدم دسترسي آسان مردم براي تهيه وسايل بهداشتي و ضد عفوني، وزارت صمت را مكلف كرد تا با تدوين يك برنامه مشخص زمان‌بندي شده براي رفع اين مشكل اقدام كند؛ همچنين وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف شد درخصوص تقويت شبكه توزيع نيز با نظر و هماهنگي وزارت بهداشت اقدامات لازم را انجام دهد. در اين جلسه دستگاه‌هاي ذي‌ربط گزارشي از اقدامات صورت گرفته و آخرين روند شيوع كرونا به تفكيك استان‌هاي درگير ارايه و نيز گزارشي از شناسايي منشأ ورود ويروس از خارج كشور و چگونگي شيوع در 2 استان قم و گيلان به جلسه ارايه شد. در ادامه وزير بهداشت در مورد اقدامات اين وزارتخانه از بهمن ‌ماه كه اولين بيمار مبتلا به كرونا شناسايي شده، توضيح داد و گفت:«از ابتداي شناسايي موارد مبتلا به اين بيماري در بهمن ‌ماه جاري، اقدام به راه‌اندازي بخش تشخيص كرونا در انستيتوي پاستور كرده و امكان تشخيص براي ايران فراهم شد؛ اين در حالي بود كه كيت‌هاي تشخيص سازمان بهداشت جهاني هنوز در اختيار ايران قرار نگرفته بود و بسياري از كشورهاي دنيا نه در آن تاريخ و نه پس از شيوع گسترده، هنوز به اين امكان تجهيز نشده‌اند اما در ايران اين امكانات گسترش يافته و آزمايشگاه‌هاي جديد تجهيز شدند.»

 

مسووليت دستگاه‌ها در مديريت كرونا

در جلسه ستاد ملي مبارزه با كرونا با بررسي وضعيت‌هاي مختلف شيوع اين بيماري همه نهادهاي عمومي كه داراي امكانات درماني هستند، مكلف به همكاري با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شدند و در اين خصوص ستاد كل نيروهاي مسلح ماموريت يافت ضمن ارايه خدمات درماني در بيمارستان‌هاي موجود در صورت نياز در راستاي تمهيدات لازم براي افزايش ظرفيت بستري بيماران اقدام كند. همچنين وزارت كشور و شوراي امنيت كشور به ‌منظور ايجاد نظم و انضباط و مراعات همگان در اجراي تصميمات پيشگيرانه، موظف به برنامه‌ريزي و در نظر گرفتن تمهيدات و اجراي پروتكل‌هاي تدوين شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و اقدامات لازم جهت هماهنگي بين استاني شدند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي نيز مكلف شدف پروتكل‌هاي بهداشتي مراكز اقامتي و رستوران‌ها را تهيه و ابلاغ كند؛ همچنين بر اين اساس صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران موظف به اطلاع‌رساني عمومي و آموزش همگاني در اجراي اين پروتكل‌ها خواهد بود. در جلسه روز شنبه وزارت راه و شهرسازي موظف به اجراي ادامه تمهيدات كامل و موثر بهداشتي در پايانه‌هاي حمل و نقل مرزي و شهري و وسايل حمل و نقل هوايي، ريلي و جاده‌اي شد.همچنين با توجه به جهاني بودن شيوع ويروس كرونا و ضرورت همكاري‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي، وزارت امور خارجه موظف به ايجاد زمينه‌هاي همكاري و انتقال دارو و تجهيزات مورد نياز پزشكي با همكاري وزارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي شد. شهرداران سراسر كشور نيز موظف به اجراي دقيق و قاطع قواعد و قوانين بهداشتي در مراكز عمومي و فروشگاه‌هاي بزرگ شده و بايد در صورت مشاهده تخلفات با متخلفان قاطعانه برخورد كنند؛ شهرداران همچنين مكلف به اجراي دقيق قواعد بهداشتي براي امحاي پسماندهاي بهداشتي شدند. بنابر تاكيد رييس‌جمهوري مقرر شد، جلسات ستاد ملي مقابله با كرونا در طول هفته به ‌طور مستمر در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و در ابتداي هر هفته با حضور رييس‌جمهوري يا معاون اول تشكيل شود.


وزير تجارت تركيه در تماس تلفني با رييس دفتر رييس ‌جمهوري:

مشكل كاميون‌هاي ايراني در مرزهاي تركيه حل شد

همزمان با شيوع بيماري كرونا در ايران و افزايش مبتلايان بسياري از كشورهاي هم‌مرز براي مدتي روابط تجاري و گردشگري‌شان از طريق مرزهاي زميني و هوايي را با جمهوري اسلامي ايران به حالت تعليق درآوردند. در اين شرايط تركيه نيز ازجمله همين كشورها بود كه مرزهاي خود با ايران را بست. در اين ميان و به ‌دليل تصميم‌گيري و اعمال يك‌باره آن برخي كاميون‌داران ايراني كه باري را به مقصد اين كشور مي‌بردند در مرزها با مشكلاتي مواجه شدند كه به نظر مي‌رسد با تلاش دولت ايران و تركيه فعلا مرتفع شده است. پيرو رايزني‌هاي صورت گرفته، وزير تجارت تركيه در تماس تلفني با محمود واعظي، رييس دفتر رييس‌جمهوري اعلام كرد كه مشكل كاميون‌هاي ايراني در مرزهاي تركيه حل شده است. به گزارش ايسنا، همچنين كاميون‌هاي ايراني مجوز يافته‌اند براي بارگيري راهي بندر مرسين شوند. در جريان گفت‌وگوي تلفني دو روز گذشته واعظي و «رخسار پِكجان» درخصوص مشكلات كاميون‌هاي ايراني در مرزهاي تركيه، وزير تجارت اين كشور روز يكشنبه در تماس تلفني با رييس‌ دفتر رييس‌جمهوري گفت كه دستور حل مشكل عبور و مرور كاميون‌هاي ايراني در مرزهاي تركيه با بلغارستان، گرجستان و يونان صادر شده است. واعظي و پكجان توافق كردند كه پروتكل بهداشتي تهيه شده دو كشور هر چه سريع‌تر امضا و نهايي شود تا به اين ترتيب وضعيت رفت و آمد كاميون‌هاي ايران به‌ طور دايم به حالت عادي بازگردد.پيش از اين روز جمعه، واعظي در تماس‌هاي تلفني جداگانه با معاون نخست‌وزير جمهوري آذربايجان و وزير تجارت تركيه درباره تقويت همكاري‌هاي تجاري مشترك و رفع موانع در مسير اين همكاري‌ها به ‌دليل شيوع ويروس كرونا گفت‌وگو كرده ‌بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون