• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

غنيمتِ قرنطينه

طيبه سياوشي

امروز در شرايطي كه ويروس كرونا اقصا نقاط جهان را درنورديده و در حال جولان دادن در كشورماست، ظاهرا تنها يك راه براي مقابله با آن پيش‌رو داريم و آن، قطع زنجيره شيوع اين ويروس منحوس است؛ درست است كه روزهاي پايان سال را از سر مي‌گذرانيم و تعطيلات نوروز را در پيش داريم اما براي آنكه بتوانيم بر اين ويروس پيروز شويم بايد در خانه بمانيم.
اين روزها مردم بايد به اين اصل مقابله با ويروس پايبند باشند؛ گرچه تا امروز هم اين اتفاق به خوبي رخ داده و گاهي كه گذارمان به مركز شهر مي‌افتد، مي‌بينيم خيابان‌ها واقعا خلوت شده و به هيچ عنوان قابل مقايسه با مقطع مشابه در سال گذشته نيست. به هر صورت با توجه به امكانات محدود درماني و تحريم‌هايي كه اين وضعيت را بغرنج‌تر مي‌كند، چاره‌اي براي ما نمانده جز آنكه خودمان دست‌ به كار شويم و پيشگيري كنيم. البته اين روزها دغدغه ديگري كه همراه كساني شده كه در قرنطينه خانگي مانده‌اند، پر كردن اوقاتي فراغت و تعطيلي است كه دست‌كم تا دو هفته ديگر ادامه دارد. ما بايد از لحظه‌هايمان به خوبي استفاده كنيم و تهديدات را به فرصت تبديل كنيم. هر كس علايق خاصي دارد كه از اين فرصت مي‌تواند براي پرداختن به آنها استفاده كنند. بسياري از افراد به كارهاي هنري رو آورده‌اند و مسلما اين ايام مي‌تواند اين علاقه به تعويق انداخته شده آنها را بار ديگر احيا و سرزنده كند.
فارغ از فعاليت‌هاي هنري بسياري از ما به دليل مشغله‌اي‌ كه داشتيم، بسياري از كارهايي كه زماني مي‌خواستيم انجام دهيم را به آينده موكول كرده يا فرصت انجامش را پيدا نكرديم و حالا مي‌توانيم به سراغ‌شان برويم. مثلا كتاب‌هاي نخوانده‌اي كه گوشه كتابخانه‌هايمان خاك مي‌خورد يا فيلم‌هايي كه تصميم داشتيم آنها را تماشا كنيم اما موفق به اين كار نشديم و حالا فرصت تماشايشان را داريم. شخصا مدت‌هاست كه فرصت تماشاي برنامه‌هاي تلويزيون را نداشتم اما اين چند روز كه بالاجبار در خانه مانده‌ام، سعي كردم برخي از برنامه‌هاي تلويزيوني را ببينم.
به هر تفسير به ‌رغم آنكه اين دو هفته، زماني بسيار محدود‌كننده براي ماست كه به ‌شدت روابط اجتماعي‌مان را هم تحت تاثير قرار داده اما به هر صورت اين فرصت در اختيار ماست تا بتوانيم از اين ماندن در خانه استفاده كنيم. البته در شرايطي كه بسياري از مردم وارد قرنطينه خانگي شده‌اند، نمي‌توانيم چشم روي وضعيت افرادي كه مجبورند بيرون از خانه كار كنند يا روزمزدند، ببنديم؛ موضوعي كه لازم است هر چه سريع‌تر دولت به آن ورود كند و شرايط را به گونه‌اي فراهم كند تا اين افراد نيز بتوانند از خطر ابتلا به كرونا فاصله بگيرند.
به هر صورت شرايط امروز ما عادي نيست و شايد اين وضعيت غيرعادي كه ما را با سختي‌هايي مواجه كرده در عين حال بتواند به فرصتي تبديل شود براي جلوگيري از ضرر و زياني بزرگ‌تر. پس چاره نيست جز اينكه تن به اين سختي بدهيم تا پس از پيروزي بر كرونا دوباره بتوانيم با لبخند و آسودگي خيال، زندگي عادي‌مان را با حرارت و شوري دوچندان از سر بگيريم.
عضو اصلاح‌طلب كميسيون فرهنگي مجلس

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون