• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

معاون اجتماعي شهرداري از اقدامات پيشگيرانه ابتلا به كرونا مي‌گويد

فرهنگ‌سازي و آموزش به مردم، همراه با فراهم كردن فرصت مشاركت در محلات

گروه اجتماعي|محمدرضا جوادي يگانه، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در تشريح اهم اقدامات اجتماعي و فرهنگي شهرداري در خصوص پيشگيري از ابتلا به ويروس كرونا گفت: از روزهاي ابتدايي شيوع اين ويروس، معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران وارد عمل شد و در حوزه‌هاي سلامت، خدمات اجتماعي، امور داوطلبانه و آموزش‌هاي شهروندي فعاليت‌هاي خود را آغاز كرد و اكنون نيز اداره كارگروه «آموزش، فرهنگسازي و مشاركت مردمي» ستاد بحران و مقابله با ويروس كرونا در شهرداري تهران بر عهده اين معاونت است. به گزارش معاونت امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران، يگانه افزود: در گام اول تمامي برنامه‌هاي فرهنگي، اجتماعي و ورزشي، همايش‌ها و نشست‌هاي عمومي معاونت تا اطلاع ثانوي لغو شد و در گام‌هاي بعدي تمامي مجموعه‌هاي ورزشي، خانه‌هاي كودك، فعاليت‌هاي عمومي سراي محله‌ها، مجموعه‌هاي شهربانو، برج ميلاد، نمايشگاه زنان و توليد ملي تعطيل شدند. البته در سراهاي محله، خانه‌هاي سلامت به منظور ارايه خدمات مورد نياز به شهروندان در حوزه مراقبت و پيشگيري از ويروس كرونا فعال هستند. همچنين برنامه‌هاي نوروزي شهرداري با عنوان نوروزگاه تعطيل شد و به جاي آن برنامه‌هاي ديگري با محوريت شهروندان در خانه با نام نوروزخانه تدارك ديده شد.
 آموزش 40 هزار نفر از شهروندان و كاركنان
جوادي‌يگانه با اشاره به ظرفيت گسترده 352 خانه سلامت شهر تهران براي آموزش شهروندان گفت: از زمان اعلام شيوع ويروس كرونا در كشور چين آمادگي لازم در بدنه سلامت شهرداري تهران وجود داشت و پيش از شيوع اين ويروس در تهران ما موفق شديم 20 هزار و 195 نفر از شهروندان را در سطح مدارس، مساجد و خانه‌هاي سلامت در ارتباط با روش‌هاي پيشگيري از ويروس كرونا آموزش دهيم. پس از شيوع ويروس آموزش‌هاي حضوري ما در سطح شهر تهران متوقف و در قالب توليد محتواي آموزشي و توزيع در قالب پوستر، فضاي مجازي و نمايشگرهاي شهري ادامه پيدا كرد. همچنين 6 هزار نفر از نيروهاي خدماتي و كارگران خدمات شهري شهرداري تهران به‌صورت حضوري توسط مربيان آموزشي خانه‌هاي سلامت و 14 هزار نفر از پرسنل شهرداري تهران به‌صورت غير حضوري آموزش ديدند. معاون اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در ادامه افزود: به‌ طور مستمر محتواهاي لازم براي آموزش شهروندان از طريق اكران عمومي در بيلبوردهاي شهري، وسايل حمل و نقل عمومي و تمامي مراكز زيرمجموعه شهرداري تهران توسط اين معاونت آماده و در اختيار سازمان‌هاي مرتبط قرار مي‌گيرد. در همين راستا تاكنون در قالب سه موج، اطلاع‌رساني در سطح شهر تهران صورت گرفته است كه در فاز اول و دوم نسبت به آموزش روش‌هاي پيشگيري از ويروس كرونا پيام‌هاي شهري اكران شد و در فاز سوم در چارچوب دعوت مردم به ماندن در خانه خودشان، پيام‌ها طراحي و اكران شده است.
 آموزش تلفني
معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران با تاكيد بر ضرورت توجه به سالمندان، افراد داراي معلوليت و بيماري‌هاي زمينه‌اي به منظور ماندن در خانه و عدم حضور در سطح جامعه گفت: در شرايط حاضر سالمندان، افراد ديابتي و افراد داراي معلوليت جزو گروه‌هاي در معرض خطر تلقي مي‌گردند و در همين راستا از هفته گذشته از طريق 352 خانه سلامت شهر تهران تماس با افراد مذكور آغاز شده است.جوادي‌يگانه با اشاره بر اين نكته كه تاكنون با بيش از 4 هزار نفر از اين افراد تماس تلفني بر قرار شده است، افزود: در تلاش هستيم ضمن تداوم اين ارتباط، تاكيد بر ماندن در خانه و آموزش‌هاي تلفني به افراد مذكور، مشكلات و نيازهاي اساسي ايشان را احصا و از طريق ظرفيت‌هاي موجود در شهرداري و بهره‌گيري از داوطلبان شهر تهران نسبت به رفع نيازهاي ايشان اقدام كنيم.
انجام تست غربالگري كرونا در گرمخانه‌ها
جوادي يگانه با اشاره به اينكه يكي از وظايف مهم اين معاونت، رسيدگي به افراد آسيب ديده و كاهش آسيب‌هاي اجتماعي مشهود در شهر تهران است، تصريح كرد: با اعلام خبر جهاني شيوع بيماري كرونا، كميته مديريت و كنترل بيماري كرونا در سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي شهرداري تهران تشكيل شد و به دنبال آن ضمن آموزش تمامي نيروهاي ستادي و ضدعفوني مستمر تمامي سطوح، در اين مراكز به ‌طور روزانه مواد ضدعفوني‌كننده دست، دستكش و ماسك توزيع مي‌شود. همچنين تمامي مراكز به تب سنج ليزري مجهز شده و تب مددجويان پيش از ورود به گرمخانه چك مي‌شود. او با اشاره به اينكه در تهران 24 گرمخانه و سامانسرا در حال حاضر فعال بوده و تمامي گرمخانه‌ها روزانه 3 بار ضدعفوني مي‌شوند، گفت: به دليل افزايش حجم كار كاركنان گرمخانه‌ها فراخوان جذب نيروي داوطلب مددكار اجتماعي، مدديار، پرستار و پزشك در فضاي مجازي منتشر شد كه تاكنون 40 نفر در اين فراخوان اعلام آمادگي كرده‌اند.
توزيع 1000 بسته لوازم بهداشتي
او با تاكيد بر اينكه مباحث مربوط به كودكان كار و خيابان به خصوص كودكان زباله‌گرد را به ‌طور ويژه دنبال مي‌كنيم، گفت: كمك‌هاي حمايتي از اين كودكان را در دستور كار قرار داده‌ايم. بخشي از اين كمك‌ها ارايه خدمات درماني و توزيع بسته‌هاي بهداشتي شامل دستكش، ماسك، صابون و اسپري ضدعفوني‌كننده دست است كه تلاش كرده‌ايم ضمن اهداي اين اقلام نسبت به آموزش اين افراد اقدام كنيم. اولين اقدام در اين خصوص حضور تيم پزشكي در گودها و گاراژهاي تفكيك زباله بود كه در روزهاي گذشته شروع شد و با توجه به اهداي اقلام و اعلام آمادگي خيرين و افراد داوطلب در روزهاي آينده نيز ادامه مي‌يابد. معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران عنوان كرد: همچنين به منظور غنا بخشيدن به تغذيه افراد حاضر در گودهاي زباله‌گردي 200 پرس غذاي گرم در اين اماكن توزيع شد و طبق پيش‌بيني در هفته پيش ‌رو به توزيع ۱۰۰۰ پرس غذا مي‌رسيم. تامين و طبخ غذا به ‌عهده سازمان رفاه، خدمات و مشاركت‌هاي اجتماعي است، اما توزيع را به عهده سازمان‌هاي مردم‌نهاد گذاشتيم؛ چرا كه آنها شناخت بهتري نسبت به جامعه محلي داشته، پذيرش بهتر و امكان توزيع عادلانه‌تر دارند.  جوادي يگانه ادامه داد: متناسب با ارزيابي نياز افراد زباله‌گرد در روز‌هاي آينده، ظرفيت داريم ميزان توزيع اقلام بهداشتي و تغذيه‌اي را افزايش دهيم.
به‌كارگيري بيش از 100 مشاور و روانشناس
او با اشاره به اينكه شيوع بيماري كرونا موجي از استرس، ناامني، اضطراب و ترس را در جامعه، خانواده‌ها و كودكان ايجاد كرده است، تصريح كرد: تسهيلگري براي ارايه خدمات تخصصي سلامت روان از وظايف اصلي اداره كل سلامت است. در اين راستا، بهره‌مندي از ظرفيت مشاوران و روانشناسان داراي صلاحيت در سراي محله‌ها در دستور كار قرار گرفت . وي بيان كرد: در حال حاضر بيش از 100 نفر از مشاوران و روانشناسان داوطلب و داراي پروانه فعاليت از سازمان نظام روانشناسي آماده ارايه خدمت براي كاهش استرس و اضطراب شهروندان به ويژه سالمندان، افراد داراي معلوليت و افراد داراي بيماري‌هاي زمينه‌اي هستند كه خدمات روانشناختي را به صورت تلفني به شهروندان ارايه مي‌دهد.  او از آموزش نانواهاي تهران در خصوص رعايت نكات بهداشتي و نحوه مقابله با ويروس كرونا خبر داد و گفت: با همكاري اتحاديه نانواهاي سنتي تهران، توسط ٣٥٢ خانه سلامت شهرداري تهران نسبت به آموزش۴۲۰۰ نانوايي شهر تهران و نصب پوسترهاي آموزشي اقدام شده است. عدم پرداخت پول نقد، استفاده از كارت‌خوان، استفاده از انبر براي تحويل نان و رعايت نكات بهداشتي توسط نانواها موجب كاهش همه‌گيري كرونا مي‌شود.معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه آموزش‌هاي شهروندي عنوان كرد: يكي از مواردي كه از روز اول تعطيلي مدارس مطرح شد، بحث سلامت روان و پر كردن اوقات فراغت خانواده‌ها به ويژه كودكان و نوجوانان بود. با توجه به اينكه اداره كل آموزشي‌هاي شهروندي، دبيرخانه شهر دوستدار كودك است، در اين مورد پيش قدم شد و رايگان شدن سايت‌هاي تماشاي فيلم و سريال به عنوان اولين پيشنهاد مطرح شد كه با حمايت‌هاي وزارت ارتباطات اين اتفاق محقق شد. وي دومين اقدام را كتابخواني عنوان كرد و افزود: برنامه‌ريزي شد در هر هفته با توافق يكي از استارت‌آپ‌هاي حوزه كتاب، كتاب‌هاي الكترونيكي كودك و نوجوان در يك بازه زماني رايگان شود تا شهروندان بتوانند از اين كتاب‌ها استفاده كنند. بخشي از اين هزينه را معاونت اجتماعي شهرداري تهران پرداخت مي‌كند و بخش ديگر شامل تخفيف خود استارت‌آپ مي‌شود.  معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران ادامه داد: اين كار در هفته اول با اپليكيشن «طاقچه» آغاز و بيش از 4 هزار كتاب دانلود شد. در هفته دوم اين طرح با اپليكيشن « واو خوان» ادامه پيدا كرد و آغازگر يك جريان شد. بخش‌هاي ديگر هم به اين كار ورود كردند و كار با قوت بيشتري ادامه پيدا كرد. جوادي‌يگانه با اشاره به اينكه براي سرگرم شدن بچه‌ها بازي‌هايي كه مي‌توانند در خانه انجام دهند را معرفي كرديم، گفت: از تعدادي نويسنده درخواست كرديم براي بچه‌ها كتاب بخوانند كه آقايان فرهاد حسن‌زاده و مصطفي رحمان‌دوست اين كار را انجام دادند. تعداد توليدات آموزش‌هاي حوزه فردي و عمومي بيش از 190 عنوان است. در كنار اين توليدات تلاش كرديم در حوزه سلامت روان هم نكاتي براي بچه‌ها مطرح كنيم.
آغاز به كار سامانه «كار داوطلبي»
وي در خصوص اقدامات مرتبط با جذب افراد داوطلب و مسووليت‌پذيري اجتماعي تصريح كرد: مهم‌ترين اقدام در اين زمينه نحوه جذب نيروهاي داوطب و نوع به كارگيري آنها بود كه از طريق ظرفيت‌هاي موجود در مديريت شهري، خيرين و سازمان‌هاي مردم‌نهاد و استفاده از سامانه 137 انجام شد. معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران از آغاز به كار سامانه «كار داوطلبي» در هفته آينده خبر داد و افزود: داوطلبان و سازمان‌هاي مردم نهاد مي‌توانند با ثبت نام در اين سامانه نوع فعاليت و تخصص خود را تعريف كنند تا در مواقع نياز بتوان از ظرفيت آنها استفاده كرد.


 6 هزار نفر از نيروهاي خدماتي و كارگران خدمات شهري شهرداري تهران به‌صورت حضوري توسط مربيان آموزشي خانه‌هاي سلامت و 14 هزار نفر از پرسنل شهرداري تهران به‌صورت غير حضوري آموزش ديدند

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون