• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4612 -
  • ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۸ اسفند

مشخصات فني زيرگذر امتداد خيابان استادمعين

بهره‌برداري از پروژه
تلاش براي برقراري ارتباط خيابان‌هاي استادمعين و شهيد اكبري در مرز مناطق 9 و 2 شهرداري تهران از سال 1393 آغاز شد. با اين وجود، عمليات اجرايي پروژه در زمان آغاز به كار دوره فعلي مديريت شهري در سال 1396 فقط 16 وهفت‌دهم درصد پيشرفت كرده بود. طرح احداث اين معبر زيرزميني كه در ابتدا به صورت يك مسير زيرگذر طراحي شده بود، با توجه به دشواري اجراي عمليات انحراف ترافيك در خيابان آزادي مورد بازنگري قرار گرفت تا گذر از عرض 73 متري اين خيابان به روش تونلي انجام شود. بخش تونلي پروژه به دليل عبور از روي خط 4 مترو يكي از حساس‌ترين پروژه‌هاي تونلي اجرا شده در شهر تهران به شمار مي‌آيد و گشايش آن تسهيلات ترافيكي مناسبي در اختيار شهروندان ساكن در محدوده غرب پايتخت خواهد گذاشت.

مشخصات فني
همان‌گونه كه عنوان شد تونل 73 متري؟؟؟؟؟ پروژه احداث تونل- زيرگذر خيابان استادمعين به دليل عبور از روي تونل خط 4 مترو با فاصله حدود 50 سانتي‌متر و از زير حجم گسترده‌اي از شبكه‌هاي تاسيساتي شامل لوله آب 900 ميليمتر، لوله گاز و كانال جمع‌آوري آب‌هاي سطحي، يكي از پيچيده‌ترين پروژه‌هاي تونلي اجرا شده در شهر تهران محسوب مي‌شود. تونل استاد معين به صورت آب‌بند كامل احداث شده و به مدد استفاده از ابزار دقيق، تمام مراحل اجرايي بدون هيچ گونه نشست در سطح خيابان آزادي به سرانجام رسيده است. سرباره تونل بين 4 تا 6 متر بوده و حداكثر ارتفاع حفاري آن به 11 متر مي‌رسد. عرض 16 متري اين معبر زيرزميني، فضاي لازم براي ايجاد 4 خط عبوري (2 خط سواره و 2 خط اضطراري) را فراهم كرده است.

مشخصات اصلي طرح
عرض مسير كندرو: 7 متر
عرض تونل: 16 متر
طول تونل: 73 متر
تعداد خطوط عبور: 4 خط (2 خط سواره و 2 خط اضطراري)
طول كلي پروژه: 681 متر
طول قسمت مسقف: 216 متر
حداكثر ارتفاع حفاري تونل: 11 متر
عملكردهاي ترافيكي
با اجراي اين پروژه، شريان شمالي-‌جنوبي ديگري در كنار بزرگراه يادگار امام (ره)، بزرگراه جناح و بزرگراه آيت‌الله سعيدي ايجاد شده است؛ امري كه نه‌تنها سبب كاهش بار ترافيك ميدان و خيابان آزادي خواهد شد بلكه وضعيت تردد در مسيرهاي بزرگراهي ياد شده را نيز بهبود مي‌بخشد. به اين ترتيب دسترسي مناطق 2 و 9 شهرداري تهران كه متعاقب احداث خطوط اتوبوس‌هاي تندرو BRT مسدود شده بود، مجددا برقرار شده و شبكه معابر حمل و نقلي اين مناطق تكميل شده است.

احجام كلي پروژه
حفاري شمع: 386
آرماتوربندي و آهن آلات: 2223
خاكبرداري: 82700 تن
قالب بندي: 13735تن
بتن‌ريزي: 16600تن
استرات: 40

هزينه تقريبي: حدود 50 ميليارد تومان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون