• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4617 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۰ فروردين

جابه‌جايي تعطيلات نوروز 99براي گردشگري ايران تهديد است

سعيد شفيعا

دستگاه بي‌نظم و بي‌برنامه مديريت گردشگري ايران هر ساله در ايستگاه عيد نوروز، نفسي تازه مي‌كرد و از حجم بالاي تقاضا بهره مي‌برد. به گفته كارشناسان امسال كرونا چيزي معادل 4 هزار ميليارد تومان به گردشگري ايران ضرر و زيان وارد كرده است. ضرري كه به واسطه ماهيت مشاغل اين گروه خدماتي در زيرشاخه‌ها و زيرمجموعه‌هاي شغلي رسمي و غيررسمي تاثير جبران‌ناپذيري خواهد گذاشت.
سايت وزارتخانه ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي در اين ايام از شعار خوب «سفرت را كنسل نكن به تعويق بينداز» رونمايي كرد. شعاري كه در آن نياز به هدايت تقاضا به ايام ديگر ديده مي‌شود و رونق گردشگري ايران را در زنده ماندن اين تقاضا دانسته شده است. اما هدايت تقاضا به كدام زمان و به چه شكل مدنظر است؟ مرور خبرگزاري‌ها نشان مي‌دهد كه نظرات متناقضي در مورد احياي تعطيلات نوروز وجود دارد. اين يعني برنامه خاص و نظام‌مندي در اين مورد وجود ندارد و بايد در حد شعار و چند اظهارنظر اكتفا كرد.
هر چند ويروس كرونا يك تهديد اساسي و خطرناك براي جامعه جهاني و ايران به حساب مي‌آيد اما يكي از مهم‌ترين دلايلي كه تعداد زيادي توجيهي بر تعطيل كردن سفرهاي نوروزي نيافتند، پيدا نكردن جايگزين مناسب براي اين دوره از تعطيلات است. آنها دو خطر را در كنار هم احساس كردند كه يكي از آنها ملموس‌تر به نظر رسيد. سفرهاي نوروزي كه به راحتي از دست مي‌دهند و هيچ جايگزين رسمي و غيررسمي براي آن انديشيده نشده در مقابل ويروس كرونايي كه از ابتدا به عنوان يك سرماخوردگي ساده شناخته شد و قرار بود ظرف يك هفته از ايران حذف شود!
به نظر مي‌رسد، هم صنعت گردشگري و هم مسافران برگشت‌ خورده از نوروز 99 نيازمند برنامه‌اي جايگزين و اميدواركننده هستند تا فرصت نفس كشيدن و زنده ماندن پيدا كنند. جابه‌جايي نوروز به تابستان پيشنهاد خوبي نخواهد بود، چرا كه سفرهاي تابستاني براي خود الگو و رفتار از قبل پيش‌بيني شده‌اي دارند و ايجاد فشار بيشتر روي آن، با تخريب هر چه بيشتر زيرساخت‌ها و كيفيت خدمات همراه خواهد بود. مديريت تعطيلات آخر هفته، جابه‌جايي برخي تعطيلات به زماني ديگر براي ايجاد فرصت براي شكل‌گيري اوقات فراغت ميان مدت و بلندمدت و تعطيل كردن جداگانه بخش‌هاي مختلف اجتماع براي شكل‌گيري تقاضاي قابل مديريت، از جمله راهكارهايي است كه براي نشاط و طراوت جامعه و كسب و كارهاي گردشگري لازم به بررسي است.
عضو هيات علمي پژوهشكده نظر

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون