• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

خبر

برگزاري جلسات علني با رعايت پروتكل بهداشتي

«جلسات علني مجلس شوراي اسلامي در شرايط بحران، به ‌صورت حضوري و با رعايت ضوابط و پروتكل‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا برگزار مي‌شود.» اين عين اظهارات اسدالله عباسي، سخنگوي هيات رييسه مجلس شوراي اسلامي درباره سرنوشت جلسات علني مجلس در روزهاي شيوع و گسترش ويروس كرونا در ايران است. او در بخش ديگري از گفته‌هاي خود كه خبرگزاري تسنيم آن را منتشر كرده، گفته است: «طبق تصميم هيات‌رييسه مجلس مقرر شده كه جلسات علني قوه مقننه با رعايت پروتكل‌هاي ستاد ملي مقابله با كرونا برگزار شود، به اين نحو كه پيش از برگزاري جلسات، نحوه چيدمان و قرارگيري نمايندگان بايد به تاييد ستاد ملي مقابله با كرونا برسد. برخي نمايندگان اخيرا و به‌دنبال شيوع گسترده بيماري كرونا كه به ‌اجبار جلسات علني حضوري مجلس براي چندهفته‌اي تعطيل شد، گلايه‌هايي از برگزار نشدن جلسات حضوري داشتند كه بنا به خواست آنها و تصميمات هيات ‌رييسه مجلس مقرر شد كه جلسات علني حضوري مجلس برگزار شود.»
اين اظهارات در شرايطي صورت گرفته كه نوع رفتار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در 2 جلسه علني هفته گذشته كه در روزهاي سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شد با انتقاد بسياري از ناظران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي مواجه شد. ناظران تجمع نمايندگان اطراف اعضاي هيات رييسه يا وزراي مدعو به پارلمان را مغاير با پروتكل‌هاي بهداشتي دانسته و از اين رو خواستار رسيدگي به اين مساله شدند. علي نوبخت حقيقي، رييس كميسيون بهداشت و درمان مجلس نيز با تاييد اين انتقادات در همين راستا در توييتر خود نوشت: «ضرورت تشكيل جلسات مجلس شوراي اسلامي نمي‌تواند توجيه ‌كننده مشاهده صحنه‌هاي خلاف موازين بهداشتي و توصيه شده از سوي ستاد مديريت و مقابله با كرونا باشد كه روزهاي 19 و 20 فروردين از صحن مجلس به سراسر ايران و جهان مخابره شد.» به اين‌ ترتيب و با اتكا به اظهارات سخنگوي هيات رييسه مجلس و رييس كميسيون بهداشت، بايد منتظر ماند و ديد در پارلمان در بر همان پاشنه گذشته خواهد چرخيد يا نمايندگان در كنش و واكنش‌هاي خود در صحن تغييراتي را ايجاد خواهند كرد.


بازگشت لاريجاني به مجلس پس از پايان قرنطينه

رييس مجلس شوراي اسلامي تا امروز عالي‌ترين مقام جمهوري اسلامي است كه به بيماري كرونا مبتلا شده و اجبارا به قرنطينه و خانه‌نشيني تن داده است. خبر ابتلاي علي لاريجاني به ويروس كرونا چهاردهم فروردين ماه پس از اظهارات ضد و نقيض رسما از سوي روابط عمومي قوه مقننه اعلام و روند درمان او مثبت اعلام شد. در همين راستا حسن زماني، مشاور اين روزهاي رييس قوه مقننه و نماينده ادوار مجلس روز گذشته در اظهاراتي كه خبرگزاري تسنيم آن را منتشر كرد، با اشاره به آخرين وضعيت سلامتي لاريجاني اظهار كرد: « فعلا آقاي لاريجاني بنا به توصيه پزشكان در قرنطينه خانگي است و نيازي به بستري در بيمارستان نبوده است.»
نكته قابل توجه اظهارات مشاور رييس مجلس شوراي اسلامي، اعلام زمان بازگشت لاريجاني به مجلس و به دست‌گيري كرسي رياست قوه مقننه است. او گفته است: « آن طور كه پزشكان وي گفته‌اند، دوره 15 روزه قرنطيه وي بايد به اتمام برسد و پس از آن رياست جلسات علني و امور را در اختيار مي‌گيرند.» به اين ‌ترتيب و با اتكا به اظهارات مشاور لاريجاني، انتظار مي‌رود رييس قوه مقننه از اواخر هفته جاري به عرصه بازگشته و در روزهاي پاياني رياست خود بر قوه مقننه، اقدامات خود را از سر گيرد.


درخواست علم‌الهدي براي بازگشايي حرم امام هشتم

با شيوع ويروس كرونا و تاكيدات عالي‌ترين مقامات جمهوري اسلامي بر لزوم پيروي تمام و كمال از تصميم ستاد ملي مقابله با كرونا، در حرم امام هشتم شيعيان در مشهد و همچنين حضرت معصومه(س) در قم به منظور جلوگيري از افزايش تعداد مبتلايان به اين ويروس در ايران، بسته شد. اين تعطيلي همچنان ادامه داشته ولي روز گذشته سيداحمد علم‌الهدي، نماينده ولي فقيه و امام جمعه مشهد كه با تعطيلي نمازهاي جمعه در ايران خطبه‌هاي مكتوب خود را در پايگاه اطلاع‌رساني منتشر مي‌كند، از مسوولان مربوطه خواست تا تمهيداتي براي بازگشايي «حرم مطهر امام رضا» بينديشند.
او در همين راستا اعضاي ستاد ملي مقابله با كرونا را مخاطب قرار داد و تاكيد كرد: « اميدواريم عزيزان ما در ستاد ملي مقابله با كرونا با آن اعتقادي كه خودشان دارند و ايمان و عشقي كه به اهل‌ بيت(ع) دارند، براي بازگشايي حرم مطهر رضوي فكر كنند، شايد با پروتكل‌هاي خاصي كه در نظر مي‌گيرند، بشود در بارگاه امام هشتم (ع) به روي شيعه باز شود. آستان قدس رضوي از يك توليت باتدبير و مسوولاني با مديريت قوي برخوردار است كه هر نوع دستورالعملي كه براي اين آستان از ستاد ملي مقابله با كرونا صادر شود با هر محدوديتي در حفظ فاصله‌گذاري‌هاي فيزيكي و برقراري لوازم پيشگيري از اين بيماري، بسيار لذت‌بخش است.» نكته قابل‌توجه آنكه امام جمعه مشهد در بخش ديگري از خطبه‌هاي خود كرونا و اتفاقات رخ داده در جهان را به عنوان «بخشي از علائم ظهور» معرفي و تاكيد كرد: «اگر مجموعه اين قضايا را كه به‌ عنوان علائم ظهور است بررسي كنيم، جوهره‌اش يك واقعيت است و آن، اين است كه حوادث آخرالزمان مردم را بيشتر متوجه خدا مي‌كند و افراد متوجه اسلام و امتيازات آن مي‌شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون