• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

موافقان و مخالفان طرح تعطيلي يك‌ماهه كشور در «صحن توييتر» تشكيل جلسه دادند

جدالِ بي‌ثمر

نوزدهم فروردين‌ماه بود كه نمايندگان در نخستين نشست علني خود پس از حدود يك‌ماه تعطيلي به دليل اعلام ساختمان «بهارستان» به عنوان يكي از نقاط شيوع ويروس كرونا در ايران، سرانجام به بررسي طرحي پرداختند كه نخستين ‌بار عبدالكريم حسين‌زاده، رييس فراكسيون حقوق شهروندي پنجم فروردين‌ماه در نامه‌اي به علي لاريجاني، رييس مبتلا به كروناي پارلمان از آن سخن به ميان آورده بود.
«طرح تعطيلي يك‌ماهه مراكز دولتي و خصوصي» سه‌شنبه هفته گذشته در حالي در صحن بررسي شد كه حداقل ناظران و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي همزمان با انتقاد از دولت به ‌دليل پرهيز از قرنطينه كلانشهرها، خواستار تصويب آن بودند. اوضاع در پارلمان مطابق روال مشخص شده طي مي‌شد و موافقان و مخالفان طرح تعطيلي يك‌ماهه ايران يكي پس از ديگري به اظهارنظر مي‌پرداختند تا اينكه اخطار سيدعلي ادياني، نماينده اصولگراي قائم‌شهر از راه رسيد؛ اخطاري مستند به اصول 79، 75 و 176 قانون اساسي كه مورد پذيرش مسعود پزشكيان به عنوان رييس آن نشست علني مجلس و البته اكثريت نمايندگان حاضر در آن جلسه قرار گرفت و در نتيجه اين طرح از دستوركار صحن خارج شد. اين اما پايان كار براي موافقان اين طرح نبود؛ موافقان با 25 امضا خواستار تجديدنظر پزشكيان در تصميم به‌زعم آنان «اشتباه» رييس جلسه شدند اما اين اتفاق رخ نداد تا كار به شبكه‌هاي اجتماعي بكشد. حسين‌زاده كنار سيده‌حميده زرآبادي، طيبه سياووشي، بهرام پارسايي، فاطمه سعيدي و سيدفريد موسوي در توييتي مشترك با تاكيد بر تصميم اشتباه پزشكيان نوشتند: «‏اولا اصل ۷۱ چنين اختياراتي را ابتدا به مجلس مي‌دهد؛ ‏ثانيا اگر اصل ۷۹ فقط براي دولت احصا شده، چرا در فصل قوه مقننه و ذيل حقوق آن قرار گرفته است؟ ‏ثالثا به طرح سه ‌فوريتي اخطار وارد نيست.»
اظهارنظري كه با واكنش ادياني مواجه شد. اين نماينده اصولگرا در توييتر خود ضمن رد ادعاي وارد نبودن اخطار به طرح سه ‌فوريتي، طرح تعطيلي يك‌ماهه كشور را اقدامي خلاف جهت «حقوق شهروندي» مردم معرفي كرد.
اين اظهارات ادياني چندي بعد با واكنش زرآبادي و سياووشي مواجه شد. اين 2 نماينده اصلاح‌طلب با ابراز «تاسف» از «تفسير قانون» عليه «مردم» توسط «نماينده مردم» خطاب به ادياني نوشتند: «بهتر است امثال شما جوابگوي جان و سلامتي مردم و بي‌مسووليتي مجلس باشيد.» اين اظهارنظر هم اما باز با واكنش تند نماينده اصولگراي قائم‌شهر مواجه شد؛ به ‌طوري كه او صراحتا اين 2 نماينده را «فاقد سواد مجلسي» خواند و نوشت: «نماينده فاقد كارنامه مجلسي چاره‌اي جز فرار به جلو ندارد.»
 اظهارنظري كه البته از سوي حسين‌زاده نيز بي‌پاسخ نماند.
نايب‌رييس فراكسيون اميد نيز در رشته توييتي با انتقاد از لحن ادياني او را به رعايت «اخلاق» و «ادب» تشويق و بر لزوم پاسخگويي او در قبال از دست رفتن جان شهروندان تاكيد كرد.  حسين‌زاده همچنين در رشته توييت خود پزشكيان، نايب‌رييس مجلس و رييس جلسات اين روزهاي پارلمان را مخاطب قرار داد و نوشت: «آقاي پزشكيان از شما با آن سوابق در حوزه بهداشت در عجبم. بر حكومت نظامي براي مقابله با كرونا اصرار داشتيد و مي‌گفتيد پاسداران و بسيجي‌ها و كميته‌هاي اول انقلاب راه‌اندازي شود، براي ايجاد حكومت نظامي و با تعطيلي كشور مخالفيد، شايد براي همين است كه حناي اصلاح‌طلبان ديگر رنگ ندارد.»
با اين حال و به‌رغم تمام اين زد و خوردهاي مجازي، آنچه از آيين‌نامه مجلس پيداست، بي‌ثمري اين اقدامات است اما با توجه به ابهام ايجاد شده بر سر اصل 79 قانون اساسي، مجلس خواستار تفسير اين اصل از سوي شوراي نگهبان طي استفساريه‌اي شود. استفساريه‌اي كه اگر حكم به سود مجلس دهد و پارلمان را محق در تهيه طرح براي تعطيلي ايران در شرايط ضروري بداند، به سود جمهوريت و جايگاه پارلمان است و اگر غير از آن باشد، از بروز اختلاف در دوره‌هاي آينده «بهارستان» جلوگيري به عمل مي‌آورد، هر چند كه اين روزها در ايران تشكيل شوراهاي ‌عالي و ستادهاي زير نظر رييس‌جمهوري و البته شوراي عالي امنيت ملي بر رجوع به پارلمان ارجحيت دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون