• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

خبر كوتاه

تحقق جهش توليد با خصوصي‌سازي واقعي

سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي با بيان اينكه درآمدهاي دولت در فشار قرار دارد، گفت: يكي از راهكارها براي تحقق جهش توليد، توجه به خصوصي‌سازي واقعي است. حميد حسيني با بيان اينكه در سياستگذاري‌ها ضعيف عمل مي‌كنيم، ادامه داد: تا زماني كه اجبار وجود نداشته باشد شرايط را عوض نمي‌كنيم. او با بيان اينكه تا زماني كه مي‌توانستيم بنزين وارد كنيم به فكر اصلاح مصرف نبوديم، افزود: اما زماني كه نتوانستيم، تن به هدفمندي داديم. حسيني با تاكيد بر اينكه عمده مصرف نيروگاه‌هاي كشور گاز است، گفت: پرداخت يارانه به نفت كوره معنا ندارد. او ادامه داد: توزيع نفت كوره با قيمت‌هاي پايين جز رانت نفع ديگري ندارد و توسط افراد سودجود به فرآورده‌هاي ديگر تبديل شده و در نظم بازار اخلال ايجاد مي‌كند.
سخنگوي اتحاديه صادركنندگان فرآورده‌هاي نفتي با اشاره به اينكه سرانجام قيمت نفت كوره با مصوبه هيات دولت آزاد شد، گفت: از آنجا كه مصرف نفت سفيد و گاز مايع نيز در كشور كاهش داشته مي‌توانيم حتي به مشتريان داخلي اين فرآورده‌ها را رايگان بدهيم و قيمت اين دو را نيز آزاد كنيم. به گفته حسيني، براي تامين سوخت مايع مورد نياز صنايع در زمستان، نفت‌كوره با قيمت يارانه‌اي به آنها تعلق گيرد با اين حال نبايد قيمت به گونه‌اي باشد كه دوباره ايجاد رانت كند. حسيني ادامه داد: آزاد شدن قيمت فرآورده‌هاي نفتي مانند نفت كوره يا نفت سفيد اختلال را در بازار از بين برده و بازارهاي صادراتي را امن مي‌كند. از طرف ديگر مصرف كاهش پيدا كرده و صادرات رونق مي‌گيرد. او به مشكلات دولت براي تامين درآمد اشاره كرد و افزود: در شرايطي كه هر روز مشكلات مالي بيشتر و درآمدهاي نفتي و مالياتي كاهش پيدا مي‌كند از ساير منابع مي‌توان استفاده كرد. حسيني يكي از اين راهكارها را اجراي اصل ۴۴ دانست و افزود: دولت مي‌تواند سهم ۲۰ درصدي خود در پالايشگاه‌ها، نيروگاه‌ها، بانك‌ها و صنايع بزرگ را واگذار كند. او تاكيد كرد: اگر دولت به دنبال جهش توليد است يكي از راه‌ها خصوصي‌سازي واقعي است.


شروع به كار اصناف مشروط به ثبت‌نام در سامانه سلامت

اصناف براي شروع به كار بايد در سامانه Salamat. gov. ir ثبت‌نام كرده و براي التزام به اجراي ضوابط سلامت مقابله با كرونا تعهد بدهند. بر اساس جديدترين اطلاعيه اتاق اصناف ايران، اصناف در صورت تمايل مي‌توانند با ثبت‌نام و اخذ تعهد براي اجراي دستورالعمل بهداشتي مقابله با كرونا در طرح فاصله‌گذاري هوشمند شروع به كار كنند. در اين اطلاعيه از همراهي مردم در كاهش ترددهاي غيرضروري قدرداني و بر استمرار اجراي فاصله‌گذاري اجتماعي به عنوان مهم‌ترين راهكار كنترل همه‌گيري بيماري كرونا تاكيد شده است. در صورت تمايل اصناف، آغاز به كار مشاغل «غير‌پرخطر» مشروط به اخذ تعهد براي اجراي دستورالعمل‌هاي بهداشتي مصوب وزارت بهداشت براي مقابله با كرونا از تاريخ ۲۳ فروردين در استان‌هاي كشور و از ۳۰ فروردين در تهران ذكر شده است.  در اين اطلاعيه آمده است: براي شروع فعاليت مشاغل كم خطر در طرح فاصله‌گذاري هوشمند، كليه واحدهاي صنفي از صبح جمعه (۲۲ فروردين ۱۳۹۹) مي‌توانند در سامانه salamat.gov.ir براي دريافت دستورالعمل سلامت محيط كار، شاغلان، مشتريان و تاييد تعهدنامه به صورت الكترونيكي براي التزام به رعايت دستورالعمل‌هاي بهداشتي مقابله با كرونا ثبت‌نام كنند. اصناف پس از تاييد تعهدنامه، التزام به رعايت دستورالعمل بهداشتي مقابله با كرونا به صورت الكترونيكي، اخذ كد بهداشتي از طريق سامانه salamat. gov. ir و نصب در واحد صنفي مي‌توانند شروع به فعاليت كنند.


نقش مستقيم مشوق‌هاي صادراتي در رشد صادرات

مديركل دفتر توسعه خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران با اشاره به نقش مستقيم مشوق‌هاي صادراتي در رشد صادرات غيرنفتي گفت: در قانون بودجه سال ۹۹ رقمي معادل ۶۰۰ ميليارد تومان براي حمايت از صادرات در نظر گرفته شده است. احسان قمري گفت: تمركز بر پرداخت مشوق‌هاي صادراتي، حمايت از ايجاد، تجهيز و توسعه زيرساخت‌هاي صادراتي از جمله پايانه‌هاي صادراتي مرزي، حمل و نقل، لجستيك صادراتي همچنين كاهش هزينه حضور كالاهاي ايراني در بازارهاي هدف به ويژه ۱۵ كشور همسايه و كشورهاي حوزه اتحاديه اوراسيا از جمله اهدافي است كه سازمان توسعه تجارت ايران به‌طور مرتب آنها را در سال ۹۹ پيگيري خواهد كرد. مديركل دفتر توسعه خدمات بازرگاني سازمان توسعه تجارت ايران افزود: توجه به زيرساخت‌هاي صادراتي البته به معناي ناديده گرفتن حمايت از ساير برنامه‌هاي ترويجي صادرات نيست؛ بلكه هم‌اكنون به دليل شيوع كرونا، فعاليت‌هاي ترويجي در داخل و خارج از كشور از جمله رويدادهاي نمايشگاهي كمرنگ‌تر شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون