• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4618 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۳ فروردين

روند نزولي كرونا در ايران و آغاز طرح فاصله‌گذاري هوشمند

خطر همچنان در كمين است

گروه اجتماعي| سخنگوي وزارت بهداشت در آخرين آمار رسمي از تشخيص هزار و 972 بيمار جديد مبتلا به كوويد 19 و جان ‌باختن 122 نفر خبر داد. با اينكه دور دوم فاصله‌گذاري اجتماعي از روز شنبه 23 فروردين 1399 آغاز مي‌شود اما به گفته كيانوش جهانپور، وضعيت شيوع كرونا در 5 تا 8 استان مهمان‌پذير همچنان بحراني است و با فاصله ‌گرفتن از تعطيلات عيد، نگراني‌ها از آغاز موج دوم شيوع كرونا بالا گرفته است. بيش از يك ماه از نخستين تست مثبت كرونا در ايران مي‌گذرد و ايام تعطيلات نوروزي، فرصت مناسبي براي قرنطينه خانگي و كاهش تعداد مبتلايان به اين بيماري بود. حالا با سپري ‌شدن ايام تعطيلات و آغاز طرح فاصله‌گذاري هوشمند، حضور شهروندان بيرون از چارچوب‌هاي خانه همچنان مي‌تواند خطرآفرين باشد و روند نزولي آمار ابتلا به كرونا در ايران را با صعودي ديگر مواجه كند.به گزارش مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت، تاكنون ۶۸ هزار و ۱۹۲ نفر در كشور به ‌طور قطعي به ويروس كرونا مبتلا شده و با فوت ۱۲۲ نفر، تعداد كل جان‌باختگان كرونا در كشور به 4هزار و 232 نفر رسيد. كيانوش جهانپور روز جمعه درباره آخرين آمار ابتلاي قطعي به ويروس كرونا در كشور و موارد فوت ناشي از آن گفت: از روز پنجشنبه تا روز جمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ و بر اساس معيارهاي قطعي تشخيصي هزار و 972 بيمار جديد مبتلا به كوويد ۱۹ در كشور شناسايي شد و با احتساب موارد جديد، مجموع بيماران كوويد ۱۹ در كشور به 68 هزار و 192 نفر رسيد. او ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۲۲ بيمار كوويد ۱۹ جان خود را از دست دادند. تاكنون 4هزار و 232 نفر از بيماران، جان خود را از دست داده‌اند و ديگر در بين ما نيستند. سخنگوي ستاد مقابله با كرونا وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه روند بهبود يافتگان سرعت بالايي گرفته و تاكنون ۳۵ هزار و ۴۶۵ نفر از بيماران، بهبود يافته و ترخيص شده‌اند. جهانپور گفت: 3هزار و 969 نفر از بيماران مبتلا به كوويد ۱۹ در وضعيت شديد اين بيماري تحت مراقبت قرار دارند. به گفته جهانپور تاكنون ۲۴۲ هزار و ۵۶۸ آزمايش تشخيص كوويد ۱۹ در كشور انجام شده و روند صعودي بهبوديافتگان همچنان با شيب قابل قبولي ادامه دارد از طرفي ديگر روند فوت ناشي از كرونا نيز كاهش نسبي داشته است.
وضعيت قرمز استان‌هاي مهمان‌پذير
تردد‌هاي بين‌شهري در ايام نوروز به ‌رغم هشدارها، وضعيت 5 تا 8 استان‌ مهمان‌پذير را قرمز كرده است. سخنگوي وزارت بهداشت از افزايش موارد جديد ابتلا در 5 تا 8 استان مهمان‌پذير خبر داد و گفت: در گام فاصله‌گذاري هوشمند با يك بازگشت تدريجي و مرحله‌اي مواجه‌ايم و سرعت‌مان در اين فاز به ارزيابي خطر و اتفاقاتي بستگي دارد كه از وضعيت بيماري هر روز ثبت خواهد شد و بر اين اساس تصميم‌گيري مي‌شود. او در پاسخ به سوالي درباره روند افزايشي مبتلايان برخي استان‌ها گفت: از ابتدا كه اين بيماري در كشور آغاز شد، هميشه بين 8 تا ۱۳ استان به صورت طغيان، خيز و نمودار صعودي داشتند كه استان‌هاي ديگر ممكن بود با چنين موضوعي مواجه نباشند. متعاقب آن استان‌هاي ديگري اضافه شدند و اين استان‌ها از حالت شيب صعودي ابتلا خارج شدند. در نگاه ملي ما يك روند صعودي كند و حتي ثابت در روزهاي اخير داشته‌ايم اما استان به استان وضعيت متفاوت است. سخنگوي وزارت بهداشت افزود: در هفته‌هاي اول استان‌هايي مانند قم، گيلان، مركزي، بخش غربي استان اصفهان مانند كاشان و نطنز و استان تهران در فاز طغيان بودند كه در هفته‌هاي بعد، وضعيت اين استان‌ها به سمت پايداري مي‌رفت اما شاهد بوديم كه استان مازندران، گلستان، ساير قسمت‌هاي استان اصفهان و يزد در حالت طغيان بودند. در هفته‌هاي اخير هم شاهديم كه استان‌هايي مانند فارس، سيستان و بلوچستان، آذربايجان شرقي و آذربايجان غربي درگير شده‌اند بنابراين استان‌هاي مختلف در 3 يا 4 فاز وارد اين بيماري شدند. از نظر ملي تقريبا روند ثابتي داريم. در ۲۴ ساعت و ۴۸ ساعت اخير هم استان‌هاي مسافرپذير يا استان‌هايي كه بازگشت مسافران نوروزي را داشتند مانند تهران، خراسان رضوي، فارس، كرمانشاه، سيستان و بلوچستان، آذربايجان غربي و آذربايجان شرقي طي چند روز اخير روند افزايشي داشتند كه قابل توجه است.
آمار يك ماهه كرونا در ايران
طي يك ماه گذشته هر يك ساعت بيش از 98 نفر در ايران مبتلا به كرونا شده‌اند؛ هر يك ساعت 5 الي 6 نفر به ‌طور ميانگين فوت شده‌‌ و 87 نفر بهبود پيدا كرده‌اند. به گزارش ايسنا، بررسي آمار شيوع كرونا از تاريخ 22 اسفند 1398 تا 22 فروردين 1399 نشان مي‌دهد كه در اين مدت، شيب آمار مبتلايان به كرونا در بازه زماني 3 فروردين تا 11 فروردين صعودي بوده و در تاريخ يازدهم فروردين 1399 بيشترين آمار مثبت كرونا با عدد 3 هزار و 186 نفر به ثبت رسيده است. روند نزولي آمار مثبت كرونا از يازدهم فروردين به بعد نشان مي‌دهد كه ايام تعطيلات نوروزي و قرنطينه خانگي در كاهش تعداد مبتلايان موثر بوده تا جايي كه در تاريخ 21 فروردين ماه و پس از گذشت 10 روز، تعداد روزانه مبتلايان به كرونا به يك دوم تقليل پيدا كرده است. به ‌رغم شيب صعودي آمار مبتلايان به كرونا، شيب نمودار آمار مرگ‌و‌مير طي يك ماه اخير در بازه‌اي ميان 75 الي 158 نفر در نوسان بوده و ميزان مرگ ‌و مير ناشي از كرونا در روز 16 فروردين با ثبت 158 نفر به نقطه اوج خود رسيده است. علاوه بر اين با نزولي ‌شدن نمودار مبتلايان به كرونا، ايام تعطيلات فرصتي مناسب را براي بالا ‌رفتن تعداد بهبوديافتگان اين بيماري فراهم كرد تا جايي كه تعداد بهبوديافتگان در تاريخ 22 فروردين به 3 هزار و 156 نفر رسيده است. نزول تعداد مبتلايان و صعود آمار بهبوديافتگان در 10 روز اخير به احتمال زياد مي‌تواند نتيجه فرصت مغتنم تعطيلات نوروزي باشد با اين حال به نظر مي‌رسد با پايان تعطيلات و آغاز به كار بنگاه‌هاي اقتصادي و در صورت رعايت‌ نكردن فاصله‌گذاري اجتماعي اين روند نزولي دستخوش تغيير شود. گرچه آمار ابتلا به بيماري كرونا در روزهاي اخير روندي نزولي داشته است و احتمالا در قياس با ساير كشورهاي جهان، نشان‌دهنده وضعيت بحراني نباشد اما با توجه به افزايش رفت‌و‌آمدها در روزهاي اخير، ناديده‌ گرفتن موازين بهداشتي مي‌تواند بحران‌ساز باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون