• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4623 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۸ فروردين

تولد چارلي‌چاپلين

مرتضي ميرحسيني

هم‌نسل هيتلر بود و اين همزماني بارها به شوخي و جدي سوژه چند مقاله و مصاحبه شد. خودش مي‌گفت: «من و هيتلر هم‌سن و سال بوديم اما سرنوشت ما متفاوت از يكديگر رقم خورد؛ يكي مردم را به گريه انداخت و ديگري تلاش كرد آنان را بخنداند.» با استناد به حرف‌هاي خود چارلز اسپنسر چاپلين، وي شانزدهم آوريل 1889 در يكي از محله‌هاي جنوب لندن متولد شد. پدر و مادرش بازيگر تئاتر بودند و همان سال‌هاي كودكي او از هم جدا شدند. درس‌هاي اوليه اجرا روي صحنه را از اين دو، البته بيشتر از مادرش آموخت. اما اين زن و شوهر فرجام بدي داشتند. پدر با افراط در نوشيدن الكل خيلي زود، زماني كه چارلز نوجواني دوازده ساله بود از دنيا رفت و مادر هم به خاطر افسردگي شديد و داشتن نشانه‌هاي جنون، مدتي در تيمارستاني حومه لندن بستري شد. او بعدها همراه پسرش به امريكا رفت و در هاليوود مُرد. چاپلين حوالي بيست سالگي راهي امريكا شد و در سال‌هاي نخست، مثل هنرمندي دوره‌گرد در گوشه و كنار ايالات متحده، گاهي روي صحنه و گاهي گوشه خيابان، براي دستمزدي ناچيز نمايش اجرا كرد.
 پس از چندي تلاش و تقلا، سال 1914 در فيلم «ساختن يك زندگي» بازي كرد و هنر و نبوغ كم‌مانند خود را به مردان موثر صنعت در حال شكل‌گيري سينما نشان داد. خودش بعدها در نويسندگي و كارگرداني و حتي آهنگسازي هم درخشيد و خيلي زود به چهره شاخص سينما تبديل شد. شخصيت ولگرد احمق و خوش‌قلبي كه او خلق و عرضه كرد، هنوز هم جذاب و تماشايي است. بدون كلام، فقط با استفاده از حركات بدن و تغييرات چهره، عميق‌ترين احساسات تماشاگران را تحريك مي‌كرد و آنان را نه هميشه كه اغلب اوقات به خنده مي‌انداخت. چون سرنوشت و بازي‌هاي عجيب و پيش‌بيني‌نشدني آن را مي‌شناخت، مي‌گفت من بازيگر سينما شدم اما ممكن بود به جاي آن، زندگي‌ام به مسير ديگري بيفتد و مثلا دلقك گمنام سيركي كوچك بشوم. در امريكا، با بهره‌جويي از فرصت‌هايي كه در اين كشور وجود داشت به ثروت و شهرت رسيد و بسياري از مردم جهان او را شناختند. اما از نيمه‌هاي قرن بيستم و در سال‌هاي موسوم به مك‌كارتيسم، نامش در فهرست مشاهيري كه گرايش به كمونيسم داشتند قرار گرفت. خودش اين اتهام را رد كرد و آن را ادعايي بي‌اساس و «تهمت به هنرمندي كه هميشه سعي كرده است از مسائل سياسي فاصله بگيرد» خواند. اما در آن مقطع كسي به حقيقت اهميت نمي‌داد.
جامعه امريكا متاثر از تبليغات ضدكمونيستي و فضاي سنگين جنگ سرد، كور و كر شده بود و بازار انگ و اتهام به افراد بسيار رونق داشت. زمستان 1953 بود كه چاپلين همراه خانواده‌اش ايالات متحده را ترك كرد، به اروپا رفت و در سوييس مقيم شد. او تا حدود دو دهه بعد، حتي بعد از آشكار شدن حقيقت و رسوايي و بي‌اعتباري هواداران مك‌كارتيسم به امريكا برنگشت.
گفتني درباره چاپلين و اهميت او و فيلم‌هايش در تاريخ سينما بسيار است. بي‌شك هنرمندي بزرگ و چهره‌اي فراموش‌نشدني بود. مجله تايم، وي را يكي از صد چهره مهم و موثر قرن بيستم معرفي كرد زيرا او ميليون‌ها نفر را خندانده و به تقويت بُعد هنري سينما (در قياس با بُعد صنعتي آن) كمك شاياني كرده بود. چارلي چاپلين اوايل زمستان 1977 از دنيا رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون