• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4638 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۵ ارديبهشت

خبر

مخالفت حماس با الحاق كرانه باختري

«حسام بدران» عضو دفتر سياسي جنبش مقاومت اسلامي فلسطين «حماس» اعلام كرد، اين جنبش از هيچ نوعي از انواع مقاومت براي جلوگيري از الحاق اراضي كرانه باختري به فلسطين اشغالي دريغ نمي‌كند. به گزارش فارس، او ضمن اعلام اينكه كرانه باختري در خطر حقيقي وجود دارد، افزود: ديگر نه زمان و نه حتي چيزي براي مذاكره وجود دارد، زمان آن رسيده كه وحدت حقيقي ملي بر اساس يك برنامه مبارزه‌اي مورد توافق همه فلسطيني‌ها محقق شود. بدران در ادامه اينكه امريكا تصميم الحاق كرانه باختري با شروع مذاكرات با فلسطيني‌ها را به هم مرتبط كرده به سيركي تشبيه كرد كه امريكا در آن چهره حقيقي خود و هماهنگي كامل با راستگراها در كابينه رژيم صهيونيستي را نمايان كرده است. او در ادامه به مساله اسرا پرداخت و گفت، تمام گزينه‌هاي حماس براي آزادي اسرا روي ميز است و اين جنبش آماده هر گونه فداكاري به اين منظور است. بدران درباره قرارداد تبادل اسرا هم اعلام كرد، حماس دنبال آن است كه دستاوردي حقيقي به دور از افشاي آن در رسانه‌ها رقم بزند و هر چه درباره اين موضوع به رسانه‌ها كمتر گفته شده، نتايج مثبت و عملي بوده است. اين عضو برجسته حماس سپس بر رد كامل عادي‌سازي روابط با رژيم صهيونيستي تاكيد كرد و آن را خنجري در پشت ملت فلسطين دانست.

روايت جانسون از جنگ با كرونا

 

«بوريس جانسون» نخست‌وزير انگليس كه به تازگي از دوره نقاهت ابتلا به بيماري «كوويد-۱۹» مرخص شده است، گفت هنگامي كه در بيمارستان بستري بود، حالش رو به وخامت رفته بود و پزشكان آماده اعلام مرگش بودند. جانسون در مصاحبه با روزنامه «سان» گفت، هنگامي كه به ‌خاطر ابتلا به ويروس كرونا در بيمارستان بستري شده بود به قدري حالش وخيم شده بود كه «ليتر ليتر اكسيژن» به او وصل مي‌كردند تا زنده بماند. نخست‌وزير انگليس گفت:«انكار نمي‌كنم، لحظات سختي بود. آنها آماده بودند، سناريويي شبيه مرگ استالين را اجرا كنند. وضعيت خوبي نداشتم ولي متوجه بودم در حال برنامه‌ريزي براي اين احتمال بودند. پزشكان براي خراب شدن اوضاع همه نوع تمهيداتي را در نظر گرفته بودند. آنها به صورتم ماسك زدند و براي مدتي طولاني ليتر ليتر اكسيژن دريافت كردم». جانسون گفت همچنان كه در بيمارستان «سنت توماس» در جدال بين مرگ و زندگي بود به اين فكر مي‌كرد كه «باورش سخت بود كه سلامتم تنها ظرف چند روز به اين وضع برسد. به خاطر دارم كه درمانده شده بودم. نمي‌توانستم بفهمم چرا حالم بهتر نمي‌شود. بدترين لحظه زماني بود كه احتمال وارد كردن لوله [اكسيژن] به مجاري تنفسي‌ام ۵۰-۵۰ شده بود».

رايزني رهبران سياسي لبنان براي برگزاري «نشست ملي»

رهبران گروه‌هاي سياسي لبنان تماس‌هايي را با رييس پارلمان اين كشور برقرار كردند تا از موضع او درباره دعوت ميشل عون براي حضور در نشست ملي اطلاع يابند. به گزارش ايسنا به نقل از روزنامه الشرق‌الاوسط اخيرا ميشل عون، رييس‌جمهور لبنان از رهبران سياسي و پارلماني دعوت كرد كه چهارشنبه در «نشست ملي» براي اطلاع يافتن از برنامه اصلاحي دولت شركت كنند. در اين راستا مذاكرات گسترده‌اي آغاز شده است. نبيه بري، رييس پارلمان لبنان تماس‌هايي را از سعد حريري، نخست‌وزير سابق لبنان و نجيب ميقاتي، نخست‌وزير پيشين لبنان، وليد جنبلاط، رييس حزب سوسيال ترقي‌خواه و سليمان فرنجيه، رييس جريان المرده دريافت كرد. اين تماس‌ها درحالي صورت گرفته كه رهبران تيم‌هاي مخالف و مشخصا حريري، جنبلاط و سمير جعجع، رييس حزب القوات اللبنانيه درحال مذاكره جهت مشخص كردن موضعشان درباره دعوت ميشل عون هستند. درحالي كه منابع مي‌گويند، جنبلاط در نشست ملي شركت مي‌كند هنوز موضع نهايي از سوي حزب سوسيال ترقي‌خواه مشخص نشده است. منابع مي‌گويند، جنبلاط درحال بررسي اين موضع براي اتخاذ تصميم است. اين منابع اعلام كردند، حريري به مذاكرات خود با رهبران جريان المستقبل و فراكسيون آن در پارلمان ادامه مي‌دهد.

تلاش واشنگتن براي ممنوع‌‌الفعاليت كردن حزب‌الله

مدير موقت اطلاعات ملي امريكا و سفير واشنگتن در آلمان از دولت فرانسه خواست تا با تبعيت از آلمان، فعاليت جنبش حزب‌الله لبنان در اين كشور را ممنوع كند. به گزارش ايسنا، شبكه خبري فاكس نيوز گزارش داد، ريچارد گرنل در مقام مدير موقت اطلاعات ملي امريكا با امانوئل بون، مشاور سياست خارجي رييس‌جمهوري فرانسه گفت‌وگو داشته تا او را براي ممنوع‌الفعاليت كردن حزب‌الله فرانسه و همكاري براي حمايت از يك ممنوعيت در سطح اتحاديه اروپا تحت فشار قرار دهد. فاكس نيوز در ادامه گزارش داد: اين مقام امريكايي چندين بار براي پيشبرد يك ممنوعيت در سطح اتحاديه اروپا به بروكسل سفر كرده است. گرنل كه همچنين سفير امريكا در آلمان است، كل كارهاي نهاد ديپلماتيكش را روي ممنوعيت حزب‌الله متمركز كرده است. تيم او به صورت هفتگي براي طراحي استراتژي و استفاده از تازه‌ترين اطلاعات براي پيشبرد اين ممنوعيت در آلمان ديدار دارند. پنجشنبه گذشته دولت آلمان تمام فعاليت‌هاي حزب‌الله را درون مرزهاي خودش ممنوع اعلام كرد و حزب‌الله را يك «جنبش تروريستي» دسته‌بندي كرد. فرانسه، اتريش و اتحاديه اروپا «شاخه نظامي» حزب‌الله را ممنوع‌الفعاليت كرده‌اند و تنها به «شاخه سياسي» اين سازمان اجازه فعاليت دادند. انگليس، امريكا، هلند، ژاپن، اتحاديه عرب، كانادا و شماري از كشورهاي امريكاي لاتين و رژيم صهيونيستي، كل سازمان حزب‌الله را نهاد «تروريستي» در نظر مي‌گيرند. رهبران حزب‌الله جنبش خودشان را يك سازمان يكپارچه بدون شاخه اعلام كرده‌اند. ريچارد گرنل همچنين گفت: كل سفارت امريكا در آلمان به مدت دو سال با دولت آلمان و بوندستاگ همكاري داشت تا اين ممنوعيت اجرايي شود. اين يك موفقيت ديپلماتيك معتبر است و اميدواريم بسياري از مقام‌ها در بروكسل را مجاب كند تا يك ممنوعيت در سطح اتحاديه اروپا را دنبال كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون