• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4640 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت

اسراييل اصطلاح نكبت را ابداع كرد و هنوز در حال اجراي آن است

نويسنده: ايلان پاپه مترجمان: ليدا ماموريان، سيد هادي برهاني

اشاره| پروفسور ايلان پاپه، موسس و مدير مركز اروپايي مطالعات فلسطين است، «روزنامه اعتماد» درصدد است مجموعه‌اي از مقالات ايشان را به چاپ برساند. اصل اين مقاله سال 2012 در سايت رسمي الكترونيك انتفاضه منتشر شده است. هفته گذشته دومين بخش از اين مجموعه مقالات منتشر شد و در ادامه بخش سوم آن را مطالعه مي‌كنيد.

 

در ماه جولاي و در دوره‌اي از فترت بين دو قرارداد آتش‌بس در جنگ ۱۹۴۸ بين اسراييل و نيروهاي عرب كه از كشورهاي مجاور براي نجات فلسطين آمده بودند، مرحله ديگري از عمليات پاكسازي نژادي در فلسطين انجام و تكميل شد. در حالي كه در آوريل ۱۹۴۸ نواحي شهري فلسطين تقريبا به‌طور كامل توسط نيروهاي صهيونيست تخريب شده بود، مناطق مختلف روستايي و 3 شهر اللد، رمله و ناصره هنوز از امنيتي برخوردار بودند كه البته مدتي طولاني دوام نيافت.

در دوره 10 روزه فترت (كه در تاريخ اسراييل تحت عنوان «جنگ 10 روزه» شناخته مي‌شود) مساحت بيشتري از زمين‌هاي فلسطيني‌ها اشغال شد و فلسطيني‌هاي بيشتري اخراج شدند. كشور تازه تاسيس يهودي به ميانجيگر وقت سازمان ملل متحد قول داد جنگ را متوقف كند با اين توضيح كه در ماه جولاي تنها پاكسازي‌هاي كوچكي در برخي جبهه‌ها صورت گرفته كه به دليل مقاومت‌هاي موجود بوده است.

سازمان ملل اين دروغ را نپذيرفت ولي در آن زمان نيز سازمان ملل، نهادي بيچاره و درمانده بود. تنها شهر ناصره (از اين نابودسازي) نجات يافت و دليل آن هم مشخص نيست. ديويد بن گوريون، رهبر صهيونيست‌ها و اولين نخست‌وزير اسراييل كه تمايل بسياري به پاكسازي ناصره از مردم بومي همچنين ده‌ها هزار پناهنده فلسطيني (كه از مناطق ديگر به اين شهر پناه آورده بودند) داشت، در آخرين لحظه مجاب شد تا اين شهر را دست‌نخورده باقي بگذارد.

اما در همه مناطق ديگر پاكسازي نژادي با بي‌رحمي تمام اجرا شد و اگر دو ماه ديگر اين عمليات ادامه مي‌يافت شامل الجليل و نقب در منتهي‌اليه شمال و جنوب فلسطين نيز نابودي كامل جمعيت فلسطيني تكميل مي‌شد.

هشدار اسراييل در مورد نكبت (فاجعه)

مدت‌ها پيش از آنكه فلسطيني‌ها دريابند اهداف واقعي نقشه اسراييل براي اخراج آنها چيست و پيامدهاي طولاني‌مدت و گسترده پاكسازي نژادي كشور چه خواهد بود، خود طراحان (اسراييلي) واژه‌اي مناسب براي توصيف آن در عربي يافتند: نكبت (به معني فاجعه). اين اصطلاح اولين بار در منابع اطلاعات نظامي اسراييل به كار رفت و نه در منابع عربي يا فلسطيني. اصطلاح مزبور ابتدا در دوره 10 روزه فترت (از پاكسازي نژادي) ماه جولاي و در اعلاميه‌هاي نيروي هوايي اسراييل كه در آستانه حمله به يك روستا يا شهر بر سر آن فرو ريخته مي‌شد، ديده مي‌شود. خواسته اصلي اين اعلاميه‌ها تخليه «صلح‌آميز» روستا و نواحي اطراف آن بود. اعلاميه‌ها اخطار مي‌كردند اگر اين كار انجام نشود دهكده به ‌شدت مجازات خواهد شد. ما به همه اين اعلاميه‌ها دسترسي نداريم، اما در عبارات زير يك نمونه از آنها كه در ماه جولاي ۱۹۴۸ بر روستاي بزرگ و زيباي التيرا در نزديكي حيفا انداخته شد، مشاهده مي‌شود:

«شمشير بدون هيچ رحم و شفقتي گلوي شما را خواهد بريد. اگر شما به رفتار نادرست خود ادامه دهيد. شما بايد بدانيد كه تانك‌ها، توپخانه و هواپيماهاي ما روستاي شما را با خاك يكسان خواهند كرد، خانه‌هاي شما را به توپ مي‌بندند، كمر شما را خواهند شكست و شما را از سرزمين‌تان بيرون خواهند راند و روستاي شما به بياباني برهوت تبديل خواهد شد.‌ اي مردم التيرا اگر شما مي‌خواهيد از فاجعه (نكبت) فرار كنيد، تسليم شويد. ارتش ظفرمند اسراييل هم‌اكنون لانه‌هاي مجرمان در يافا، عكا، طبريا و صفد را نابود كرده است. ارتش پيروز (اسراييل) ده‌ها روستا را در شمال و جنوب اشغال كرده و شما را نيز در عرض چند ساعت نابود خواهد كرد». نابودي و اخراج از نظر (دستگاه) تازه تاسيس اطلاعاتي اسراييل كه عمليات پروپاگاندا و ارعاب عليه افراد بومي فلسطين را دنبال مي‌كرد، نكبت (فاجعه) نام گرفته بود. اينك ما مي‌دانيم در طول تمام سال‌هاي گذشته تا امروز (اين جنايت) كه (به عمد و به منظور انحراف اذهان از بعد جنايتكارانه و مجرمانه آن) نكبت ناميده شده به روش‌هاي ديگر ادامه پيدا كرده است.

 

سلب مالكيت

در اين تابستان (در سال ۲۰۱۲) هنگامي كه توجه ما به اوضاع سوريه، مصر، ايران و بحران مالي جلب شده است، اين حواس‌پرتي و عدم توجه ما به فلسطين فرصت ديگري براي پاكسازي نژادي فلسطين كه هيچ‌گاه متوقف نمي‌شود، ايجاد مي‌كند. اين وضعيت فاجعه‌بار همچنين به واسطه ناكارآمدي سياستمداران فلسطيني و بي‌توجهي جامعه بين‌المللي تشديد مي‌شود. هدف اصلي موج جديد پاكسازي نژادي كه در ساير مناطق نيز جريان دارد، بدوي‌ها در صحراي نقب است. ماه آينده مقامات اسراييلي مي‌خواهند اجراي طرح پراور (Prawer Plan) را آغاز كنند كه موجب سلب مالكيت بدوي‌ها در نقب مي‌شود (اين طرح به نام ايهود پراور ناميده شده كه معاون شوراي امنيت ملي اسراييل و رييس كارشناساني است كه اين طرح را آماده كردند). پيش از اينكه اين طرح در سپتامبر سال گذشته توسط دولت نهايي و تصويب شود، استراتژي اصلي اسراييل در جابه‌جابي و اخراج 70 هزار فلسطيني نقب قطع خدمات و فشار بر آنها بود: آنها (بدوي‌ها) از آب، برق، آموزش و دسترسي به زيرساخت‌هاي ابتدايي محروم بودند. سياستي كه اگر در هر جاي ديگري از كره خاكي اجرا مي‌شد به عنوان جنايت عليه بشريت مورد محكوميت قرار مي‌گرفت. اما اين سياست تاكنون ناموفق بوده و نتوانسته روحيه و مقاومت بدوي‌ها را در هم بشكند. طرح پراور رويكرد فعال‌تري به اين (هدف صهيونيستي) دارد: هدف آن استفاده از زور و نابودي (كامل و) فيزيكي ۳۵ دهكده‌اي است كه 70 هزار فلسطيني (نقب) در آن زندگي مي‌كنند. مراحل اوليه اين طرح از سپتامبر سال گذشته اجرا و تاكنون حدود هزار خانه ويران شده است. مرحله بعدي بسيار وسيع‌تر و وحشتناك‌تر خواهد بود، زيرا نيروي پليس ويژه‌اي براي اجراي آن در نظر گرفته شده است. اين امر آزموني براي يك نقشه اسراييلي مهم‌تر است كه در سال ۲۰۰۱ توسط نخست‌وزير وقت اسراييل، آريل شارون، طراحي و توسط نخست‌وزير بعدي يهود اولمرت در سال ۲۰۰۷ پيگيري و تكميل شد. طرحي يك‌جانبه - و اگر ممكن باشد با موافقت بي‌سروصداي تشكيلات فلسطيني - براي ترسيم نهايي مرزهاي اسراييل در قرن ۲۱ اجرا مي‌شود. عناصر اصلي اين طرح شامل يك نوار غزه محصور شده از همه طرف، الحاق ناحيه ج كرانه باختري به اسراييل (ناحيه‌اي كه توسط توافقنامه اسلو مشخص شده و شامل بيش از 60 درصد از خاك كرانه باختري است) و ايجاد يك بانتوستان (سرزمين‌هاي مجزا و پراكنده) فلسطين در بقيه كرانه باختري است. اين طرح همچنين شامل محاصره فلسطيني‌ها در صحراي نقب (در مناطقي مانند گتو)، تحت فشار گذاشتن فلسطيني‌ها در الجليل از طريق ساخت‌وساز بي‌رويه شهرك‌هاي جديد يهودي‌نشين و تزريق جمعيت يهودي به محلات عرب‌نشين شهر قدس، يافا، حيفا، عكا، الرمله و اللد است (كه با ايجاد يك شبكه پيچيده از راه‌ها و بزرگراه‌ها در داخل اين مناطق هموار و تكميل خواهد شد). نكبت جديد – برخلاف نكبت ۱۹۴۸ – از طريق طرح‌هاي جامع شهري، مقررات اداري و نيروهاي پليس انجام مي‌شود. اين طرح تدريجي و بروكراتيك است و از اين‌رو از رادار جهان پنهان خواهد ماند، جهاني كه البته توجه چنداني نيز به اين مساله ندارد. اما به دلايل متعددي اين سياست نامحسوس، زيركانه و جنايتكارانه نمي‌تواند به‌طور كامل در نقب اجرا شود. برهه (اجراي اين طرح) فرصتي است تا اين طرح را در سراسر جهان رسوا كرد همچنين اين پيام را به شهروندان كشور خود يادآور شد آنهايي كه مبدع اصطلاح نكبت بودند هنوز نيز درصدد اجراي آن هستند.

 

٭پاورقي

شايان ذكر است نويسنده معتقد است اصطلاح نكبت كه توسط اسراييل ابداع شده و امروز توسط ديگران و اعراب مورد استفاده قرار مي‌گيرد فاقد بار معنايي لازم براي توصيف واقعه ۱۹۴۸ است كه طي آن نيمي از فلسطين ويران شد و نيمي از فلسطيني‌ها آواره شدند. نكبت (فاجعه به زبان فارسي) مي‌تواند غيرعمدي و بدون قصد اتفاق بيفتد مانند فاجعه طبيعي اما تار و مار كردن فلسطيني‌ها در ۱۹۴۸ و نابود كردن شهرها و روستاهاي آنها كاملا بر اساس طرح و نقشه قبلي اجرا شده، مقاصد جنايتكارانه و مجرمانه‌اي آن را هدايت مي‌كرده و به‌طور تصادفي اتفاق نيفتاده است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون