• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4640 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۱۷ ارديبهشت

خبر

شتاب توانمند‌سازي زنان با شيوع كرونا

معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده گفت: با شيوع ويروس كرونا و بحران‌هاي اقتصادي آن، اجراي طرح‌هاي اين معاونت براي ارتقاي توانمندي اقتصادي زنان سرپرست خانوار شتاب بيشتري گرفت. به گزارش ايرنا، معصومه ابتكار با تاكيد بر اينكه معاونت امور زنان از همان نخستين روزهايي كه مباحث مرتبط با كرونا و بحران آن مطرح شد، پاي كار آمد، افزود: با شيوع ويروس و بحران‌هاي اقتصادي پساكرونا، طرح‌هاي موجود معاونت براي ارتقاي توانمندي اقتصادي زنان سرپرست خانوار مورد توجه قرار گرفت. او ادامه داد: در همين راستا، براي دوري كارگاه‌هايي كه عمدتا زنان سرپرست خانوار در آن فعاليت دارند از تعطيلي، زنان سرپرست خانوار را براي توليد محصولات بهداشتي و مورد نياز براي مقابله با كرونا حمايت و تشويق كرديم، توليداتي كه مي‌تواند به بهبود شرايط بهداشتي، اشتغال و دوري از تعطيلي كارگاه‌ها كمك كند. معاون رييس‌جمهوري در امور زنان و خانواده يادآور شد: از نيمه‌هاي اسفند سال گذشته اين اتفاق افتاد و بسياري از كارگاه‌ها به خصوص آنها كه در كار خياطي فعال بودند به سمت توليد محصولات بهداشتي و مقابله‌اي با كرونا سوق يافتند. او توضيح داد: پس از شيوع ويروس كرونا، موضوع بحران‌هاي خانواده و آسيب‌ها هم مورد اهميت قرار گرفت و راهكارهاي كاهش آسيب ارايه شد. موضوعي كه همواره مورد توجه معاونت بود و به همين منظور در سال ۹۸، دوره چهار روزه توان‌افزايي

۱۲۰۰ سازمان مردم‌نهاد را در هشت منطقه اجرايي كرديم و براي اينكه از اين شبكه به خوبي بتوان بهره برد مسووليت را برعهده زنان مديران كل امور بانوان استان‌ها نهاديم تا تشكل‌ها را سازماندهي كنند تا اين تشكل‌ها در موضوعاتي مانند كرونا فعال و ظرفيت‌سازي شوند. او به موضوع خشونت خانگي كه به دليل درخانه ماندن اجباري كرونايي گاهي به وجود مي‌آيد، اشاره كرد و افزود: براي رفع اين چالش، با تسهيلگران و مجريان طرح گفت‌وگوي ملي خانواده كار ديگري را شروع كرديم تا به ‌طور خاص مهارت‌هاي ارتباطي را از طريق يكسري پادكست‌ها و اطلاعاتي كه به خانواده كمك كند، آموزش دهيم؛ تمرين‌هايي كه خانواده‌ها مي‌توانند كنار هم انجام دهند. تلاش ما اين است كه در اين شرايط بتوانيم آسيب‌هاي خانواده را به حداقل برسانيم و مهارت‌هاي ارتباطي و گفت‌وگو را داخل خانواده توسعه دهيم.

افزايش ۲۱درصد جانباختگان سوءمصرف موادمخدر در سال ۹۸

سازمان پزشكي قانوني كشور از افزايش ۲۱درصدي آمار جانباختگان سوءمصرف موادمخدر در سال گذشته خبر داد. به گزارش ايسنا، سازمان پزشكي قانوني اعلام كرد: در سال گذشته 4 هزار و ۴۷۲ نفر بر اثر سوءمصرف موادمخدر، محرك، داروهاي مخدر و مصرف چندگانه در كشور جان خود را از دست دادند. اين رقم در مقايسه با مدت مشابه سال قبل كه آمار تلفات 3 هزار و ۶۷۲ مورد بود، ۲۱.۸درصد افزايش يافته است.

همچنين از كل تلفات سوء مصرف مواد ذكر شده در كشور طي سال ۱۳۹۸، 3 هزار و ۸۳۴ نفر مرد و ۶۳۸ نفر زن بودند. در اين مدت استان‌هاي تهران با يك‌هزار و ۱۴۴، فارس با ۴۰۱ و خراسان‌رضوي با ۳۲۳ فوتي بيشترين و استان‌هاي سمنان و ايلام هر كدام با ۲۶، هرمزگان و آذربايجان‌غربي با ۲۷ و قم با ۳۰ فوتي كمترين آمار تلفات اعتياد را داشتند همچنين بيشترين آمار تلفات اعتياد با ۴۰۷ نفر در تير ماه ثبت شده است. براساس آمارهاي موجود از كل تلفات اعتياد در سال گذشته ۱۰۹۰ نفر به دليل سوءمصرف موادمخدر، ۱۹۰۸ نفر به دليل مصرف داروهاي مخدر، ۲۰۷ نفر بر اثر مصرف مواد محرك و ۱۲۶۷ نفر بر اثر مصارف چندگانه جان خود را از دست دادند. از بين افراد فوت شده بر اثر اعتياد ۴۶.۸درصد مجرد، ۳۸.۶درصد متاهل، ۹.۲درصد مطلقه يا همسر از دست داده بودند و وضعيت تاهل ۵.۴درصد نامشخص بود. همچنين از لحاظ سطح تحصيلات، ۶۲.۲درصد افراد متوفي كمتر از ديپلم، ۲۴.۳درصد ديپلم، ۷.۳درصد داراي تحصيلات دانشگاهي و سطح تحصيلات ۶.۱درصد نامعلوم بودند.

مبارزه با ايدز، نه با كودكان آسيب‌ديده

گروه اجتماعي | هفتم ماه مه ‌مصادف با هفدهم ارديبهشت را به نام روز جهاني يتيمان ايدز مي‌شناسند. تا پيش از اين، كودك متاثر از ايدز معمولا در برنامه‌هاي جهاني درباره ايدز چندان مورد توجه قرار نداشت، اما شرايط خاصي باعث مي‌شود كودكان در بعضي خانواده‌ها به ‌شدت از ايدز تاثير بپذيرند. اين تاريخ در تقويم تلاشي است تا كودكان متاثر از ايدز و خانواده‌هاي آنها، از حمايت و احترام جامعه برخوردار باشند و بتوانند حداقل‌هاي زندگي عادي و دور از تنش را تجربه كنند. «يتيمان ايدز» به كودكاني اطلاق مي‌شود كه يا در خانواده از آثار ايدز در رنج هستند يا خود به ايدز مبتلا شده‌اند. حبيب بهرامي، مديرعامل موسسه سيماي سبز كه حدود ده سال است در زمينه كاهش آسيب‌هايي از جمله ايدز و با نگاه ويژه به كودكان مبتلا به ايدز فعاليت دارد، در گفت‌وگو با «اعتماد» با اشاره به اينكه نفوذ ايدز به يك خانواده مي‌تواند كودكان را با آشفتگي فقر و بيماري مواجه كند، مي‌گويد: افراد مبتلا به ايدز، با اتهام‌هاي متفاوتي مواجه مي‌شوند، اين افراد در شرايط سخت قادر به تامين خدمات بهداشت و فرآيند درمان تكميلي نيستند، اين وضعيت به‌ شدت وضعيت خانواده‌ها را متاثر مي‌كند و كودكان از اين وضعيت متاثر مي‌شوند.» به گفته بهرامي، اين كودكان، اگر مبتلا به ايدز باشند، به‌طور مستقيم جمعيت هدف هستند و اگر مبتلا نباشند، به‌طور غيرمستقيم جزو جمعيت هدف خواهند بود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون