• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4648 -
  • ۱۳۹۹ شنبه ۲۷ ارديبهشت

سخنگوي دولت بار ديگر به جنجال‌ها درباره انتخاب رييس مجلس واكنش نشان داد

دخالتي نداريم

همزمان با افزايش تلاش‌هاي اصولگرايان براي دستيابي به وحدت و انتخاب يكي از چندين و چند مدعي تصاحب كرسي رياست يازدهمين دوره مجلس به اين عنوان، برخي منتخبان مجلس آينده در اظهاراتي به نقش دولت در اين مهم اشاره كرده و خواستار «عدم دخالت» دولتمردان در تصميم نمايندگان شدند. اظهاراتي كه البته با واكنش و تكذيب صريح علي ربيعي در قامت سخنگوي دولت همراه شد. اين تكذيب آخرين معيار در نظرگرفته شده ازسوي منتخبان بود تا اينكه تصاوير حضور سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري در نشست فراكسيون اقتصاد دانش‌بنيان با حضور محمدباقر قاليباف، يكي از جدي‌ترين مدعيان رياست مجلس آينده رسانه‌اي شد. انتشار اين تصوير در حالي كه بعضا در محافل سياسي از ستاري، حتي به عنوان يكي از كانديداهاي احتمالي انتخابات 1400 نام برده شده، از سوي برخي ناظران و منتخبان مجلس يازدهم با حرف و حديث‌هاي بسياري همراه شد. تا جايي كه جواد كريمي‌قدوسي، منتخب مشهد براي مجلس يازدهم به حسن روحاني و دولتش هشدار داد و تاكيد كرد كه مجلس يازدهم برخلاف مجلس دهم مقابل اين رفتارها ايستادگي خواهد كرد.انتقادها معطوف به اصولگرايان و منتخبان يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نماند و محمد مهاجري، فعال سياسي اعتدال‌گرا نيز در توييتر خود با انتقاد از رفتار ستاري نوشت: «جلسه آقاي محمدباقر قاليباف با آقاي سورنا ستاري، معاون علمي و فناوري رييس‌جمهوري با هر هدفي صورت گرفته باشد، نتيجه‌اش چيزي جز سوءظن و دلخوري و تفرقه ميان دولت و مجلس يازدهم نيست. هزينه چنين رفتارهاي سياسي ناشيانه زياد است و به صلاح مجلس آينده و دولت نيست.» اين انتقادها سبب شد تا بار ديگر سخنگوي دولت به اين مساله واكنش نشان دهد و تاكيد كند كه «اعضاي هيات دولت هيچ دخالتي در اينكه چه كساني در مجلس و در چارچوب كميسيون‌ها و هيات رييسه قرار بگيرند، نخواهند كرد.»

 

حمايت به ‌سبك يك احمدي‌نژادي

اين اما تنها جنجال ايجاد شده در روزهاي اخير بر سر رياست يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي نبود. غروب چهارشنبه بود كه پيامكي براي منتخبان پارلمان آينده ارسال شد؛ پيامكي از سوي «سردار احمد خورشيدي‌آزاد». او پدر داماد محمود احمدي‌نژاد، رييس‌جمهوري سابق ايران است و در اين پيامك از منتخبان خواسته «در صورت صلاحديد» از علي نيكزاد براي رياست قوه مقننه و پيروزي بر قاليباف حمايت كنند. اين پيامك اما با واكنش‌هاي بسياري در شبكه‌هاي اجتماعي همراه شد تا اينكه خورشيدي‌آزاد روز گذشته در اظهاراتي كه خبرگزاري برنا آن را منتشر كرد، با تاكيد بر تصميم شخصي‌اش براي حمايت از نيكزاد اظهار كرد: «نه، اين كارها نياز به مشورت ندارد؛ من با كسي مشورت نمي‌كنم. حرف خودم است و حرف هيچ كسي نيست. اگر حرفم عملياتي نشود، به ‎‌عنوان كسي كه كار راهبردي و مطالعاتي مي‌كند اين را مي‌گويم؛ خواهيد ديد كه يك خاندان جديدي در جمهوري اسلامي ظهور و رشد پيدا مي‌كند كه يك تابلوي ايثارگري بالاي سر دارد و هيچ ‌كس حريفش نيست.»پدر داماد احمدي‌نژاد در بخش ديگري از اظهاراتش در پاسخ به پرسشي درباره محل تامين هزينه اين تبليغات براي نيكزاد گفته است: «كدام تبليغات؟ دو خط پيامك؟ چگونه است شما هيچ حرفي از شام و افطاري‌هاي پرهزينه و شاهانه‌اي كه بعضي مي‌دهند و هزينه‌هاي سنگين نمي‌زنيد؟ اما يك پيامك نگران‌تان كرده؟ به نظر بنده متن اين پيامك براي برخي دلهره آفريده است. متاسفانه ديگران جنگ رواني و تبليغ را بلد نيستند ولي من بلدم، با يك كانال خورشيد مرجع خبرِ بسياري از رسانه‌ها مي‌شوم. واقعي و حقيقي مي‌نويسم، از كسي هم خرده و بُرده ندارم، ترس را بلد نيستم آن زمان كه خدا ترس را آفريد من غايب بودم و به همين علت بيشتر از خيلي‌ها جنگيدم و جبهه رفتم.» او همچنين جريان مقابل نيكزاد در مسير رقابت براي تصاحب كرسي رياست مجلس را «خطرناك» توصيف كرده و در وصف آن گفته است: «برخي در حال پرورش خانداني هستند كه حاكميت كنند و اين براي كشور زيان دارد.»

زد و خوردهاي مجازي اصولگرايان

در چنين شرايطي برخي از منتخبان اصولگراي يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي با اقدامات خود در شبكه اجتماعي توييتر به حواشي موجود در اطراف اين جريان سياسي دامن زدند. پس از آنكه علي خضريان، منتخب تهران از تشكيل كارگروه هفت‌نفره براي انتخاب رييس مجلس آن هم در غياب قاليباف سخن گفت، حاميان شهردار اسبق تهران به او تاختند و از دخالت‌هاي بيروني در انتخاب رييس مجلس گلايه كردند. انتقادات اين افراد متوجه «صادق محصولي، قائم‌مقام جبهه پايداري» بود؛ چنانكه محسن دهنوي در همين راستا نوشت: «كساني كه هميشه مانع وحدت بوده‌اند، امروز پشت در‌هاي بسته به دنبال ساز و كار ايجاد وحدت، جهت انتخاب رييس مجلس افتاده‌اند. اين مجلس بحمدلله از ذخاير نيروهاي جوان انقلابي بهره مي‌برد. آقاي محصولي! به زودي خواهيد فهميد كه مجلس آينده، جبهه پايداري نيست كه برايش پدرخواندگي كنيد.»

اعضاي جبهه پايداري اما نه‌تنها «پدرخواندگي» صادق محصولي را قبول نداشتند، كه به حمايت از او و اقدامات‌شان در پارلمان آينده برآمدند؛ چنان‌كه خضريان در همين راستا با انتقاد از گفته‌هاي الياس نادران كه از اداره جلسات وفاق توسط محصولي گلايه كرده بود، نوشت: «جلسه وفاق به پيشنهاد جبهه پايداري شكل گرفت و جناب محصولي به عنوان قائم‌مقام جبهه تشريح بحث كردند و كار را به منتخبان سپردند. جناب نادران! تعجب مي‌كنم كه موضوعي شفاف را وارونه جلوه مي‌دهيد؛ شأن شما و آقايان زاكاني، قاضي‌زاده، اميرآبادي و ديگر حاضران جلسه اجل از اداره شدن است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون