• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4650 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۲۹ ارديبهشت

10 اتفاق تاريخي ليگ برتر پشت درهاي بسته

نبود تماشاچيان يعني حذف جزييات

شروع مسابقات فوتبال آلمان بدون حضور تماشاگران و احتمال اينكه تا مدت‌ها قرار است به اين وضع جديد عادت كنيم، سوژه جالبي براي نشريه فورفورتو شده تا به بررسي 10 اتفاق تاريخي ليگ برتر انگليس بپردازد و اين سوال را مطرح كند كه اگر تماشاچيان در اين بازي‌ها حضور نداشتند چه اتفاق مي‌افتاد؟ 
در اين گزارش آمده است كه معمولا برگزاري رقابت‌هاي فوتبال پشت درهاي بسته يك اقدام تنبيهي براي باشگاه‌هايي است كه قوانين را نقض كرده‌اند. درگيري، سر دادن شعارهاي نژادپرستانه، وارد شدن به زمين يا توهين به داور و بازيكنان حريف از جمله اقداماتي است كه مي‌تواند يك تيم را محروم كند. اين يك تصميم سنتي است كه توسط دستگاه‌هاي حاكميتي فوتبال اتخاذ مي‌شود تا باشگاه‌ها از مزاياي حضور تماشاگران محروم شوند. اين مزايا مي‌تواند شامل مسائل مادي و معنوي باشد. 
اگر ليگ برتر انگليس امسال بازگردد، آن هم پشت درهاي بسته نگاه و احساس بي‌سابقه‌اي به وجود خواهد آورد. حداقل براي بسياري از طرفداران اين چيزي است كه فوتبال انگليس را هميشه متفاوت خواهد كرد. گفته مي‌شود تيم‌هاي انگليسي تمرينات‌شان را آغاز كرده‌اند و قرار است در خرداد پريمير ليگ از سر گرفته شود پس اين وضعيت چندان هم دور نيست. 
«اوه‌ها» و «آه‌ها» صرفا يك صدا نيستند، بلكه در استاديوم نشان‌دهنده لحظات فوق‌العاده فوتبال هستند. اينها واكنش‌هايي از سر احساسات است كه گاها بازيكنان و مربيان را به گرفتن تصميماتي آني وامي‌دارد و مگر فوتبال چيزي است جز همين لحظات؟ لحظه‌اي كه ونسانت كمپاني تصميم مي‌گيرد از وسط زمين دروازه كسپر اشمايكل را هدف بگيرد در حالي كه گوارديولا و بازيكنان از او مصرانه مي‌خواهند، شوت نزند. اما او اين كار را مي‌كند چون هواداران او را به وجد آورده‌اند. شايد اگر در آن لحظه كسي در استاديوم نبود و صداي داد گوارديولا به كمپاني مي‌رسيد كه مي‌گفت «شوت نزن» دومين قهرماني پياپي سيتزين‌ها در فصل قبل رخ نمي‌داد. شما اگر به اندازه كافي خوش‌شانس بوديد كه توانستيد هنگام گل انفرادي فوق‌العاده هانري در استاديوم بوده باشيد يا زماني كه لسترسيتي جام قهرماني ليگ برتر را بالاي سر برد يا آن زماني كه آگوئرو گل قهرماني من‌سيتي را وارد دروازه ويگان كرد، يا هر اتفاق فوق‌العاده ديگري را از نزديك ببينيد، شما هميشه داستاني داريد كه مي‌توانيد براي ديگران تعريف كنيد. داستاني كه هيچ يك از دوستان شما آن را ندارند. داستاني كه متفاوت است با آنچه از طريق تصاوير تلويزيوني مخابره مي‌شود. داستاني كه در آن جزيياتي وجود دارد كه توسط هيچ دوربيني ضبط نمي‌شود. بنابراين اگر همه اين لحظات باور نكردني در فوتبال مقابل سكوهاي خالي استاديوم اتفاق بيفتند چه مي‌شود؟ اين شبيه چه چيزي است؟ 
بياييد چند نمونه را با هم بررسي كنيم.
1- ضربه آكروباتيك وين روني مقابل منچسترسيتي
آن ضربه به خاطر نبوغ وين روني بود اما اگر كسي آنجا حضور نداشت آيا آن ضربه اينقدر در خاطره‌ها باقي مي‌ماند؟
2-آگوئرو بعد از 50 سال سيتيزن‌ها را قهرمان پريمير ليگ كرد.
مارتين تايلر فرياد زد: «سوگند مي‌خورم هرگز چيزي شبيه به آن را نخواهيد ديد.» و تصور كنيد كسي آنجا نبود كه آن را ببيند و بعد بفهمد آيا چيزي شبيه به آن هست يا نه!
3-قهرماني بلكبرن روورز در سال 1995
خيلي غم‌انگيز مي‌شد كه كالين هندري كاپيتان بلكبرن جام قهرماني را مقابل سكوهاي خالي بالا ببرد. آيا اين‌طور نيست؟ ولي لااقل آنها توانسته‌اند جام را به ورزشگاه ايوود ببرند نه آنفيلد!
4-تيري هانري مقابل هواداران تاتنهام حركت زانو مي‌زند!
تصويري كه آرسنال از اين گل دارد تيري هانري را نشان مي‌دهد كه مقابل چهره خشمگين هواداران اسپرز قرار دارد. هانري ادعا مي‌كند يك نسخه از اين عكس دارد و هر بار كه به آن نگاه مي‌كند چهره‌اي جديد در انبوه جمعيت پيدا مي‌كند كه هرگز قبلا نديده بود.
5-قهرماني شگفت‌انگيز لستر در سال 2016
جيمي واردي يك جشن حسابي در كينگ پاور به راه انداخته اما انگار فقط بازيكنان تيم به آن دعوت شده‌اند، نه هيچ هواداري!
6-ليورپول شكست 3 بر صفر مقابل نيوكاسل را تبديل به برد 4 بر 3 مي‌كند.
اين يك مسابقه است كه براي خيلي‌ها تبديل به نماد كامبك در تاريخ ليگ برتر شده است. اما آيا اين اتفاق جادويي كه در حضور هواداران در آنفيلد رخ داد بدون آنها هم امكان‌پذير بود؟
7-توني يوباه مقابل ويمبلدون گلزني مي‌كند.
او گل فوق‌العاده‌اي به ثمر مي‌رساند. اما اگر استاديوم شلهورست پارك خالي از جمعيت بود احتمالا تنها صدايي كه به گوش مي‌رسيد دنگ‌دنگ بازيكنان مي‌بود.
8-ادن هازارد شرايط را تغيير مي‌دهد تا جام به چلسي برسد.
آن روز يكي از ضعيف‌ترين بازي‌هاي چلسي بود كه مقابل تاتنهام انجام مي‌داد. اما اگر استنفوردبريج خالي بود شايد هيچ ‌وقت آبي‌هاي لندن نمي‌توانستند به بازي برگردند. 
9-هال سيتي به جاي رفتن به نيمكت روي چمن مي‌نشيند.
در سال 2008 سرمربي هال سيتي فيل براون براي تهييج تيمش در بين دو نيمه بازي با من‌سيتي آنها را در زمين نگه داشت و براي‌شان سخنراني انگيزشي كرد و حال تصور كنيد اگر تماشاچيان نبودند چقدر اين لحظه براي بازيكنان خجالت‌آور مي‌شد. 
10-كريستيانو رونالدو با بازي خيره‌كننده مقابل بولتون واندرز خود را به فوتبال انگليس شناساند.
اگر آن روز كه سي‌آر سون ورزشگاه اولدترافورد را منفجر كرد كسي نبود تا او را نگاه كند، آيا او بعدا مي‌توانست بارها و بارها كارش را تكرار كند؟
به اين 10 مورد موارد زيادي را از اتفاقات ساير نقاط فوتبال دنيا مي‌توان اضافه كرد. از همين چند ماه قبل و كامبك رويايي ليورپول مقابل بارسلونا گرفته تا نمونه‌هاي وطني‌اش نظير گل دقيقه 96 سپهر حيدري كه قهرماني را براي پرسپوليس در 14 سال قبل رقم زد. تصور اينكه همه اين اتفاقات بدون حضور تماشاگران رخ بدهد واقعا غيرممكن است. 
منبع: فورفورتو

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون