• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4653 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد

رييس‌جمهوري در نشست هيات دولت با اشاره به پايان كار مجلس دوره دهم:

در چارچوب قانون اساسي كنار مجلس هستيم

آخرين نشست اين هفته هيات دولت به رياست حسن روحاني ديروز برگزار شد و در اين نشست رييس‌جمهوري و وزير بهداشت آخرين اقدامات مديريتي دولت در مواجهه با كرونا را شرح دادند. همچنين نشست ديروز مصوبه‌هاي مهمي نيز داشت. هيات وزيران ديروز به‌ منظور رفع مشكلات و موانع رتبه‌بندي معلمان، با اصلاح نظام رتبه‌بندي معلمان موافقت كرد. همچنين دولت تصويب كرد، جهت ايجاد انگيزه براي معلماني كه بر اساس ضوابط و مقررات مربوط، آخرين طبقه و رتبه شغلي را اخذ كرده يا مي‌كنند، به ازاي هر سال سابقه تجربي كه بعد از تاريخ لازم‌الاجرا شدن اين تصويب‌نامه كسب مي‌كنند مشروط بر اينكه امتياز ارزيابي عملكرد سالانه آنان نيز كمتر از ۹۰ درصد نباشد، مشمولان شاغل دوره ابتدايي و متوسطه به ترتيب از افزايش حقوق معادل (۱۰۰) و (۵۰) امتياز ضرب‌ در ضريب ريالي سالانه برخوردار مي‌شوند. همچنين هيات وزيران در اجراي ماده واحده قانون اصلاح قانون تعيين تكليف تابعيت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ايراني با مردان خارجي، آيين‌نامه اجرايي نحوه اعطاي تابعيت به افراد مشمول اين قانون را تصويب كرد. بر اساس اين آيين‌نامه، ايراني بودن مادر، ازدواج وي با مرد غيرايراني و تعلق فرزند به مادر و حصول آن از ازدواج مذكور براي اعلام تابعيت فرزند توسط استانداري ضروري است. همچنين، فوت مادر، پدر يا فرزند و حجر اين افراد، مانع از درخواست اعلام تابعيت ايراني براي فرزند نمي‌شود.

 

حق بر باطل پيروز مي‌شود

در ادامه برگزاري نشست دولت رييس‌جمهوري با اشاره به آخرين جمعه ماه رمضان كه روز قدس نام‌گذاري شده است، تاكيد كرد ايستادگي برابر ستمگران و حمايت از مظلومان يكي از ستون‌هاي جمهوري اسلامي است و با وجود اينكه امسال شرايط ويژه‌اي حاكم است، روز قدس فراموش نخواهد شد و در اشغال ستمگران باقي نخواهد ماند. حسن روحاني همچنين ادامه داد: «باور ما اين است كه در نهايت حق برابر باطل پيروز خواهد شد، قدس در اشغال غاصبان باقي نخواهد ماند و به‌رغم اينكه هر روز توطئه جديدي عليه فلسطينيان مظلوم طراحي مي‌شود اما با اراده پولادين مردم فلسطين دير يا زود پيروز مي‌شوند.»

 

به شايعات فضاي مجازي توجه نكنيد

او در ادامه به شيوع كرونا و مديريت صورت گرفته پرداخت و با اشاره به اينكه امروز به مهار كرونا رسيده‌ايم، گفت كه قرنطينه اعمال شده در ايران آمرانه نبود و «ما با انتخاب سياست و روش مشاركت داوطلبانه از مردم درخواست همراهي كرديم كه خوشبختانه به اين درخواست مسوولان و متخصصان پزشكي پاسخ مثبت دادند.» رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه تا پايان اين بيماري عالمگير مسير زيادي باقي است و نبايد به موفقيت‌هاي به دست آمده دلخوش باشيم.

رييس‌جمهوري همچنين به تداوم حمايت دولت از اقشار نيازمند و آسيب‌ديده از كرونا تاكيد كرد و گفت كه هر جا نياز به كمك بيشتر باشد دولت در حد توان انجام خواهد داد. به گفته روحاني تصميم‌هاي دولت براي كمك به شركت‌هاي حمل‌و‌نقل زميني و هوايي، رانندگان شهري و بين شهري در ادامه كمك به اصناف و مشاغل خسارت ديده از كرونا نيز تا پايان خرداد ماه عملياتي و اجرايي مي‌شود. او يادآور شد كه در مورد تامين كالاهاي اساسي نيز مشكلي وجود ندارد و «مردم به شايعات و ترديد‌هايي كه در فضاي مجازي مطرح مي‌شود، توجه نكنند.» او اطمينان داد كه با وجود شرايط سخت اقتصادي صادرات غيرنفتي مطلوب است و با گشايش مرزها رونق بيشتري خواهد گرفت و مشكلي براي تامين منابع بودجه كشور وجود ندارد.

روحاني در ادامه خبر داد كه «مردم به زودي شاهد عرضه اوراق خزانه خواهند بود كه بدون‌ ريسك است و تحرك خوبي در بازار ايجاد خواهد كرد و تصميمات براي رفاه مردم در بخش سهام عدالت نيز گام به گام در حال اجراست.» همچنين به گفته او آزاد شدن ۳۰ درصد سهام عدالت براي فروش احتمالا تا خرداد عملياتي مي‌شود تا مردم در اين سال سخت اقتصادي شرايط خوبي داشته باشند.

 

از برقراري صلح در منطقه استقبال مي‌كنيم

رييس‌جمهوري با اشاره به تحريم‌هاي ضدبشري امريكا و فشار اقتصادي به مردم ايران، امريكا را گرفتارترين حكومت دنيا توصيف كرد و گفت: «كاخ‌نشينان كاخ سفيد امروز بدترين شرايط را دارند و درگير شديدترين اختلافات داخلي هستند.» او در ادامه به شرايط پيش آمده ميان ايران با عراق و افغانستان اشاره كرد و توضيح داد كه در كشور عراق با توافق گروه‌هاي مختلف شاهد تشكيل دولت جديد هستيم و اختلافات در افغانستان نيز به توافق خوبي منجر شده است كه همچون گذشته ايران از برقراري صلح و ثبات و آرامش در كشورهاي همسايه خود استقبال مي‌كند.

 

ما تسليم قانون اساسي هستيم

او در بخش پاياني سخنان خود نيز به پايان دوره دهم مجلس شوراي اسلامي اشاره و تاكيد كرد كه همكاري خوبي برقرار شده گرچه مي‌توانست اين همكاري بهتر باشد. روحاني با تاكيد بر اينكه روابط نزديك دولت و مجلس به نفع مردم است و منجر به موفقيت بيشتر كشور خواهد شد، گفت: «ما تسليم قانون اساسي هستيم و همه بايد در اجراي آن دقيق باشيم.»

رييس‌جمهوري با اشاره به اينكه مردم هم از دولت و هم از مجلس مي‌خواهند كه در كنار يكديگر و با همكاري و همدلي مشكلات كشور را حل كنند، گفت: «از همين جا اعلام مي‌كنم كه در چارچوب قانون اساسي در كنار مجلس خواهيم بود و بايد براي توسعه كشور و حل مشكلات مردم دست به دست هم دهيم.»

 

تاكيد بر ضرورت رفع تحريم‌ها

روساي جمهوري اسلامي ايران و جمهوري قزاقستان نيز روز گذشته پس از پايان جلسه هيات دولت با يكديگر به صورت تلفني گفت‌وگو كردند. حسن روحاني و «قاسم توقايف» روابط دو كشور را به عنوان دو دوست، همسايه و برادر، رو به توسعه دانستند و با بيان اينكه تهران و آستانه هميشه در روزهاي سخت كنار هم بوده‌اند، تاكيد كردند كه براي گسترش و تعميق اين روابط در حوزه‌هاي مورد علاقه، همه تلاش خود را به كار خواهند گرفت. روساي جمهور ايران و قزاقستان با اشاره به تداوم تحريم‌هاي غيرقانوني امريكا در شرايط شيوع ويروس كرونا و اثراتي كه اين تحريم‌ها بر زندگي مردم بر جاي گذاشته است، بر ضرورت رفع اين تحريم‌ها به ويژه در شرايط كنوني تاكيد كردند.

 

تضعيف دولت تضعيف نظام است

حسن روحاني همچنين سه‌شنبه شب با جمعي از مديران و فعالان رسانه‌اي كشور ديدار و گفت‌وگو كرد. او در اين ديدار موفقيت در سه ماه گذشته را محصول حاكميت واحد و آن را مشابه حاكميت واحد در دوران جنگ تحميلي دانست. روحاني تاكيد كرد كه در اين مدت با شفافيت و صداقت عمل كرده‌اند و رسانه‌هاي داخلي هم در مقابل شايعه‌پراكني رسانه‌هاي بيگانه ايستادند. رييس‌جمهوري همچنين تاكيد كرد كه برقراري آرامش در جامعه و دور كردن مردم از التهاب و اضطراب وظيفه‌اي است كه بر دوش رسانه‌ها قرار دارد. او همچنين تضعيف دولت را تضعيف نظام دانست و افزود: «يكي از خطاهاي راهبردي اين است كه برخي فكر مي‌كنند تضعيف دولت تضعيف نظام نيست.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون