• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4655 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۷ خرداد

بولسونارو در مرگ و مير هم از ترامپ تقليد مي‌كند

امريكا اول، برزيل دوم

ميثم سليماني

 

تا چندي پيش خاير بولسونارو رييس‌جمهور برزيل در حال تحريك هواداران خود بود تا به خيابان‌ها بيايند و اجازه ندهند فرمانداران، شهرداران و ديوان عالي قوانين و مقررات محدود‌كننده را در اين كشور اعمال كنند. بولسونارو يكي از مخالفان سرسخت قرنطينه در برزيل بود و معتقد بود كه مردم بايد به زندگي عادي بازگردند. اما حالا برزيل با رشد شديد مبتلايان به ويروس كرونا مواجه شده است. اين كشور با ثبت نزديك به 377هزار مبتلا به ويروس كرونا پس از امريكا در جايگاه دوم در جهان به لحاظ گستردگي شيوع اين بيماري قرار دارد و تاكنون نيز بيش از 23 هزار نفر بر اثر اين بيماري جان خود را از دست داده‌اند. حالا بولسونارو دليل اين اتفاق و مسووليت آن را برعهده نمي‌گيرد. او عامل اين اتفاق را شهرداران، فرمانداران، وزير بهداشت سابق و رسانه‌ها مي‌داند.  در مقابل او اين ايده را دنبال مي‌كند كه تعطيلي اقتصادي براي كنترل كرونا باعث درد و رنج بيشتر مردم خواهد شد و بايد اجازه داد تا بيماري مسير خود را طي كند. او عنوان كرد كه امتناع فرمانداران از اجراي حكم براي جلوگيري از بازگشايي  سالن‌هاي ورزشي و برداشتن همه محدوديت‌ها يك نوع اقتدارگرايي است. 
او در پاسخ به اين سوال كه چرا تعداد كشته‌هاي برزيل از چين پيشي گرفته است، گفت: من نمي‌توانم معجزه كنم. مي‌خواهيد من چه كاري انجام دهم؟ دفتر رياست‌جمهوري برزيل حتي ممنوعيت ورود اتباع برزيلي به امريكا را به دليل فشار رسانه‌ها مي‌داند. 
به گزارش آسوشيتدپرس، از زمان شيوع كرونا در برزيل، بولسونارو سعي كرده به نحوي همه توصيه‌هاي بهداشتي را زير پا بگذارد و حتي سعي كرد توصيه فرمانداران در بحث خانه ماندن شهروندان را نيز تضعيف كند. تاكنون دو وزير بهداشت در دوره شيوع ويروس كرونا از كار خود استعفا دادند، چراكه سياست‌هاي آنها با بولسونارو همخواني نداشت. در صورتي كه وزير بهداشت اول برزيل لوييز انريكه ماندتا كه مردم نسبت به او اطمينان بسيار زيادي داشتند، تلاش بسيار زيادي براي جلوگيري از اجراي سياست‌هاي بولسونارو انجام داد و در نهايت از دولت كنار رفت. در دوره وزارت او به نظر مي‌رسيد بيماري در برزيل كنترل شده است ولي با كنار رفتن او و سياست باز كردن اقتصاد در برزيل همه ‌چيز تغيير كرد. 
ديوان عالي برزيل رسما تشخيص داد كه ايالت‌ها و شهرها صلاحيت اجراي اقدامات محدود‌كننده را دارند. اما بولسونارو و تيم او در دولت تلاش كردند اين موضوع را عنوان كنند كه محدوديت‌هاي محلي مانع از انجام فعاليت‌هاي اقتصادي شده است، بايد جلوي اين كار گرفته شود و تا حدودي نيز توانست در اين موضوع نيز موفق شود. بولسونارو مدعي بود كه ده‌ها ميليون نفر از برزيلي‌ها درآمد خود را از دست داده‌اند. او بارها و بارها رهبران محلي كه با وي مخالفت مي‌كنند اسم آنها را بيان كرده است. 
حالا در حكم جديد بولسونارو كه فعاليت سالن‌هاي ورزشي و آرايشگاه‌ها را مجاز اعلام كرده و فرمانداران نيز با آن مخالفت كردند، بولسونارو آنها را متهم به تضعيف حاكميت قانون كرد و گفت: اين اقدام يك نوع اقتدارگرايي نامطلوب را در برزيل رقم خواهد زد. 
با اين وجود به‌‌رغم اينكه ميزان كشته‌ها در برزيل افزايش يافته بولسونارو كماكان اصرار بر انجام اشتباهات گذشته دارد. او شنبه‌شب به يكي از خيابان‌هاي برازيليا پايتخت برزيل رفت و از يك فروشنده خياباني هات‌داگ خريد و خورد. بسياري از هواداران او گردش جمع شدند و عكس سلفي گرفتند و او را با نام مستعارش صدا كردند. حاميان بولسونارو از او به عنوان «اسطوره» ياد مي‌كنند. اين فضا در حالي به وجود آمد كه مردمي كه در قرنطينه به سر مي‌بردند از پنجره‌هاي خانه بيرون آمدند و با هم زدن قابلمه و ماهي‌تابه به يكديگر اعتراض خود را نسبت به اين حركت بولسونارو نشان دادند.  طي نظرسنجي‌هايي كه بين روزهاي 18-17 ماه مه ‌در برزيل انجام شده 58 درصد از پاسخ‌دهندگان عملكرد بولسونارو در مبارزه با كرونا را بد يا حتي وحشتناك توصيف و تنها 21 درصد عملكرد او را خوب يا عالي اعلام كردند.  برزيل به عنوان بزرگ‌ترين كشور امريكاي لاتين و با حدود 211 ميليون نفر جمعيت پس از امريكا بيشترين ميزان مبتلايان به كرونا را به ثبت رسانده است. كارشناسان معتقدند كه هنوز به ميزان كافي آزمايش صورت نگرفته است. از طرفي ديگر هجوم مردم به بيمارستان‌هاي دولتي برزيل همه آنها را در آستانه يك فروپاشي جدي سوق داده است و شرايط باعث شده كه افراد فرصت لازم براي معالجه نداشته باشند و حتي كادر درماني نيز با مشكل مواجه شده‌اند.‌
ميگوئل لاگو مدير اجرايي، انيستيتوي مطالعات سياست‌هاي بهداشتي برزيل كه به مقام‌هاي بهداشت عمومي مشاوره مي‌دهد به آسوشيتدپرس گفت: شكاف جدي در دولت وجود دارد و يك خلأ رهبري آشكار نيز در آن حاكم است. وي افزود: دو وزير بهداشت در طول همه‌گيري از سمت خود كناره‌گيري كردند و برزيل تبديل به تنها كشوري در جهان شده كه چنين تمايزي در بحث برخورد با كرونا وجود دارد. 
لاگو گفت: برزيل كاملا قادر به مقابله و پاسخگويي به اين بحران نيست، زيرا اين بحران نيازمند آن است كه يك پاسخ قاطع با يك رهبري يكپارچه، پيام‌هاي روشن، ثبات سياسي و اتحاد داد. اما در برزيل شرايط اين‌گونه نيست. چيزي كه اكنون مي‌بينيم در اصل عدم جديت در پاسخ به بحران و عدم صلاحيت كامل در برخورد با اين ويروس است. 
بولسونارو، لوييز هنريكه ماندتا را به دليل حمايت از محدوديت‌هاي فرمانداران از وزارت بهداشت كنار گذاشت. ماندتا بعدتر در سخناني عنوان كرد كه بولسونارو مانند افراد متوهم در كتاب «طاعون» آلبر كامو بود. اين رمان كه در مورد شيوع بيماري طاعون در يك شهر است در بخشي از آن اشاره مي‌كند افرادي كه به طاعون اعتقادي نداشتند در درجه اول جان خود را از دست دادند، زيرا هيچ اقدام احتياطي انجام ندادند. 
وزير دوم بولسونارو، نلسون تاييچ، پس از عدم توافق بر سر داروي هيدروكسي كلروكين با بولسونارو از سمت خود استعفا داد. بولسونارو مانند دونالد ترامپ رييس‌جمهور امريكا عقيده داشت كه اين بهترين دارو در بحث درمان و پيشگيري از كروناست كه حالا نتايج تحقيقات نشان مي‌دهد اين دارو حتي مي‌تواند اثر معكوس بر بيماران كرونايي داشته باشد. بولسونارو به دليل علاقه شديد خود به ترامپ كه بارها او را مورد تحسين قرار داده در اين مورد نيز از او پيروي مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون