• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4659 -
  • ۱۳۹۹ دوشنبه ۱۲ خرداد

اولين نطق قاليباف در قامت رييس مجلس از نوع ارتباط با دولت دوازدهم

نه مچ‌گيري نه مسامحه

از زمان روي كار آمدن يازدهمين دوره مجلس با اكثريت قريب به اتفاق اصولگرايان بسياري از تحليل‌گران و فعالان سياسي از چالش‌هاي احتمالي ميان بهارستان‌نشينان با دولت دوازدهم آن هم در سال پاياني گفتند. محمدباقر قاليباف روز گذشته براي اولين بار بعد از انتخاب به عنوان رييس مجلس در جريان نطقي ميان دستور به روابط ميان پاستور و بهارستان اشاره و اظهار كرد: «اكنون كه مجلس در آغاز راه خود قرار دارد، آنچه شرايط را خطرناك‌تر مي‌كند، الگوي مديريتي دستگاه اجرايي كشور است، كه علاوه بر ناكارآمدي و آشفتگي مديريتي، و تمركز بر نگاه به بيرون، به بسياري از اصول و مولفه‌هاي الگوي مديريت جهادي نيز باور ندارد، گفت: در چنين شرايطي است كه مجلس يازدهم مي‌تواند، با رويكردي منطقي و انقلابي نسبت به دولت، و با استفاده از ظرفيت‌هاي تقنيني و به‌خصوص نظارتي خود، در چارچوب پيام رهبر انقلاب، دولت را به‌سمت مطلوب هدايت كند. مجلسِ يازدهم، نقشه راه خود را پيام رهبر حكيم انقلاب قرار مي‌دهد و به عنوان يك نهاد مردمي و انقلابي كه هدف خود را تشكيل مجلسي قوي و كارآمد قرارداده، حلِ مسائلِ ملي و محلي مردم را به عنوان يك وظيفه انقلابي و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد و با اين شاخص، تعامل خود با دولت فعلي و دولت آينده را تنظيم مي‌كند.»
رييس مجلس شوراي اسلامي در همين راستا متذكر شد: « نه بناي تقابل و مچ‌گيري دارد و نه در پيگيري منافع و حقوق مردم مسامحه مي‌كند، گفت: مجلس يازدهم تلاش مي‌كند موانع قانوني دولت، در مسير خدمت‌رساني به مردم را حذف و اصلاح كند، اما در عين حال، اجازه نخواهد داد دولت در اجرا و پياده‌سازي قوانيني كه حل‌كننده مسائل مردم است، سهل‌انگاري كند.» او همچنين در جريان اين نطق چندين بار از كليدواژه‌هاي «قاسم سليماني» و «جهاد» استفاده كرد. نوع روابط جمهوري اسلامي با سايركشورها از ديگر مباحث مطروحه در نطق قاليباف بود. او در همين راستا بيان كرد: «مجلس يازدهم، استكبارستيزي را، هم آرماني اعتقادي و هم منفعتي راهبردي مي‌داند و مذاكره و سازش با امريكا به عنوان محور استكبار جهاني را، بي‌حاصل و پرضرر ارزيابي مي‌كند. راهبرد ما در برخورد با امريكاي تروريست، تكميل زنجيره انتقام خون شهيد سليماني است، كاري كه با حمله بي‌سابقه به پايگاه عين الاسد شروع شد و با شكسته شدن هيبت پوشالي امريكا در عدم توان پاسخ به اقدام جمهوري اسلامي ادامه يافت و با اخراج كامل ارتش تروريست امريكا از منطقه تكميل خواهد شد.»

 طرحي براي افزايش جمعيت
اين اما تنها نكته قابل‌توجه جلسه روزگذشته نمايندگان نبود. محسن دهنوي، عضو هيات رييسه نزديك به قاليباف اولين طرح پارلمان يازدهم را تحت‌عنوان «جمعيت و تعالي خانواده» اعلام وصول كرد تا انتقادات به پارلمان و نوع نگاه زنان مجلس به معضلات اين قشر دوچندان شود. منتقدان معتقدند اين طرح كه در نتيجه آن افزايش جمعيت به شيوه تشويق خانواده‌ها به فرزندآوري رخ مي‌دهد، علاوه بر آنكه طلاق را براي زنان سخت‌تر از گذشته مي‌كند، بلكه با افزايش قابل‌توجه روزهاي مرخصي زنان باردار، موجب پرهيز كارفرمايان از به كارگيري نيروي كار زن مي‌شود. اما اين ميان گروهي ديگر با استناد به موظف‌سازي وزارتخانه‌هاي آموزش و پرورش و بهداشت به همكاري با انجمن‌هاي اوليا و مربيان براي ايجاد مهارت‌هاي رفتاري در مسائل جنسي و شخصيتي دوران بلوغ و ازدواج در اين طرح، به دفاع از آن پرداخته و اين مساله را عاملي براي «رواج فرهنگ اسلامي-‌ ايراني» معرفي مي‌كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون