• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4662 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۸ خرداد

ادامه از صفحه اول

06 به مثابه الگو

باغات و فضاي سبز تهران نبايد مانند دوره گذشته مورد غفلت واقع شود؛ دوره‌اي كه 128 هكتار باغ ظرف 10 سال از ميان رفت (باغ‌هايي كه ديگر قابل احيا نيستند). در موضوع برج‌باغ‌ها ظاهر كار اين بود كه گفته مي‌شد به 30 درصد از محوطه باغ‌ها اجازه ساخت مي‌دهيم تا 70 درصد باغي فضا حفظ شود، اما با كمال تاسف و شايد به خاطر عدم دقت و مطالعه كافي، تمام آن برج‌باغ‌هايي كه قرار بود حفظ شوند صدمه ديدند، چراكه هم سايه‌اي كه برج‌ها روي درختان نمي‌اندازند آنها را از ميان مي‌برند. اگر در خيابان ولي‌عصر از نيايش به سمت ميدان ولي‌عصر را بنگريد، مي‌بينيد كه هر جا برجي ساخته شده، درخت‌هاي چنار 50 و 100 ساله نزديك آنها دارند آسيب مي‌بينند. نكته ديگر اين است كه وقتي برج ساخته مي‌شود، پاركينگ آن بايد در عمق ساخته شود و باز امكان فعاليت ريشه‌ درختان محدود مي‌شود، لذا برج‌باغ‌ها متاسفانه به نتيجه نرسيد و تقريبا تمامي اين باغ‌ها از ميان رفتند. براي همين شوراي پنجم تصميم گرفت اين روند را متوقف كند و پايان دادن به اين موضوع از مصوبات مهم شورا بوده است. شهروندان عزيز مستحضر باشند كه در فاصله تصويب الغاي برج‌باغ‌ها در اسفند ماه 96 تا زمان اجرايي شدنش يعني 2.5 ماه بعد از آن، 478 نفر در صف نوبت تقاضاي برج‌باغ ايستاده بودند و اگر اين مصوبه نبود باقي برج‌باغ‌هاي تهران هم از دست مي‌رفت.  مساله بعدي توسعه فضاي سبز بوده و هست كه كارهاي بزرگي در راستاي آن انجام شد. از جمله اينكه سال گذشته هزار و 200 هكتار فضاي سبز در پيرامون تهران توسعه پيدا كرد. موضوع پادگان 06 ارتش هم در همين حوزه توسعه فضاي سبز قرار مي‌گيرد. قبل از دوره پنجم شورا، مذاكراتي كه در مورد پادگان 06 صورت گرفته بود داشت منجر به توافق با ساخت يك ميليون و 600 هزار متر بنا در اين زمين مي‌شد. شوراي پنجم كه آمد به اين روند اعتراضي جدي كرد و به‌ خصوص كميسيون شهرسازي شورا حساسيت نشان داد تا اين روند متوقف شد و گفتند كه مساله پيوست محيط‌زيستي، اجتماعي و ترافيكي بايد دقيق‌تر مورد توجه قرار بگيرد. از آن زمان، مذاكرات پيوسته دو ساله‌اي به خوبي در شهرداري و با حضور ارتش انجام شد و حالا بايد تشكر كنيم از ارتش جمهوري اسلامي كه با حسن‌نيت به اين موضوع توجه و از درخواست‌هاي اوليه‌شان صرف‌نظر كردند. همين‌طور شهرداري و وزارت مسكن و شهرسازي و شوراي عالي شهرسازي اين‌ مقدار بارگذاري را تقليل دادند. حالا كلنگ‌زني ايجاد پارك انجام شده و با توجه به بناهاي تاريخي مهمي كه از دوره‌هاي قبل در اين مكان مانده است، به نظر مي‌آيد اين ساختمان‌ها بتوانند به موزه‌ هم تبديل شوند. به نظرم اين يك مدل خوب و مناسب براي همكاري ساير پادگان‌هاست و البته همه دستگاه‌هايي كه املاك بزرگ مقياس در تهران دارند: بنياد مستضعفان، سازمان اوقاف، بنياد شهيد، ستاد اجرايي و غيره كه عرصه عمومي در تهران مورد توجه قرار بگيرد چون فضاي سبز تهران اگر از اين هم كمتر شود و بارگذاري بيشتر، سرنوشتي مانند منطقه 22 پيش خواهد آمد و اتوبان شهيد بابايي كه تراكم ساختمان و جمعيت حتي روي ايمني و ارايه خدمات به اين مناطق هم اثر گذاشته است. 

براي تعالي خانواده ايراني

به همين دليل مورد توجه و اقبال دولت قرار نگرفت. به‌طور مثال در بخشي از اين طرح، مشوق‌هايي براي ازدواج و فرزندآوري لحاظ شده بود تا پس از فرزنددارشدن زوج‌هاي جوان، دولت موظف به پرداخت مشوق‌هايي براي آنها شود؛ مشوق‌هايي همچون قرارگيري در اولويت‌هاي استخدامي و پرداخت وام مسكن كه به‌دليل عدم تصويب نهايي، اجرايي نشد و بار ديگر پس از بررسي و انجام كارهاي كارشناسي و چكش‌كاري‌هاي ديگر و به‌روزرساني شدن در كميسيون فرهنگي مجلس دهم، تصويب و در دستور كار و رسيدگي مجدد قرار گرفت. اين طرح براي افزايش جمعيت و ارتقاي كيفيت زندگي مشترك داراي محاسن و در عين حال نقاط ضعف است. مسائل مهمي ازجمله كاهش سن ازدواج، كاهش ميزان طلاق، فرزندآوري و سلامت باروري و در اين راستا سياست‌هايي مانند تهيه مسكن براي دانشجويان متاهل، آموزش سبك زندگي مناسب و تامين بخشي از وسايل ضروري زندگي در اين طرح در نظر گرفته شده است و البته شامل خصايصي ديگر چون اولويت استخدام براي مردان متاهل و زنان داراي فرزند و ارايه مشوق‌هاي شغلي براي زنان به‌منظور افزايش فرزندآوري نيز هست كه البته اين اولويت در اجرا لازم است با لحاظ شايسته‌سالاري انجام شود تا از شائبه هرگونه تبعيض دور بماند. در بخش بسته‌هاي حمايتي براي زنان شاغل نيز بايد مراقب بود كه به چالشي براي اشتغال زنان بدل نشود چراكه اين حمايت هزينه‌بر است و چنانچه به كارفرما اعم از دولتي و غيردولتي تحميل شود، تمايلي به جذب نيروي زن وجود نخواهد داشت. اگرچه وظايف مندرج در اين طرح جزو حداقل وظايف هر دولتي است و در مواد قوانين ديگر نيز ممكن است موجود باشد اما در قالب يك طرح واحد تاكيدي براي رشد و تعالي جمعيت است و با عنوان قانون و الزام به آن، موجب اجرايي شدن سياست‌هاي كلي جمعيت مي‌شود. در بررسي مجدد طرح جامع جمعيت و تعالي خانواده در كميسيون فرهنگي مجلس دهم، با انجام حذف و اصلاحاتي سعي كرديم تا حتي‌الامكان از بار مالي طرح كاسته شود. اما به هرحال اين طرح بار مالي دارد و اين منبع مالي مي‌تواند در بودجه سنواتي ديده شود؛ مثلا براي تامين مسكن براي وزارت راه و شهرسازي رديف بودجه‌اي در نظر گرفته شود و براي اشتغال و آموزش و... هم به همين ترتيب. به هر حال بايد منبع مالي آن در نظر گرفته شود تا دولت قادر به اجراي آن باشد و بار ديگر با قانوني مانند قانون تسهيل ازدواج جوانان مواجه نشويم كه پس از تصويب، مطرود و غيرقابل اجرا باقي ماند. درنهايت اميدواريم در تصويب نهايي اين طرح، موارد و نكات مورد اشاره لحاظ و رفع شود تا شايد بتوان در اين فضاي پيچيده و سخت اقتصادي، با جلب اعتماد جوانان، آنها را به امر ازدواج، تشكيل زندگي مشترك پايدار و فرزندآوري و تربيت نسلي قوي براي ساختن ايراني آباد ترغيب كرد.


اول تير را به خاطر بسپاريم

پس از چهار ماه دوباره مي‌توانيم در سالن‌هاي سينما با هم بخنديم و دوباره مي‌توانيم كنار هم بودن را با اشك و كف و سوت تجربه كنيم. سينما با كرونا يا بدون كرونا هميشه براي مردم يار روزهاي خستگي، تنهايي و مسير اوقات فراغت است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون