• ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4665 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۲۱ خرداد

مهمان مامان

 با پيشرفت ابزار و تكنيك‌هاي تصويربرداري، سينماي جهان توجه ويژه‌اي به موضوع غذا نشان داد. ده‌ها فيلم داستاني با موضوع اصلي خوراك ساخته شده‌اند. در ايران كمتر به اين موضوع پرداخته‌ايم. در ميان فيلمسازان ايراني، داريوش مهرجويي، نگاهي ويژه به خوراك و سفره ايراني دارد. در فيلم‌هاي مهرجويي، نشستن بر سر سفره براي زدودن كدورت‌ها و مهرباني‌ها به كار مي‌آيد و غذا نقش مهمي دارد. در دو فيلم اجاره‌نشين‌ها و مهمان مامان، مهرجويي سفره ايراني را چشم‌نواز و شيرين و ديدني از كار درآورده و به اجزاي آن توجه ويژه‌اي كرده است.
داستان فيلم، در خانه‌اي در جنوب تهران آغاز مي‌شود، خانه‌اي جمعي، از آن خانه‌هاي اشرافي قديمي كه به مرور زمان در محلات پايين شهر قرار گرفتند و ساكناني از طبقات ديگر اجتماع پيدا كردند. در اين خانه خانواده‌هاي مختلفي باهم زندگي مي‌كنند و قصه از آنجا شروع مي‌شود كه براي يكي از اين خانواده‌ها قرار است مهمان بيايد و آنها چيزي براي پذيرايي در خانه ندارند...
تا چند دهه پيش مردم يك محله از حال يكديگر به دقت خبر داشتند، به هم مي‌رسيدند. اگر چيزي در خانه كم داشتند پيش از آنكه به دكان و بازار بروند به در خانه همسايه مي‌رفتند. در همان سكانس‌هاي ابتدايي، روابط همسايه‌ها را چنانكه آن زمان متداول بود مي‌بينيم. آنها يار يكديگر در وقت نياز بودند. در اين فيلم همين روابط به گرمي نشان داده شده و سفره رنگارنگ ايراني با مهرباني و همدلي فراواني كه در برپا كردن آن بود، نمايش داده مي‌شود. 
اين فيلم محصول سيمافيلم است- راستي تلويزيون و سازمان‌هاي وابسته‌اش زماني توليداتي با اين كيفيت داشته‌اند!
تهيه‌كننده و كارگردان: داريوش مهرجويي
براساس كتاب مهمان مامان نوشته  هوشنگ مرادي كرماني
محصول ۱۳۸۲ - سيما فيلم
بازيگران: گلاب آدينه، حسن پورشيرازي، پارسا پيروزفر، نسرين مقانلو و...

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون