• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

خبر جهان

نتانياهو: ضميمه‌سازي كرانه باختري گام به گام انجام مي‌شود

«بنيامين نتانياهو»، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي روز دوشنبه گفت كه اشغال بخش‌هايي از كرانه باختري ممكن است در چند مرحله اتفاق افتد. به گزارش فارس، او كه با گروهي از افسران سابق ارتش رژيم صهيونيستي صحبت مي‌كرد، افزود: «دولت ترامپ خواسته است كه هرگونه الحاق در توافق با گانتز (وزير جنگ) و اشكنازي (وزير خارجه) صورت بگيرد.» رژيم صهيونيستي قصد دارد با حمايت‌هاي دولت امريكا، ۳۰ درصد از كرانه باختري فلسطين را به قلمرو خود ملحق و آن را رسما اشغال كند. مقامات و گروه‌هاي فلسطيني اين اقدام را بخشي از طرح ضدفلسطيني امريكا موسوم به معامله قرن مي‌دانند و به همين دليل خواستار قطع همكاري با امريكا و اسراييل هستند. تل‌آويو موعد اجراي طرح خود را يكم جولاي (۱۱ تير) اعلام كرده است و «محمد اشتيه»، نخست‌وزير تشكيلات خودگردان نيز گفته است كه در صورت اجرايي شدن اين طرح، تشكيل كشور فلسطيني با قانون اساسي جديد به پايتختي قدس شرقي را اعلام خواهد كرد. «صائب عريقات»، مذاكره‌كننده ارتش تشكيلات خودگردان فلسطين نيز روز گذشته هشدار داد كه تصميم رژيم صهيونيستي براي اشغال كرانه باختري به هرگونه صلح در منطقه پايان خواهد داد و اين طرح به معناي نابودي تشكيلات خودگردان فلسطين بوده و پاياني براي هرگونه مذاكرات خواهد بود و آپارتايد به شمار مي‌آيد.


پرونده امريكا در شوراي حقوق بشر سازمان ملل بررسي مي‌شود

شوراي حقوق بشر سازمان ملل قرار است فردا جلسه‌اي اضطراري براي رسيدگي به خشونت پليس، نژادپرستي سيستماتيك و خشونت عليه اعتراضات صلح‌آميز در امريكا برگزار كند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، شوراي حقوق بشر سازمان ملل دوشنبه، در بيانيه‌اي اعلام كرد، اين تصميم از سوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل در پي درخواست اخير بوركينافاسو از جانب كشورهاي آفريقايي گرفته شد. امريكا از اعضاي شوراي حقوق بشري ۴۷ عضوي و مستقر در ژنو به شمار نمي‌رود. در اين بيانيه آمده است: مرگ جورج فلويد، سياهپوست امريكايي به دست پليس سفيدپوست اين كشور متاسفانه يك حادثه نادر نيست و به همين يك مورد هم ختم نمي‌شود. مرگ اين سياهپوست امريكايي موجي از اعتراضات گسترده در ايالات‌متحده و ساير كشورهاي جهان به وجود آورده است. مردم جهان علاوه بر محكوم كردن مرگ فلويد، به نژادپرستي و خشونت پليس كشورهاي خودشان هم معترض هستند و خواستار اصلاحات شدند.


روسيه يك تبعه امريكا را  به ۱۶ سال حبس محكوم كرد

دادگاه شهر مسكو دوشنبه، «پال ولان»، تفنگدار دريايي سابق امريكايي را به جرم جاسوسي به 16 سال زندان محكوم كرد. به گزارش فارس به نقل از مسكوتايمز، دادگاه شهر مسكو، پال ولان را به دليل دريافت اطلاعات طبقه‌بندي شده مجرم شناخت. اين حكم درحالي براي او صادر شد كه او در محوطه نرده‌كشي شده‌اي در اين دادگاه نشانه‌اي با عنوان «محاكمه جعلي!» را به دست داشت. مسكوتايمز نوشت، او از رييس‌جمهور امريكا خواسته در اين امر دخالت كند. اين وبگاه خبري همچنين نوشت، اين دادگاه پشت در‌هاي بسته برگزار شد زيرا پال ولان متهم است كه به دنبال به دست آوردن اسرار دولتي بوده است. دادستان‌هاي روسيه پنجم خرداد از دادگاهي در اين كشور خواستند ولان را كه متهم به جاسوسي براي اين كشور است به تحمل ۱۸ سال حبس محكوم كند. به نوشته رويترز، ولان كه تابعيت امريكا، انگليس، كانادا و ايرلند را دارد، يك سال پيش به اتهام جاسوسي در روسيه بازداشت شده بود. مايك پمپئو، وزير خارجه دولت دونالد ترامپ در پيامي توييتري به‌شدت از مقام‌هاي روسي انتقاد و حكم صادر شده را محكوم كرد. «مايك پمپئو»، وزير خارجه امريكا نوشت: «از تصميم امروز براي اعلام جرم عليه پال ولان بعد از يك محاكمه محرمانه و با مدارك و شواهد محرمانه و بدون دادن اجازه براي حضور شاهدان، برآشفتم. رفتار مقام‌هاي روسيه با پال همچنان هولناك است و ما خواهان آزادي فوري او هستيم.»


سفر سردار قاآني ارتباطي با گفت‌و‌گوي عراق و امريكا ندارد

سفير جمهوري اسلامي ايران در بغداد در گفت‌وگويي اختصاصي با يك رسانه عراقي به آخرين تحولات منطقه و جهان پرداخت. به گزارش ايسنا، ايرج مسجدي در گفت‌وگو با شبكه العراقيه گفت: رويكرد جمهوري اسلامي ايران در رابطه با دولت جديد عراق همكاري و تعاون با دولت مصطفي الكاظمي است. ما آماده انجام هرگونه حمايت هستيم. ايران نيازمند عراق است و عراق نيز نيازمند ايران است و در دوره حكومت الكاظمي روابط ما گسترده‌تر خواهد بود. او گفت: من هم با آقاي كاظمي و هم با ديگر وزراي عراقي ديدار كردم و در رابطه با روابط دوجانبه بحث و گفت‌وگو كرديم. درست است كه دولت كاظمي با دولت‌هاي قبلي فرق دارد اما نيازمندي‌هاي دو كشور به يكديگر تغيير نكرده است؛ اختلافات اساسي ميان دو كشور وجود ندارد. درست است كه وزرا تغيير كرده‌اند اما رويكرد همان رويكرد قبلي است. او در رابطه با اينكه آيا سفر سردار قاآني به عراق با گفت‌وگوهاي عراقي- امريكايي ارتباط دارد؟ گفت: آقاي قاآني هر گاه به عراق آمد با دعوت رسمي و هماهنگي مسوولان عراقي بود و همه اين سفر‌ها در راستاي تقويت روابط دو كشور است. گفت‌وگوهاي عراقي- امريكايي تصميم داخلي مسوولان عراقي است و اگر پارلمان عراق از تصميمات دولت حمايت كند ما نيز حمايت مي‌كنيم. او همچنين خاطرنشان كرد كه سياست جمهوري اسلامي ايران اين است كه نيروهاي امريكايي نه تنها از عراق بلكه بايد از تمام منطقه خارج شوند. مسجدي تاكيد كرد: زمان سفر سردار قاآني به عراق هيچ ارتباطي با گفت‌وگوي عراق و امريكا ندارد و اين سفر در راستاي منافع دو كشور و روابط دوجانبه است حالا مي‌خواهد مذاكرات باشد يا نباشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون