• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4670 -
  • ۱۳۹۹ سه شنبه ۲۷ خرداد

Tenet به اكران ژوييه نرسيد

فيلم چند ژانري نولان در دست‌اندازهاي كرونا

ربكا روبين ترجمه: فاطمه رحماني

نمايش عمومي «Tenet» فيلم هيجان‌انگيز با محوريت جاسوسي كريستوفر نولان، دو هفته به تعويق افتاد و قرار است در تاريخ ٣١ ژوييه(١٠مرداد) اكران شود. اعلام اين خبر به مدت‌ها گمانه‌زني درباره زمان نمايش فيلم پايان داد، چراكه پيش از اين كمپاني برادران وارنر از اين فيلم نولان به عنوان اثري شگفت‌انگيز ياد كرده بودند و تصميم داشتند آن را در ١٧ ژوييه اكران كنند.

نولان كه از طرفداران تجربه نمايش فيلم بر پرده سينماست در جريان شيوع ويروس كرونا به حمايت سينما‌ها كه در ماه‌هاي اخير تعطيل شده‌اند، چشم دوخته و بر نمايش فيلمش در ماه ژوييه مُصر بود. تاريخ اكران Tenet در حالي تغيير كرده است كه نولان و كمپاني برادران وارنر بنا داشتند آن را درست مصادف با 10 سالگي «تلقين» يكي ديگر از فيلم‌هاي اين كارگردان اكران كنند.
 نولان به عنوان حامي و طرفدار سرسخت تجربه ديدن فيلم بر پرده سينما، اميدوار بود «Tenet» به عنوان فيلمي مهيج، مخاطبان را به سينماها بازگرداند. سينماهايي كه از اواسط ماه مارس در سراسر كشور براي كمك به مهار بحران جهاني كرونا بسته شده‌اند.
اگرچه برخي ايالت‌ها بازگشايي سينماها را آغاز كرده‌اند اما زنجيره‌هاي اصلي سينما مانند AMC، Regal و Cinemark قصد ندارند تا تابستان فعاليت‌شان را از سر بگيرند. هنگامي كه آنها قادر به راه‌اندازي مجدد فروشگاه‌ها باشند شايد مشخص شود كه در وضعيت اين روزها كه ويروس كرونا يك تهديد محسوب مي‌شود، مخاطبان چقدر راغب هستند تا براي تماشاي فيلم‌ها راهي سينماها شوند.
اگرچه نمايش «Tenet» به تعويق افتاده و محاسبات برادران وارنر همچنين‌ كريستوفر نولان در اين مورد به هم خورده اما آنها به خصوص تهيه‌كنندگان فيلم بر اين باورند كه تئاترهاي بيشتري تا پايان ماه ژوييه افتتاح خواهند شد.
آنچه در اين مدت عجيب و در عين حال جالب بود، سرسختي برادران وارنر و اصرارشان بر زمان اكران فيلم بود. آنها در حالي كه استوديوهاي بزرگ هاليوود برنامه‌هاي قبلي خود را تغيير داده‌، به تعويق انداخته يا اصلاح كرده‌اند، مدتي طولاني اصرار داشتند كه «Tenet» تاريخ انتشار خود را حفظ خواهد كرد و در زمان مقرر به نمايش درخواهد آمد. با اين حال استوديو وارنر با تجربه كرونا و اتفاقي كه براي فيلم نولان افتاد در مورد تجربه‌هاي جديد اين روزهاي خود نيز دچار شك و ترديد است. به اين معنا كه به هم خوردن برنامه‌ريزي‌ها درباره «Tenet» اين كمپاني را در ارتباط با تريلر جديدي كه در ماه‌هاي گذشته راه‌اندازي كرده و اين روزها مشغول كار روي آن است، دچار ترديد كرده است، چراكه هر گونه گمانه‌زني در ارتباط با زمان نمايش آن نمي‌تواند با قطعيت همراه شود و فعلا فاقد تاريخ افتتاح خواهد بود.اينها در حالي است كه بنا به اعلام خبرهاي رسمي در طول اين ماه‌هاي گذشته، برادران وارنر بر اين باور بودند كه مطابق با الزامات بهداشتي و ايمني دولتي در ماه ژوييه شاهد اكران فيلم نولان در سراسر جهان خواهند بود.
نولان كه پبيش از اين از فيلم‌هاي «شواليه تاريكي» و «ميان‌ستاره‌اي» اعتبار زيادي به دست آورده بود حالا مي‌خواهد با «Tenet» جنبه‌اي ديگر از توانايي فيلمسازي خود را نشان دهد. نوشتن و كارگرداني «Tenet» از اين جهت در كارنامه او كار مهمي به حساب مي‌آيد. فيلمي در ژانر علمي- تخيلي و اكشن درباره يك مامور مخفي كه مسوول جلوگيري از وقوع جنگ جهاني ديگري است. مانند اكثر فيلم‌هاي اين كارگردان، جزييات قصه و فيلمنامه تعمدا ناگفته مانده تا در نمايش فيلم تازگي داشته باشد.
جان ديويد واشنگتن، رابرت پتينسون، اليزابت دبيكي، مايكل كين، كنت برانا و آرون تايلر-جانسون بازيگران اين فيلم هستند.كريستوفر نولان مي‌گويد: نقطه پرش ما براي شروع ساخت اين فيلم، نگاه به آن به عنوان اثري با محوريت جاسوسي بود اما در اين مسير به مقاصد متفاوت و متعددي قدم گذاشتيم؛ با اميد به اينكه بتوانيم همزمان از روي چند ژانر به ‌شكلي هيجان‌انگيز و تازه گذر كنيم.
كريستوفر نولان مدت‌هاست كه در عرصه سينما مشغول فعاليت است اما مي‌توان گفت اين كارگردان خلاق پس از نوشتن و كارگرداني فيلم ممنتو(Memento) بود كه شهرت جهاني زيادي پيدا كرد. از آن موقع(سال 2000) تاكنون نولان با ساخت فيلم‌هاي اكشن در چارچوب‌هاي منحصر‌به‌فرد و به همراه گروه بازيگران قابل ‌توجه و روايت‌هاي غيرخطي، توجه همگان را به خود جلب كرده و بر شهرت و اعتبار خود افزوده است.
شايد لازم باشد به اين نكته نيز اشاره كنيم كه نولان از جمله كارگردان‌هايي است كه همواره ترجيح مي‌دهد قبل از عرضه فيلم‌هاي خود، بسياري از جنبه‌هاي اثر خود را مخفي نگه دارد. «Tenet» نيز از اين قاعده مستثنا نيست و اطلاعات چنداني از فيلم در دسترس نداريم.
شخصيت‌هاي فيلم در يك «فضاي جديد» در حال تلاش جهت جلوگيري از حادثه‌ بدي هستند كه حتي از فاجعه هسته‌اي نيز به مراتب وحشتناك‌تر است. اين شخصيت‌ها در «زندگي پس از مرگ» زمان و مكان را به شكل جديدي تجربه مي‌كنند. با توجه به جلوه‌هاي موجود در فيلم جديد نولان كه حاوي ماشين‌هاي وارونه شده و قايق‌هاي در حال گذر معكوس است، مي‌توان حدس زد كه اين اثر رويكردي كاملا جديد و بسيار هيجان‌انگيز به ابزارهاي سينمايي دارد و از اين طريق مي‌خواهد وادارمان كند كه واقعيت را به شكل ديگري درك كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون