• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4675 -
  • ۱۳۹۹ چهارشنبه ۴ تير

درخواست 70 هزار نفري تصويب لايحه تامين امنيت زنان

گروه اجتماعي| ۷0 هزار نفر از شهروندان ايران در عرض ۲۰ روز در كارزار اينترنتي براي تصويب لايحه تامين امنيت زنان شركت‌ كرده‌اند.
به گزارش روابط ‌عمومي كارزار، پس از قتل شوكه‌كننده رومينا اشرفي، نوجوان گيلاني به دست پدرش و جريحه‌دار شدن جامعه ايراني نسبت به تكرار قتل‌هاي ناموسي، برخي فعالان حقوق زنان براي تصويب لايحه «صيانت، كرامت و تامين امنيت زنان در برابر خشونت» اقدام به جمع‌آوري امضا كرده‌اند تا از اين طريق مجلس شوراي اسلامي و دستگاه قضايي كشور را نسبت به مطالبات شهروندان آگاه كنند.
براي جمع‌آوري امضا، در سامانه «كارزار» درخواست مذكور باتوجه به تاريخچه اين لايحه و قوانين بالادستي، در يازدهم خرداد ۱۳۹۹ درج شد. حال با گذشت ۲۰ روز از اين كارزار، نزديك به ۷۰ هزار نفر از شهروندان با امضا و درج نام خود در اين كارزار، خواهان تصويب لايحه مذكور شده‌اند. اين ميزان از مشاركت بدون حضور رسانه‌هاي رسمي براي معرفي چنين كارزاري صورت گرفته و به واسطه انتشار در فضاي مجازي رشد كرده است. قابل‌توجه است كه قتل‌هاي ناموسي در ايران به سبب انتشار اخبارهاي اخير به موضوعي حساس براي جامعه بدل شده است و با پيمايش فضاي مجازي مي‌توان حساسيت عمومي مردم نسبت به اين موضوع را دريافت. 
اگرچه آمار دقيقي از ميزان قتل‌هاي ناموسي در كشور وجود ندارد، اما بنابر گزارش‌هاي موجود سالانه ۵‌ هزار نفر در دنيا به واسطه مسائل ناموسي به قتل مي‌رسند. با اينكه در ايران نيز مطالعات آشكاري درمورد قتل‌هاي ناموسي منتشر نشده است، اما برآوردها نشان مي‌دهد اين رقم ۲۰درصد از كل قتل‌ها و ۵۰درصد از قتل‌هاي خانوادگي را شامل مي‌شود. همچنين در برخي مطالعات دانشگاهي آمار سالانه قتل‌هاي ناموسي بين ۳۷۵ تا ۴۵۰ مورد ثبت شده كه اغلب در استان‌هايي با بافت فرهنگي قبيله و عشيره‌اي همانند استان‌هاي خوزستان، كردستان، ايلام و سيستان‌و‌بلوچستان رخ مي‌دهد.
در روزهاي گذشته هم خبرهايي از قتل دختران جواني به دست خانواده‌شان در شهرهاي ديگر به گوش رسيد كه موجب جريحه‌دار شدن فضاي عمومي كشور شد. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون