• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4678 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۸ تير

كتابخانه

اندر حكايت «شعر و نثم»

كساني كه از شعر انتظار رفتاري متعارف با زبان دارند و در آن به دنبال بيان محتوايي متعين هستند طبعا با بخشي از شعر معاصر چندان ارتباط نمي‌گيرند.
 جدا از اينكه شعر در سطح جهاني دچار ريزش مخاطب شده و اين امر دلايل خاص خودش را هم دارد، مساله ناشناخته‌ ماندن تجربه‌هاي نوپديد شعر فارسي ‌علت ديگري ا‌ست كه چالش بين مخاطب و شاعر را  بيشتر مي‌كند.
 با اين حال، شاعران نوپرداز زيادي هستند كه با وجود چنين وضعيتي همچنان دست به كار رقم زدن تجربه‌هايي تازه در قلمرو زبان فارسي‌اند. از اين تجربه‌ها در قالب كتاب‌هايي كه در ماه‌هاي گذشته منتشر شدند، يكي هم مجموعه «گاردنامه» ماهان تيرماهي است كه با انتشارات افراز درآمده. كتابي كه شاعر عبارت «مجموعه شعر و نثم» را عنوان فرعي آن كرده و روي جلد گذاشته و از اين رهگذر از همان آغاز، فراروي از معناي ديرسال و پذيرفته شده عباراتي « نظم» و «نثر» را اعلام 
كرده است. 
 از ويژگي‌هاي اين كتاب مي‌توان به محوريت زبان در شعرهاي آن اشاره كرد. كتابي حاوي شعرهايي نابيانگر متكي به ساختن گزاره‌هايي كه عناصر خود را از معناي پيش ‌موجودشان خالي مي‌كنند و از اين منظر انگار مي‌خواهند، نظام قراردادي زبان را فرو ريخته و از نو بسازند.


در مسير فيلمسازي

اين كتاب در سه فصل «ساختار دراماتيك»، «دستورزبان فيلم» و «ضمائم» وارد بازار كتاب شده و در مقدمه مترجم آن آمده است: مجموعه دروس مكندريك كه در اين كتاب گردآوري شده است فقط بحث‌هاي نظري فيلمساز نيست بلكه نوشته‌هايي كاربردي و ملموس است. براي نمونه نكات ظريفي كه او در زمينه كار با بازيگر مطرح كرده، براي كساني كه تجربه كار عملي داشته باشند مغتنم است و براي كساني كه تجربه‌اي ندارند، اندوخته‌اي ارزشمند خواهد بود و سبب مي‌شود يك مسير پرپيچ و خم، به مسيري دلپذير و كوتاه تبديل شود. «الكساندر مكندريك» پس از بيست و چند سال فعاليت در صنعت فيلم، از هاليوود روي برگرداند. تا آن زمان فيلمنامه‌نويسي، ويراستاري استوري‌بورد و كارگرداني چند فيلم از جمله «بوي خوش موفقيت» و «قاتلين پيرزن» را برعهده داشت. 
پس از آن، حرفه جديدش را در مقام رييس بنياد هنر كاليفرنيا آغاز كرد. هدف اصلي درس‌هاي مكندريك ساده و جذاب است؛ «به فيلمسازان بياموزيم در دنياي منحصربه‌فرد سينما، براي داستان خود به چه ساختاري نياز دارند.» مواد و مصالحي كه مكندريك را به معلمي مشهور تبديل كرد، در اين كتاب گردآوري شده و به دانشجويان و به همان اندازه، به افراد حرفه‌اي اين فرصت را مي‌دهد تا روش تحليلي ساخت فيلم را كشف كنند.

اين زندگي...

كتاب «اين زندگي براي چند ماه اجاره داده مي‌شود» دربر‌ گيرنده 62 داستان كوتاه با نام‌هاي حبس ابد، هيس هيس، آدم كامل، قتل يك عاشق، اجراي من، اعضاي داخلي و... است كه بنا به اذعان نويسنده، داستان‌هاي اين كتاب براساس تجربه‌هاي واقعي نوشته شده است. در پشت جلد كتاب نوشته شده: «لازم است كه دست‌كم براي مدت كوتاهي زندگي را از تن‌مان بكنيم و به نزديك‌ترين رخت‌آويز دم‌دست‌مان آويزان كنيم؛ البته به شرطي كه هوا باراني نباشد وگرنه بلافاصله دل‌مان برايش تنگ خواهد شد. شايد حتي عاقلانه‌تر و اقتصادي‌تر باشد اگر به جاي رخت‌آويز، با گرفتن چند عكس باكيفيت از آن، در فضاي مجازي براي كرايه‌اش آگهي بدهيم، چون اين تنها راهي است كه مي‌توانيم با آن از زندگي‌مان پول پس‌انداز كنيم.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون