• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

ماسك بزنيم، چگونه؟

ماسك بالاخره اجباري شد. 15 تير روزي است كه حضور در اماكن عمومي بدون ماسك ممكن نخواهد بود و حتي ممكن است برخي محدوديت‌ها به استان‌هايي بازگردد كه با وضعيت قرمز مواجه هستند. پيش از اين راه اصلي مبارزه با كرونا شستن دست‌ها با آب و صابون بود، بعدها ضرورت حفظ فاصله‌گذاري اجتماعي به اين توصيه افزوده شد و همراه با آن، نتايج تحقيقات علمي نشان داد كه استفاده از ماسك «بسيار ضروري» است. 
بنا به توصيه‌نامه جديد سازمان جهاني بهداشت و بر اساس اطلاعات تازه ‌به دست‌ آمده، ماسك‌ها «سدي بر سر راه قطرات بالقوه عفوني» هستند. در توصيه‌نامه‌هاي پيشين اين سازمان، فقط بيماران مبتلا  به كرونا و مراقبان و نزديكان آنها به استفاده از ماسك توصيه شده بودند. 
در ايران نيز بر اساس مصوبه ستاد ملي كرونا در برخي شهرها مانند تهران از روز ۱۳ ارديبهشت استفاده از ماسك در مترو اجباري شد، با اين حال مشاهدات مردمي نشان مي‌داد كه اين مصوبه به درستي اجرا نمي‌شود و بدون مداخله نهاد خاصي، مسافران بدون ماسك به راحتي از مترو استفاده مي‌كنند. 
سازمان جهاني بهداشت در تغيير موضع خود، اعلام كرد كه ماسك تاثير بسيار موثري در كاهش شيوع ويروس كرونا دارد. به گزارش گاردين، تاكنون پوشيدن ماسك به دليل محدود بودن شواهدي دال بر نقش حفاظتي آن جدي گرفته نشده و اعلاميه جديد اين نهاد بين‌المللي نشان مي‌دهد استفاده از ماسك پزشكي براي افراد بالاي ۶۰ سال و ماسك سه‌لايه پارچه‌اي براي تمام افراد به ويژه در اماكن شلوغ كه رعايت فاصله‌گذاري اجتماعي مقدور نيست، الزامي است. 
سازمان جهاني بهداشت به افراد توصيه كرد در صورتي كه دسترسي به ماسك سخت باشد، مي‌توان آن را به سادگي در منزل تهيه كرد. اين نهاد بين‌المللي استفاده از ماسك را در مترو، اتوبوس، فروشگاه، محل كار و اماكن زيارتي و به‌طور كلي در تمام اماكن شلوغ توصيه كرده است. با اين حال بايد توجه داشت كه استفاده از ماسك به هيچ‌ عنوان مجوز عبور از محدوده فاصله‌گذاري اجتماعي را نمي‌دهد، با وجود ماسك نيز بايد فاصله را رعايت كرد و همچنان دست‌ها را مرتب شست. 
در آستانه اجباري ‌شدن ماسك، سيما سادات لاري، سخنگوي وزارت بهداشت نيز در گفت‌وگويي با ايرنا گفته است كه «مردم بايد باور كنند كه ماسك‌ زدن در پيشگيري از ابتلا به بيماري كوويد۱۹ و كرونا موثر است و اگر دو طرف استفاده كنند تا ۹۵ درصد در پيشگيري موثر است.  وقتي مي‌شود بيماري كوويد۱۹ را كه مي‌تواند براي مردم و كادر درماني مشكلات زياد و پيچيده‌اي ايجاد كند، با يك ماسك ساده و ارزان و شستن مداوم دست كنترل كرد، چرا نبايد از اين روش استفاده كرد.» ايرج حريرچي، معاون كل وزارت بهداشت نيز هنگامي كه آغاز پويش همگاني «من ماسك مي‌زنم» را خبر داد، گفت: «هم اكنون در اكثر كشور‌هاي دنيا براي تامين معيشت مردم و دلايل اقتصادي بازگشايي‌ها انجام شده است.  در شرايط فعلي فعاليت اجتماعي، مهم‌ترين مواردي كه باعث كاهش شيوع كرونا مي‌شوند، عبارت است از:
 استفاده از ماسك، رعايت فاصله فيزيكي يك متري با ديگران و استفاده از پوشش محافظ چشمي كه استفاده از ماسك ۸۵ درصد، رعايت فاصله فيزيكي يك متري ۸۲ درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمي نيز ۷۸ درصد انتقال ويروس را كاهش مي‌دهد.»

چگونه ماسك بزنيم؟
استفاده از ماسك بايدها و نبايدهايي دارد كه اگر رعايت نشوند، مي‌توانند حتي خطرناك هم باشد. براي مثال قرار دادن ماسك زير بيني امكان ورود آلودگي از سطح بيروني را به بيني ممكن مي‌كند. دست زدن به سطح بيروني ماسك مي‌تواند امكان گسترش آلودگي را به وجود بياورد و شل يا خراب‌ بودن ماسك نيز مي‌تواند كارايي ماسك را مخدوش بكند. طبق توصيه‌هاي سازمان جهاني بهداشت، هنگام استفاده از ماسك بايد اين موارد را رعايت كنيم: 
-ماسك خود را زير بيني‌تان قرار ندهيد.
-چانه شما نبايد خارج از ماسك باشد.
-از ماسك‌هاي گشاد استفاده نكنيد، زيرا اين ماسك‌ها لبه‌هايش با صورت فاصله دارد.
- ماسك فقط نبايد نوك بيني را بپوشاند، بلكه بايد بالاي بيني‌تان را پوشش دهد.
-ماسك را زير چانه خود و روي گردن‌تان قرار ندهيد.
-استفاده از ماسك‌ها احساس خفگي در شما ايجاد مي‌كند و اين احساس طبيعي است.
- پس از پوشيدن ماسك و خروج از خانه به هيچ‌وجه نبايد به ماسك خود دست بزنيد و آن را جابه‌جا كنيد.
-هنگام استفاده از ماسك نيز شما امنيت كامل نداريد پس بايد فاصله خود را با ديگران حفظ كرده و دست‌هاي خود را مرتب بشوييد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون