• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4682 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۲ تير

سخنگوي آتش‌نشاني: اخطارهاي‌مان ضمانت اجرايي ندارد

گروه اجتماعي| چهره «سيدجلال ملكي»، ايمني و آتش‌نشاني تهران را همه از آن روزي كه پلاسكو فرو ريخت به خاطر داريم. او آتش‌نشاني است كه ما را از حوادث و حريق‌هاي پايتخت با خبر مي‌كند. بارها و بارها از زبان او شنيده‌ايم كه فلان ساختمان يا فلان مركز نكات ايمني را رعايت نكرده است. حالا مركز پزشكي محدود يا كلينيك «سينا اطهر» هم يكي از همان ساختمان‌هايي است كه چندبار اخطار ناايمن ‌بودن گرفته بوده است. از ملكي به عنوان سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهر تهران درباره ضمانت اجراي اخطارهاي ناايمن‌ بودن پرسيديم. پاسخ‌هايش را بخوانيد:

 

آقاي ملكي آيا آتش‌نشاني براي بازديد‌هاي دوره‌اي از ساختمان‌ها هزينه‌اي دريافت مي‌كند؟

خير، سازمان آتش‌نشاني براي اين كار هيچ هزينه‌اي دريافت نمي‌كند، اين بازديد‌ها براي كارشناسي از تمام ساختمان‌ها رايگان هست.

الان ضمانت اجرايي براي اخطارهاي آتش‌نشاني هست؟

ضمانت اجرايي به اين معنا كه آتش‌نشاني بتواند كاري انجام بدهد خير، متاسفانه آتش‌نشاني قدرت اين را ندارد كه اگر به اخطارها توجه نكردند، بتواند كاري مثل جريمه يا توقيف كار از طرف آتش‌نشاني صورت بگيرد. فقط مي‌توانيم به شهرداري‌هاي مناطق نامه‌اي ارسال كنيم كه اين ساختمان اين مشكلات را دارد و رفع نمي‌كند و شهرداري يك نامه به همراه نامه آتش‌نشاني براي آن ساختمان مي‌فرستد كه مشكلات را رفع كنند و بعد از چند ماه شهرداري به همراه آتش‌نشاني به آن ساختمان سر مي‌زنند و به آن ساختمان فرجه مي‌دهند و اگر ساختمان رفع مشكل نكند با توجه به ريسك‌هاي موجود در نهايت همكاري كه توسط شهرداري و دستگاه قضايي صورت مي‌گيرد و دستگاه قضايي به اين كار ورود مي‌كند و در نهايت بعد از اينكه دستگاه قضايي هم به اين ساختمان نامه مي‌فرستد بعد از چند ماه توسط دستگاه قضايي اگر رفع مشكل نشود ساختمان را پلمب مي‌كند و ما اين كار را انجام داديم و ساختمان‌هاي زيادي سر اين قضيه پلمب شدند و اين پلمب‌ها تا زماني كه رفع مشكل نشود برداشته نمي‌شوند.

يكي از بحث‌هايي كه بعد از حادثه پلاسكو داغ شد، ناايمن ‌بودن ساختمان‌هاي مشابه پلاسكو و همين‌طور اماكن اداري و تجاري بود. مثلا در مورد پاساژ علاالدين چه كارهايي انجام شده است؟

وضعيت پاساژ علاالدين از نظر من خيلي بهتر از سال‌هاي قبل شده است. تا قبل از ورود كرونا بنده پيگير اين موضوع و در جريان بودم كه تاييديه ايمني را دريافت نكرده بود و به تازگي به صورت شخصي براي كاري به آنجا مراجعه كردم و شاهد بودم كه خيلي از مشكلات رفع شده. به نسبت سال‌هاي قبل كه وضعيت علاالدين به ‌شدت بد بود و ايمن‌سازي يك ساختمان ۶_۷ طبقه و با حدود هفتصد غرفه خيلي كار سخت و دشواري است به نسبت يك ساختمان كوچك چند طبقه و در علاالدين ما دو مرتبه آتش‌سوزي داشتيم كه در نطفه به وسيله سيستم‌هاي اطفاي حريق موجود در پاساژ خفه شد و نيرو‌هاي آتش‌نشاني فقط بعد از آتش‌سوزي براي بازديد و بررسي حضور پيدا كردند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون