• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

شماره جديد فصلنامه كاج منتشر شد

تاريخ يك كارخانه در زاويه‌اي هنري، ادبي

گروه هنر و ادبيات

 

 

چهارمين شماره فصلنامه فرهنگي، هنري و ادبي «كاج سبز» به تازگي منتشر شد.اين شماره از فصلنامه «كاج سبز» شامل چهار بخشِ ويژه، داستان، شعر و بوم است كه بخشِ ويژه اين شماره از زاويه‌اي هنري و ادبي به موضوع «كارخانه شماره يك» پرداخته است. در سخن سردبير مي‌خوانيم: «كارخانه شماره يك، تنها روايت نخستين كارخانه صنعتي كاشان نيست، روايت ساير صنايع اين سرزمين نيز 
به شمار مي‌آيد. صنايعي كه در دهه‌هاي آغازين قرن (۱۳۰۰ تا ۱۳۲۰) شكل مي‌گيرند و در دهه‌هاي پاياني، در مواجهه با انقلاب، تغييرات مديريتي، جنگ تحميلي، تحريم‌ها و بحران‌هاي دروني و بيروني، از رقابت با بازارهاي همسايه و جهاني بازمي‌مانند و يك‌به‌يك رو به افول و خاموشي مي‌گذارند. كارخانه شماره يك، با كوشش حسن تفضلي و همكارانش در مدت نيم‌قرن به سه واحد بزرگ صنعتي تبديل مي‌شود.»در بخش ويژه چهارمين شماره فصلنامه «كاج سبز»، روايت‌هايي از كارخانه ريسندگي و بافندگي كاشان و ميراث بر جاي‌ مانده از آن 
را مي‌خوانيم.
 روايت‌هايي برآمده از گفت‌وگو با مديران، كارمندان و كارگران كارخانه كه از زاويه ديدهاي متفاوت درباره جنبه‌هاي مختلفي از كارخانه صحبت كرده‌اند. همچنين خاطرات و يادداشت‌ِ كساني كه در تعامل با كارخانه زيسته‌اند، تصويري از تاريخي كه بر اين كارخانه گذشته است را تكميل مي‌كند. 
در ادامه اين بخش، مقالاتي درباره شيوه مديريتي آقاي حسن تفضلي، معماري صنعتي كارخانه و لزوم حفظ آن و تاثير كارخانه شماره يك در برق‌رساني شهر كاشان را از نظر مي‌گذرانيم. گفت‌وگو با خانم سيما تفضلي درباره منش و روشِ مديريتي پدرشان - آقاي حسن تفضلي- و وضعيت كارخانه و گفت‌وگوهايي با آقايان عباس اسلامي‌نژاد و علي‌اصغر شاطري با محوريتِ كارخانه و فرهنگ كارگري، پايان‌بخشِ اين قسمت است.بخشِ داستانِ شماره چهارم نشريه كاج سبز، ميزبانِ داستان‌هايي است كه با تاكيد بر كار و كارخانه، گردهم آورده شده‌اند. 
همچنين دو جستارِ «جايگاه كار و كارخانه در ادبيات داستاني» نوشته حسن ميرعابديني -نويسنده، منتقد و پژوهشگرِ ادبياتِ ايران- و «چيستي و چرايي ادبيات كارگري» نوشته روح‌الله مهدي‌پور عمراني، براي علاقه‌مندان به مطالعه نظري درباره ادبيات كارگري و تاريخ آن در ايران، بستر مناسبي بنا كرده است.بخش شعرِ اين شماره، همچون داستان، شامل سروده‌هاي شاعراني است كه از كار و كارخانه گفته‌اند. ترجمه اشعاري از شاعران غيرفارسي‌زبان همچون هاينريش هاينه، ويستن هيو اودن و كنستانتين كاوافي نيز زينت‌بخش اين صفحات است. «پيشينه نساجي كاشان»، «شعربافي در كاشان» و «سخن دوك و چرخ»، عنوان مقالاتي است كه در بخشِ بوم به چاپ رسيده. بخش بومِ نشريه كاج سبز در هر شماره به موضوعي درباره بوم و فرهنگِ كاشان مي‌پردازد. در اين شماره، باتوجه به موضوعِ بخش ويژه كه درباره كارخانه ريسندگي و بافندگي كاشان است، به هنرها و مشاغلِ بومي و سنتي نساجي از دوران باستان تاكنون، پرداخته ‌شده است. چهارمين شماره فصلنامه كاج سبز با مديرمسوولي عطيه جوادي راد و سردبيري محمود ساطع، در424صفحه و با قيمت 40 هزار تومان، در بهار ۱۳۹۹ به چاپ رسيده است. نشريه «كاج سبز» در كاشان به چاپ مي‌رسد. براي ارتباط با اين نشريه مي‌توانيد به خانه كاج به نشاني كاشان، خيابان فاضل نراقي، كوچه فرهنگ ۳۵ و يا ايميل kaajmag@gmail.com و آدرس اينترنتي www.instagram.com/kaajmag مراجعه كنيد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون