• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

تست كروناي 13 استقلالي و 16 فولادي مثبت اعلام شد

فوتبال ترسناك

علي ولي‌اللهي

 
هنوز 10 روز از شروع مجدد مسابقات فوتبال نگذشته كه بحران به جان ليگ افتاده است. طي چند روز انتشار اخبار ابتلاي بازيكنان به بيماري كرونا تمام فضاي رسانه‌اي كشور را تحت تاثير قرار داد. ماجرا از تيم علم و ادب تبريز در ليگ دسته يك شروع شد، بعد به فولاد رسيد و سپس استقلال را درنورديد. حالا كه اين گزارش را مي‌خوانيد فوتبال ايران بيش از 30 مورد ابتلاي قطعي به كرونا در بيش از 4 تيم ثبت كرده است. تعدادي از اين افراد را بازيكنان تشكيل مي‌دهند و بخش ديگري از آن نيز شامل مربيان و كادرفني و همراهان تيم مي‌شود. وضعيت آن قدر به هم ريخته شده كه همه ‌چيز در هاله‌اي از ابهام قرار گرفته است. 

شوك پشت شوك
هنوز به ظهر روز شنبه نرسيده بوديم. استقلالي‌ها قرار بود غروب با پرواز چارتر راهي جم شوند تا مقابل پارس جنوبي اين شهر حاضر شوند. روز قبلش جواد نكونام اعلام كرده بود چند بازيكن تيمش در فولاد به كرونا مبتلا شده‌اند و برخي ديگر از بازيكنانش ناقل بي‌علامت هستند. او خواسته بود بازي تيمش در هفته جاري كنسل شود. مثبت شدن تست كروناي بازيكنان فولاد اين سوال را پيش آورد كه چه اتفاقي براي تيم‌هاي استقلال و ماشين‌سازي افتاده است؟ البته بازيكنان استقلال 5 روز پس از بازگشت از اهواز تست كرونا داده بودند و طبق اعلام رسمي باشگاه هيچ مورد مثبتي در تيم ديده نشده بود. با اين وجود نتيجه آخرين تست كروناي باشگاه استقلال شوك بزرگي به فوتبال كشور وارد كرد. ابتدا اعلام شد نتيجه تست هشت بازيكن استقلال از جمله وريا غفوري، كاپيتان استقلال مثبت شده است. وريا غفوري اين خبر را تاكيد كرد و گفت كمي بدن درد دارد اما حال عمومي‌اش خوب است و در قرنطينه به سر مي‌برد. بعد از آن ديگر اسامي استقلالي‌هاي مبتلا منتشر شد. جز غفوري، مسعود ريگي، داريوش شجاعيان، فرشيد باقري و دكتر رهبر از اعضاي كادر پزشكي تيم كساني بودند كه تست‌شان مثبت اعلام شد. همچنين گفته شد دو بازيكن اميد تيم هم كرونا مثبت هستند. البته ابتدا گفته شد ميلاد زكي‌پور، زكريا مرادي و محسن كريمي نيز مبتلا شده‌اند كه با تكذيب اين بازيكنان همراه شد. همچنين برخي رسانه‌ها از جلسات داخل سازمان ليگ خبر دادند كه باشگاه استقلال تنها مدارك دو كرونايي قطعي را ارايه داده و بقيه را مشكوك ارزيابي كرده است و بايد دوباره تست بدهند. همزمان كه همه درگيرو‌دار اخبار بازيكنان استقلال بودند، سعيد آذري دومين شوك را وارد كرد. مديرعامل فولاد در گفت‌وگو با رسانه اين باشگاه گفت: 11 بازيكن و 5 نفر از افراد همراه تيم به كرونا مبتلا شده‌اند. فولاد قرار بود امروز با نساجي در قائمشهر ديدار كند. بعد از اعلام اين اخبار همه نگاه‌ها به سمت بازي فولاد و استقلال رفت و اين سوال مطرح شد كه آيا آن بازي در حكم يك بمب بيولوژيك عمل كرده است؟ برخي اعضاي كادر فني استقلال از جمله بهزاد غلامپور مربي دروازه‌بانان آبي‌پوشان گفت: اين ابتلا نتيجه سفر به اهواز و بازي با فولاد بوده است و از سمت ديگر فولادي‌ها استقلال را به شكايت بابت اتهام‌زني تهديد كردند. جنگ رسانه‌اي اين دو باشگاه كه بعد از اتفاقات داوري بازي دو تيم به اوج رسيده بود، حالا بابت ابتلا به كرونا وارد فاز جديدي شده است. در نهايت باشگاه تراكتور نيز عصر ديروز اعلام كرد تست كروناي ممبيلا هافبك اين تيم مثبت اعلام شده و او راهي قرنطينه خواهد شد. ممبيلا در بازي هفته قبل تيمش مقابل نساجي به ميدان رفته بود. تراكتور امروز با نفت آبادان ديدار مي‌كند. 
پاسكاري ستاد  و  سازمان  و  مركز
بعد از اعلام اخبار مربوط به ابتلاي بازيكنان فولاد و استقلال، همه منتظر اعلام نظر نهادهاي ذي‌ربط در اين زمينه بودند؛ نهادهايي شامل سازمان ليگ، فدراسيون پزشكي ورزشي و ستاد مقابله با كرونا در ورزش. طبق آنچه در پروتكل بهداشتي پيش از شروع مسابقات ابلاغ شده بود، تيمي كه 25 درصد از اعضايش به كرونا مبتلا شوند بايد 14 روز راهي قرنطينه شوند و بازي‌هايش نيز لغو و به زمان ديگري موكول مي‌شود. با توجه به چنين مساله‌اي سوال اين بود كه آيا بازي استقلال با پارس جنوبي و فولاد و نساجي برگزار مي‌شود يا نه؟ همچنين تكليف تيم ماشين‌سازي كه چند روز قبل مقابل فولاد بازي كرده بود نيز مبهم به نظر مي‌رسيد. اولين واكنش را زهره هراتيان، رييس ايفمارك نشان داد. او گفت: «گزارش باشگاه فولاد خوزستان به دست ما رسيده است، اما تعداد اعضاي كرونايي تيم به ۲۵ درصد نمي‌رسد. ما تصميم‌ساز نيستيم و فقط بر اساس مستندات عمل مي‌كنيم. در خصوص بازي كردن يا نكردن يك تيم، ستاد مقابله با كرونا در ورزش تصميم‌گيرنده نهايي است.» اين در حالي است كه آنچه به عنوان گزارش باشگاه فولاد عنوان مي‌شود احتمالا مربوط به تست اوليه بوده كه 6 بازيكن اين تيم مثبت بوده‌اند وگرنه 11 بازيكن و 5 عضو همراه قطعا بيشتر از 25 درصد مي‌شود. هراتيان در ادامه و در مورد بازيكنان استقلال گفت: «تا زماني كه سازمان ليگ به صورت كتبي مستندات را ارايه ندهد، نمي‌توانيم اظهارنظر كنيم. طبق آخرين پروتكل اعلام شده هر زمان كه ۲۵ درصد اعضاي يك تيم به كرونا مبتلا شوند، كل تيم ۲ هفته به قرنطينه مي‌رود و مسابقات ۲ هفته آنها عقب خواهد افتاد.» بعد از اين نوبت به سهيل مهدي رييس سازمان ليگ رسيد كه واكنش نشان دهد. مهدي گفت: «من كه نمي‌توانم طبق اخبار رسانه‌ها اظهارنظر كنم. باشگاه استقلال بايد طبق نامه نفراتي كه مبتلا شده‌اند را اعلام كند و بعد فدراسيون پزشكي ورزشي تصميم بگيرد. در اين خصوص بايد فدراسيون پزشكي نظر بدهد و ما تصميم‌گيرنده نيستيم.» نكته مهم حرف‌هاي مهدي اين بود كه فدراسيون پزشكي ورزشي بايد تصميم بگيرد و اين در حالي است كه چند دقيقه قبل اين فدراسيون گفته بود تصميم‌گيري با ستاد مقابله با كرونا در ورزش است. همچنين برخي نيز معتقدند تصميم نهايي را بايد سازمان ليگ بگيرد! فرهاد مرادي، دبير ستاد مقابله با كرونا در ورزش امروز در مصاحبه‌اي گفت: «نقش ما اين نيست كه درباره بازي‌هاي آينده تصميم بگيريم، نقش ما نظارتي است. ما حتي آزمايشگاه‌ها را هم تعيين نمي‌كنيم، بلكه افسران سلامت ما در مكان‌ها حضور دارند تا همه ‌چيز را بررسي كنند. جواب آزمايش‌ها نيز به سازمان ليگ اعلام مي‌شود.» در نهايت بعد از جلسه كميسيون پزشكي و برخي مديران و اعضاي كادر فني استقلال تصميم بر اين شد، استقلال بدون بازيكنان كرونايي راهي جم بشود تا در بازي مقابل حريف بازي كند! اين تصميم در حالي گرفته شد كه استقلالي‌ها پرواز خودشان را به جم كنسل كرده بودند!

چرا  مشكوك‌ها  بازي كردند؟
يكي از نكات تاريك اتفاقات چند روز اخير بازي كردن بيت‌سعيد بازيكن فولاد مقابل استقلال و وريا غفوري كاپيتان استقلال مقابل سايپاست. طبق آنچه از دو باشگاه فولاد و استقلال بيرون آمده پيش از بازي روز چهارم تير، حسن بيت‌سعيد علائمي شبيه به سرماخوردگي داشته و وريا غفوري نيز قبل از بازي با سايپا چنين علائمي داشته است. به شكلي كه از مجيدي درخواست مي‌كند بازي داده نشود اما سرمربي استقلال به دليل كمبود بازيكن از او بازي مي‌گيرد. بازي كردن بيت‌سعيد و غفوري از آن جهت عجيب است كه از روز ابتدايي پيدايش اين بيماري فارغ از همه كشفيات و تست‌ها از مردم درخواست شده بود اگر علائمي نظير سرماخوردگي داريد بايد خودتان را قرنطينه كنيد. حال بايد از سرمربيان استقلال و فولاد پرسيد چطور تصميم گرفتند بازيكناني كه علائم‌دار محسوب مي‌شوند را بازي بدهند؟ جواد نكونام در مورد بيت‌سعيد گفت كه او بعد از بازي با استقلال مريضي‌اش شدت پيدا كرد و در بازي با ماشين‌سازي همراه تيم نبود! اين نشان مي‌دهد هيچ‌گونه پروتكلي در رقابت‌هاي فوتبال از سوي خود اهالي فوتبال اجرا نمي‌شود و كسي هم نيست كه روي اين رفتارها نظارت داشته باشد. 

تحويل  بگيريد
بعد از پخش شدن خبر مثبت شدن تست كروناي بازيكنان فولاد و استقلال، بسياري از افراد نسبت به اين اتفاق واكنش نشان دادند. دكتر نوروزي، معاون پزشكي استقلال گفت: «واقعيت اين است كه شرايط بازي‌ها مهيا نبود هرچند شروع شد و ما هم مطابق آنچه خواستند انجام داديم. قانوني هم نوشته شد اما فوتبال بازي فول‌كنتاكت و بسيار پرتماس است. همه با هم برخورد مي‌كنند و اگر يك نفر دچار مشكل باشد به ديگري هم سرايت مي‌كند. دوستان ما بايد نسبت به افرادي كه دچار كرونا شدند، پاسخگو باشند.» بهتاش فريبا نيز گفت: «آنهايي كه مدام مي‌گفتند بازي‌ها بايد برگزار شود، تحويل بگيرند. اين همه ما گفتيم ليگ نبايد برگزار شود اما آقايان خواستند به هر شكل ممكن ليگ را برگزار كنند. اين هم نتيجه اصرار به برگزاري بازي‌هاست. جان بازيكنان در كف دست آنهايي است كه گفتند بازي‌ها بايد برگزار شود. الان هم خودشان بيايند جواب بدهند كه اين چه شرايطي است براي ليگ و بازيكنان ايجاد شده است.» همچنين سعيد آذري، مديرعامل فولاد نيز نسبت به اتفاقات پيش آمده موضع گرفت. آذري گفت: «اكنون مجددا ايران و برخي كشورها به پيك دوم نزديك شده‌اند و در اين شرايط ما بايد چه كار كنيم؟ آيا بايد فوتبال بازي كنيم تا يك عده بميرند تا ببينيم چه كسي درست مي‌گويد؟ آيا راستي‌آزمايي اين موضوع با مرگ يك فوتباليست اتفاق مي‌افتد؟ فولاد قدرت فني‌اش را به همه اثبات كرده و فوتبالي كه فولاد طي ۲ هفته گذشته به نمايش گذاشته است، نشان‌دهنده اين است كه تيم فوق‌العاده‌اي است اما اينكه ريسك كنيم و بدانيم يك نفر ناقل است و او را بازي دهيم، اين انسانيت نيست و جنايت است. من آن زمان كه تيمم ششم جدول بود، گفتم سلامتي بازيكنان از فوتبال مهم‌تر است و ليگ را تعطيل كنيد، اكنون هم تيم فولاد در رده سوم است، باز هم همين را مي‌گويم.» سيدمحمد علوي، سرپرست فولاد نيز در واكنش به اتهاماتي كه استقلالي‌ها به آنها وارد كرده‌اند، گفت: «دوستاني كه تند صحبت مي‌كنند، در آن تجديدنظر كنند و به مديريت خود رجوع كنند و ببينند چگونه مديريت داشتند؟ ببينند كدام بازيكنان‌شان روز قبل از بازي از اردو خارج شد و چرا بازيكن يك تيم در شهري كه وضعيتش مطلوب نيست، بايد از اردو خارج شود و آرايشگاه برود؟»

مقصر كيست؟
رسانه‌ها در حال حاضر مدام در حال انتشار اظهارات اهالي فوتبالند كه مدام در حال اتهام زدن به يكديگر هستند. تيم‌ها، تصميم‌گيرنده‌ها را مقصر مي‌دانند، مسوولان توپ را به زمين يكديگر مي‌اندازند و هواداران دست‌هاي پشت پرده براي قهرماني يك تيم خاص را دليل اين اتفاقات مي‌دانند. با اين وجود نگاهي به همين دوره 11 روزه از شروع ليگ نشان مي‌دهد همه اين اتفاقات نتيجه يك سيستم معيوب است. همان روزي كه استقلال در آن هواپيماي فشرده از جمعيت راهي اهواز شد بسياري از رسانه‌ها نوشتند قرار نبود رقابت‌ها اين شكلي برگزار شود! در سه، چهار روز اخير نيز اين مساله ثابت شد كه سازمان ليگ، فدراسيون پزشكي ورزشي و ستاد مقابله با كرونا در ورزش صرفا يك‌سري اسامي هستند كه دستوراتي روي كاغذ صادر مي‌كنند و براي انجام آن هيچ ايده‌اي ندارند. همين كه بعد از اعلام مثبت شدن تست بازيكنان، خبرنگاران بايد مي‌گشتند دنبال كسي كه تصميم نهايي را بگيرد يعني هيچ ذهنيتي براي بروز بحران‌هايي از اين دست وجود نداشته است. در سمت مقابل تيم‌ها و بازيكنان نيز نشان دادند علاقه‌اي به رعايت پروتكل‌هاي بهداشتي ندارند. روز گذشته مرادي، دبير ستاد مبارزه با كرونا در ورزش گفت: «ورزشكاري كه مسابقه مي‌دهد در طول برگزاري 2 بازي زندگي خود را هم دارد؛ ممكن است به رستوران يا مغازه برود و در مهماني هم شركت كند.» چيزي كه مرادي از آن به عنوان «امكان» حرف مي‌زند، يك واقعيت مسلم است. بازيكنان فوتبال در همين چند روزه در اقصي ‌نقاط شهر بدون هيچ‌گونه فاصله‌گذاري اجتماعي و تجهيزاتي ديده شدند؛ در بغل هواداران براي گرفتن عكس يادگاري، در مهماني، در رستوران يا پاساژهاي سربسته. حال سوال اينجاست كه فارغ از فوتباليست بودن اين افراد، آيا چنين شخصي ريسك بالايي از نظر ابتلا به بيماري كرونا ندارد؟ و اگر مبتلا شود نمي‌تواند ديگران يعني هم‌تيمي‌هايش را نيز مبتلا كند؟ همين ديروز كه فرهاد مجيدي متوجه مثبت شدن تست بازيكنانش شده بود هم باز بدون ماسك راهي ساختمان باشگاه شد و بعد هم خبرنگاران ريختند سرش براي سوال پرسيدن! عجيب آنكه تيم‌ها هيچ‌گونه نظارتي روي رفتار بازيكنان خارج از محيط تمرين ندارند. چند روز قبل سردار آزمون به خاطر حضور در يك رستوران به ‌شدت از سوي باشگاه زنيت جريمه و تنبيه شد. به اين دليل كه دستورالعمل‌هاي باشگاه را زير سوال برده بود. در بيانيه‌ باشگاه زنيت در محكوميت رفتار آزمون كلمه رفتار غيرحرفه‌اي آمده بود. رفتاري كه تبديل به يك رويه عادي در بين فوتباليست‌هاي ما شده است. نمونه آنچه در فوتبال كشور در مواجهه با كرونا رخ داده است را مي‌توان در اشل بزرگ‌تر و تمام كشور مشاهده كرد. بي‌خيال بودن نسبت به بيماري، شل شدن محدوديت‌ها و آزاد كردن همه تجمعات و سپس هنگام بروز بحران فرياد وااسفا سر دادن دقيقا همان اتفاقي است كه در كشور و ليگ فوتبال ايران در جريان است. 

نتيجه نهايي؛ لغو  ديدار  استقلال 
و  پارس جنوبي
تا ساعت 17 روز شنبه قرار بر اين بود كه استقلالي‌ها راهي جم شوند تا مقابل حريف بازي كنند. دليل اين تصميم زير حد نصاب بودن كرونايي‌هاي تيم است. همچنين ستاد مقابله با كرونا در ورزش در مورد فولاد هم گفت چون اين تيم مستندات ابتلاي بازيكنانش را ارسال نكرده، بازي‌اش با نساجي به قوت خود باقي است. با اين حال طبق آخرين اخبار استقلالي‌ها از سفر به جنوب كشور سرباز زدند. اولين مساله اين بود كه گفته شد تست 5 استقلالي ديگر مثبت اعلام شده و با احتساب نفرات ابتدايي صبح لشكر كرونايي‌هاي استقلال به 13 نفر رسيده است. همچنين گفته مي‌شود با وجود اينكه فرهاد مجيدي و دستيارانش و تعدادي از بازيكنان تيم به فرودگاه مهرآباد رفتند و آماده سفر بودند اما برخي بازيكنان مانند سيدحسين حسيني، فرشيد اسماعيلي، محمد دانشگر، روزبه چشمي و ... به فرودگاه نرفتند. اين نفرات اعلام كردند كه حاضر نيستند در اين شرايط كرونايي براي استقلال بازي كنند. از اين‌ رو در همين حين اعضاي تيم استقلال متوجه شدند تست كروناي 5 عضو ديگر اين تيم مثبت شده و به همين خاطر مجيدي و شاگردانش تصميم به ترك فرودگاه گرفتند. در همين رابطه برخي منابع اعلام كردند كه با توجه به اينكه كرونايي‌هاي استقلال بيش از 25 درصد شده بازي اين تيم لغو خواهد شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون