• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4684 -
  • ۱۳۹۹ يکشنبه ۱۵ تير

بازخواني يك حريق

گروه اجتماعي| هنوز گزارش رسمي بررسي حادثه‌اي كه منجر به آتش‌سوزي و انفجار در يك مركز درماني در محدوده ميدان قدس تهران شد اعلام و منتشر نشده است. در همين حال نخستين ايرادها به شيوه اطلاع‌رساني مربوط نام مركز حادثه‌ديده است. در همه خبرها از «سينااطهر» به عنوان محل حادثه نام برده شد درحالي كه گويا اين مركز صرفا يك طبقه از مركز درماني «سينا مهر شميران» بوده است. به جز اين موضوع كه روزنامه اعتماد نيز در حال بررسي بيشتر تفاوت در مكان دو مركز است به نظر مي‌رسد بايد با تامل بيشتري اين حادثه را از لحظه نخست تا پايان عمليات اطفا مورد بررسي قرار داد.  ايرنا در گزارشي در اين باره نوشته است: با وجود آنكه بلافاصله آتش‌نشانان، امدادگران هلال احمر، پليس، اورژانس، تيم‌هاي تخصصي جست‌وجو و نجات در آوار، سگ‌هاي زنده‌ياب در محل حاضر شدند اما همه در ذهن خود خاطره تلخ حادثه پلاسكو را داشتند. مردم منطقه و عابران هم كه با نگراني در محل حادثه تجمع كرده و شاهدان عيني ماجرا بودند، گويي لحظه به لحظه وقوع پلاسكو را تكرار مي‌كردند. براساس اين گزارش دادستان تهران، بازپرس دادسراي جنايي، شهردار تهران، رييس شوراي اسلامي شهر تهران از جمله مسوولاني بودند كه در ميدان حادثه حاضر شدند؛ از همان ساعات اوليه، سردار حميد هداوند جانشين فرماندهي انتظامي تهران بزرگ كه در محل حاضر بود با مشاهده ازدحام و شلوغي، خيابان شريعتي تهران را مسدود اعلام و به مردم توصيه كرد از تردد در اين مسير خودداري كنند. تقريبا يك ساعت پس از انتشار آمار اوليه آسيب‌ديدگان، سيدجلال ملكي سخنگوي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران، تعداد كشته‌هاي حادثه را ۱۹ نفر و مصدومان را ۶ نفر اعلام كرد. ملكي گفت: ۲۰ نفر از افرادي كه در زمان وقوع حادثه در داخل ساختمان حضور داشتند، نجات يافتند. جست‌وجوها ادامه داشت تا اينكه حوالي ساعت سه بامداد يازدهم تير ماه، رييس مركز اورژانس تهران آخرين تعداد مصدومان حادثه آتش‌سوزي را ۱۴ نفر اعلام كرد و گفت: هفت نفر از مصدومان اين حادثه به صورت سرپايي درمان شدند و هفت تن ديگر نيز به بيمارستان شهداي تجريش انتقال يافتند. براساس اعلام پزشكي قانوني، اجساد جانباختگان حادثه آتش‌سوزي كلينيك سينا مهر شميران به مركز تشخيصي و آزمايشگاهي پزشكي قانوني استان تهران منتقل شد. ۱۷ تن از جانباختگان، كادر درمان و ۲ نفر از مراجعين به كلينيك بودند.

علت حادثه چه بود؟
از همان ساعات نخست، علت وقوع حادثه توسط كارشناسان آتش‌نشاني و كارآگاهان پليس در دست بررسي قرار گرفت و در بررسي‌هاي اوليه اعلام شد نشت گاز و اتصالي كابل برق باعث آتش‌سوزي شده است. پيروز حناچي، شهردار تهران نيز كه در محل آتش‌سوزي حضور يافت به خبرنگاران توصيه كرد تا زمان اعلام آمار رسمي، از گمانه‌زني در مورد تعداد كشته‌شدگان و مصدومان و علت وقوع حادثه خودداري كنند. همچنين از زمان وقوع حادثه و انتشار اخبار، گمانه‌زني‌ها درباره علت وقوع حادثه شروع شد. كارشناسان مجازي در فضاي مجازي همه تحليلگر شده بودند و نظرات غيرتخصصي داشتند.  برخي وجود مواد راديواكتيو در محل حادثه و خطرات آن را مطرح كردند كه البته ايرج حريرچي معاون وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي همان موقع با تكذيب اين ادعا گفت: در اين كلينيك راديولوژي معمولي داير بوده و كلينيك سينا مهر مركز پزشكي هسته‌اي نبوده است. همچنين دفتر حفاظت در برابر اشعه مركز نظام ايمني هسته‌اي كشور نيز با صدور اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه مركز پزشكي سينا مهر شميران فاقد مواد پرتوزا و صرفا داراي دستگاه‌هاي تصويربرداري و راديولوژي با مجوز معتبر است. بعد از آن، منصور درجاتي مدير كل مديريت بحران استان تهران گفت: در فضاي مجازي گمانه‌زني‌هاي مختلفي در خصوص علت حادثه كلينيك سيناي مهر اعلام مي‌شود. در حالي كه نشت گاز و اتصال برق علت اين حادثه نبود و هر نوع كاستي و كمبودي به خود ساختمان برمي‌گردد چون تجمع كپسول‌‎هاي اكسيژن و نگهداري نامناسب آنها حادثه‌ساز شده است. درجاتي گفت: كلينيك سينا اطهر از سال ۸۵ فعاليت خود را آغاز كرد و تمام پروانه‌ها و مجوزهاي لازم را نيز داشته است و بررسي‌هاي اوليه نشان مي‌دهد ساختمان اين مركز مستحكم است و از نظر مهندسي مشكلي ندارد.
البته پس از آن، سيد حميد موسوي شهردار منطقه يك تهران گفت: اخطارهاي ايمني درباره كلينيك درماني سينا مهر از قبل توسط سازمان آتش‌نشاني صادر شده بود.
شهردار منطقه يك تهران با اشاره به وجود سيلندرهاي گاز در اين درمانگاه عنوان كرد: دو سيلندر گاز بزرگ و چهار سيلندر گاز كوچك منفجر شده است. يك مخزن بزرگ هليوم در اين مكان وجود داشت كه با حضور به موقع ماموران و خنك نگه داشتن اين مخزن اتفاقي رخ نداد و اگر به موقع اين امر مديريت نمي‌شد، ابعاد حادثه گسترش بيشتري پيدا مي‌كرد. زهرا صدراعظم نوري، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران نيز در توييتي نوشت: اين كلينيك، چهار اخطار براي ضرورت رعايت ايمني داشته است. علي القاصي مهر دادستان تهران كه از ابتداي وقوع حادثه به عنوان نماينده مدعي‌العموم و مقام قضايي همراه با بازپرس دادسراي جنايي و همكاران قضايي در صحنه حضور يافت، گفت: دستور احضار پنج نفر از مقصران احتمالي حادثه صادر و يك نفر نيز در اين رابطه بازداشت شده است. دادستان تهران از تشكيل يك تيم ۱۱ نفره كارشناسي بنا به دستور بازپرسي خبر داد تا آنها ابعاد مختلف اين حادثه را سريعا بررسي و اظهارنظر كنند و پيش‌بيني كرد ظرف دو روز آينده با اظهارنظر كارشناسان علت دقيق حادثه مشخص شود.
علي القاصي گفت: بررسي‌هاي اوليه حاكي از آن است كه حادثه غيرعمدي است و اتصال سيم برق و انفجار كپسول‌هاي اكسيژن موجب ايجاد حريق شده است.
او گفت: ۴ نفر با دستور بازپرس تحت نظر قضايي قرار دارند و در بازداشت به سرمي‌برند و تعداد ديگري كه به ‌لحاظ قصور و كوتاهي ممكن است نقش داشته باشند، احضار شده‌اند. 
سردار حميد هداوند، جانشين رييس پليس پايتخت نيز با اعلام آغاز تحقيق و بررسي از چهار مسوول كلينيك سينا مهر از تحقيق و بررسي از مديرعامل بيمارستان، مديرداخلي، مدير تصويربرداري و متصدي سانترال خبر داد و گفت بررسي‌ها ادامه دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون