• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4688 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير

رييس‌جمهوري همزمان با افزايش بي‌سابقه قيمت‌ها اذعان كرد

عقب‌ماندگي حوزه مسكن

امروز نه شرايط تنش است، نه بگومگو

«ارز و مسكن» و البته «كرونا» حالا همه دغدغه اين روزهاي دولت است. بازارهايي كه متاثر از كرونا و اقتصاد تحت تحريم در بدترين شرايط تورمي و افزايش قيمت قرار دارند كه تاكنون بي‌سابقه بوده است. از اين جهت دولت با توسل به سياستگذاري‌هايي كه قرار است از دل برخي كارگروه‌ها و كميته‌ها بيرون بيايد درپي سر و سامان دادن به اين بي‌ساماني است. كنار اين «بورس» و روند افتتاح‌ پروژه‌هاي دولت كه تقريبا هر پنجشنبه در ماه‌هاي آخر انجام مي‌شود، نقاط قوتي است كه كابينه و در راس آن حسن روحاني بر آن تاكيد دارند. با اين حال همين برخي بازارها از جمله مسكن آنقدر شرايط وخيم و پيچيده‌اي دارند كه حتي رييس هيات دولت پس از ۷ سال معترف است كه در دولت يازدهم عقب‌ماندگي در حوزه مسكن وجود دارد.

امنيت شرق

يكي، دو افتتاح مهم در شرق ايران بخش نخست سخنراني ديروز رييس‌جمهوري در جلسه هيات دولت بود. گازرساني به برخي مناطق محروم اين استان، افزايش ظرفيت بندرچابهار از 2.5 ميليون تن به 8.5 ميليون تن، اتصال راه‌آهن چابهار به راه‌آهن سراسري و ايجاد خط راه‌آهن 730 كيلومتري از چابهار تا زاهدان و ... از جمله اقدامات صورت‌گرفته در اين ۷ سال بود كه روحاني شرح مختصري از آن را ارايه كرد. او در ادامه بر وحدت و هماهنگي ميان اقوام، شيعه و سني در اين استان كه باعث ايجاد امنيت و آباداني بيشتر خواهد شد، تاكيد كرد.

سياست‌هاي مسكن، بورس و ارز

او در ادامه به بازار بورس، ‌مسكن و ارز اشاره و تاكيد كرد كه تصميمات خوبي در اين حوزه‌ها اتخاذ شده است. روحاني با بيان اينكه «نسبت به مسكن به عنوان رييس‌جمهوري اعتراف مي‌كنم كه يك عقب‌ماندگي در دولت يازدهم داشتيم به‌دليل اينكه برخي از طرح‌هاي مسكن ما متاسفانه اجرايي و عملياتي نشد»، توضيح داد كه چون گرفتار آن بوديم كه مسكن‌هاي ناتمام و بدون خدمات را به جايي برسانيم، به‌طور طبيعي دچار يك عقب‌ماندگي شديم و در دولت دوازدهم با تلاش فراوان بايد اين عقب‌ماندگي را جبران كنيم. اختصاص ۲۵۰ هزار هكتار زمين اطراف شهرها و روستاها به وزارت راه و شهرسازي از جمله اقدامات اخير است كه بر اساس توافق صورت گرفته، وزارت مسكن و شهرسازي شهرك‌هايي را طراحي خواهد كرد تا بخش‌هاي مربوط به بافت فرسوده را ترميم كند. حسن روحاني در ادامه شرحي از وضعيت بورس ارايه كرد. به‌ گفته رييس‌جمهوري به سازمان بورس اعلام شده كه طبق قانون سهم شناور را - اگر هماهنگ شدند با وزراي مربوطه چه بهتر و اگر هماهنگ نشدند- مستقيما عرضه كنند. او همچنين خبر داد كه 30 درصد از سهام عدالت قبلا آزاد شده، 30 درصد آن هم در عيد غدير آزاد خواهد ‌شد و 30 درصد هم در 22 بهمن.

رييس‌جمهوري در ادامه با تاكيد بر اينكه كسي كه صادركننده يا وارد كننده كالا و خدمات است نبايد فكر كند اين ارز به او تعلق دارد، تاكيد كرد كه اين ارز بايد ظرف مدت ۳ ماه بازگردانده شود ولي اگر عرضه نكرد و به تاخير افتاد، ارز او را بانك مركزي به قيمت پايان مهلتش خواهد خريد و او حق ندارد ديگر در بازار نيما و به‌روز عرضه كند. روحاني با اشاره به وضعيت بازار ارز گفت: «متاسفانه برخي صادركننده‌ها، اين پا و آن پا مي‌كنند و ارز خود را نمي‌آورند با اين هدف كه ارز بالاتر برود، خود اينها هم در فضاي مجازي ترويج مي‌كنند و در فضاي رواني جامعه مي‌دمند كه ارز گران شود تا گران‌تر بفروشند.»

تلاش براي جدايي مردم از نظام

بخش ديگري از سخنراني روحاني به ارتباط دولت با سران دو قوه ديگر اختصاص داشت. او با اشاره به اينكه «دولت و كل قواي سه‌گانه يك نظر واحد دارند»، گفت: «ما همه موظفيم برابر توطئه امريكا ايستادگي و مقابله كنيم.» او در ادامه به ۲۳ تيرماه كه روز توافق برجام است و به عنوان «روز تعامل با دنيا» نامگذاري شده، اشاره كرد و خروج از فصل هفت منشور سازمان ملل و بسته شدن پرونده PMD را از دستاوردهاي مهم برجام دانست. روحاني به قرار گرفتن در ليست سياه FATF، تلاش دولت براي خروج از آن و برخي كارشكني‌هاي داخلي نيز اشاره و در ادامه تاكيد كرد كه اساس روابط خارجي ما «تعامل بسيار خوب، نزديك و سازنده با كشورهاي منطقه و همسايگان» است البته «‌جز آن دو كشوري كه خودشان نخواستند والا آنها هم اگر مي‌خواستند روابط خوبي با آنها داشتيم.» همچنين به ‌گفته روحاني روابط خوب با كشورهاي آسيايي و اروپايي مدنظر حاكميت است كه البته اروپاييان هم در مقطعي تحت فشار امريكا نتوانستند به تعهدات‌شان درست عمل كنند. رييس‌جمهوري همچنين به تلاش امريكا و رژيم اسراييل براي افزايش فشارها و تفرقه‌افكني و در واقع «جدايي بين ملت و نظام» تاكيد كرد و گفت كه آنها مي‌‌خواهند مردم از نظام مايوس شوند و البته بين قواي سه‌گانه و مسوولان اختلاف ايجاد كنند اما دولت به سهم خود و در چارچوب قانون اساسي خواهان روابط صميمانه با ساير قواست. روحاني در بخش ديگري از اين سخنان با اشاره ضمني به حواشي جلسه يكشنبه مجلس و نحوه برخورد نمايندگان اصولگرا با محمدجواد ظريف، تاكيد امام و رهبري بر لزوم حفظ احترام وزير خارجه را يادآور شد و در ادامه گفت: «امروز، نه شرايط تنش است، نه شرايط بگومگو.»

هدف، سرمايه اجتماعي

علاوه بر روحاني، علي ربيعي سخنگوي دولت هم در نشستي با اعضاي شوراي اطلاع‌رساني دولت بر تلاش‌هاي برخي كشورها در راستاي از بين بردن سرمايه اجتماعي تاكيد كرد. او با اشاره به ۵۵ ماه اول موفقيت‌آميز دولت و سپس روي كار آمدن فردي نامتعارف در امريكا گفت كه تاكنون در هيچ دوره‌اي، كشور به اين اندازه در نظام تحريمي دشمن و عمليات رواني براي از بين بردن سرمايه اجتماعي قرار نگرفته بود. ربيعي پيشنهاد داد كه براي مقابله با اين فشار رواني بايد تلاش‌ها و اقداماتي كه دولت براي حل مشكلات مردم انجام داده و در حال انجام است را به آگاهي و اطلاع افكار عمومي رساند و همچنين دستاوردهاي دولت در شرايط سخت كه به سهم خود بعضا بي‌نظير بوده است را براي مردم ملموس كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون