• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 4688 -
  • ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱۹ تير

ارزش سهام نت‌فليكس اوج گرفت

تاكيد هوشنگ مرادي كرماني بر «شيرين‌نويسي»

گروه هنر و ادبيات

اسكورسيزي و ساخت مستند خواننده راك

مارتين اسكورسيزي قرار است ساخت مستند زندگي ديويد جوهانسن خواننده و آهنگساز امريكايي را برعهده بگيرد. به گزارش ايسنا به نقل از ورايتي، اين مستند كه هنوز نامي براي آن انتخاب نشده با كارگرداني مشترك مارتين اسكورسيزي و ديويد تدسكي ساخته خواهد شد و اسكورسيزي يكي از تهيه‌كنندگان اجرايي اين پروژه مستند نيز خواهد بود. قرار است اين مستند تصويري از زندگي ديويد جوهانسن نفر اول گروه موسيقي راك نيويورك دالز از جواني تا به امروز ارايه دهد. اسكورسيزي در اظهارنظري عنوان كرده از سال ۱۹۷۳ و ساخت فيلم خيابان‌هاي پايين شهر از طرفداران گروه موسيقي ديويد جوهانسن و گروه موسيقي نيويورك دالز بوده و از آن لذت مي‌برده است. اين كارگردان ساخت فيلم سينمايي «قاتلان ماه كامل» با بازي رابرت دنيرو و لئوناردو دي كاپريو را نيز در برنامه دارد. به دليل تاخير در آغاز توليد آثار هاليوودي بر اثر بحران جهاني شيوع ويروس كرونا، هنوز تاريخ اكران دقيق مستند زندگي ديويد جوهانسن و فيلم سينمايي «قاتلان ماه كامل» مشخص نيست.

 

روايت مرادي كرماني از ادبيات كودكان

هوشنگ مرادي كرماني نسبت به اهميت شيرين‌نويسي داستان درباره كودك تاكيد كرد. هوشنگ مرادي كرماني به مناسبت روز ملي ادبيات كودك و نوجوان به تشريح شيرين‌نويسي داستان براي كودكان و نوجوانان اشاره كرد و با تشويق خانواده‌ها براي خواندن كتاب براي كودكان در ايام كرونا گفت: مسلما در ايام كرونا مطالعه كتاب به‌خصوص كتاب‌هاي ادبيات كودك و نوجوان از بيرون رفتن بسيار مفيدتر است. مرادي كرماني درباره شيرين‌نويسي ادبيات به‌خصوص در حوزه كودك و نوجوان به مصاديق و آثار نويسندگاني چون زنده‌ياد محمد ابراهيم باستاني پاريزي اشاره كرد و افزود: بنده هميشه گفته‌ام كه زنده‌ياد باستاني پاريزي با شيرين‌نويسي ادبيات در حوزه تاريخ، توانست تاريخ را از مدارس و دانشگاه به خانه‌ها ببرد، كما اينكه برخي‌ها عنوان مي‌كنند اين نويسنده كرماني در كتاب‌هاي تاريخ خود بيشتر به سبك رمان قلم زده، اما مهم اين است كه تاريخ را به شيريني بيان كرده است. نويسنده كتاب «قصه‌هاي مجيد» گفت: در زمينه شيرين‌نويسي در حوزه ادبيات كودك و نوجوان نيز بايد فرد نويسنده شرايط اجتماعي و جغرافيايي را زندگي و تجربه كرده باشد يعني اين‌گونه نيست كه شيرين‌نويسي براساس يك نوع تكنيك و فرمول خاصي صورت گيرد، بلكه به شرايط زندگي فرد نويسنده نيز بستگي دارد. او توضيح داد: به عنوان مثال در دوران جنگ فردي در اردوگاه‌هاي آلمان نازي يك سمفوني نوشت و پس از مرگ او، موسيقيدان‌هاي ديگر نمي‌توانستند آن سمفوني را اجرا كنند، چراكه افراد ديگر شرايط اردوگاه زندان را درك نكرده بودند، بنابراين شرايط زندگي نويسنده در نوع قلم و شيرين‌نويسي او به‌خصوص در حوزه كودك و نوجوان اهميت بسيار دارد. مرادي كرماني با اشاره به اين مطلب كه در نوشتن داستان‌هاي خود براي كودك و نوجوان عنصر شيرين‌نويسي، مفيد و سرگرم‌كننده و شادي‌بخش بودن را درنظر گرفته است، گفت: در نگارش كتاب براي كودكان و نوجوانان همواره سعي كرده‌ام شيرين‌نويسي را با درنظر گرفتن عنصر شادي رعايت كنم كه مي‌توان به داستان‌هايي چون «قصه‌هاي مجيد»، «خمره» و «مرباي شيرين» اشاره كرد. اين داستان‌نويس ادامه داد: اما برخي ديگر از آثارم مانند «بچه‌هاي قالي‌باف خانه» داستان سرگذشت كودكاني است كه به خاطر وضع نابسامان زندگي خانواده مجبور بودند در سنين كودكي به قالي‌باف‌خانه‌ها بروند و در بدترين شرايط كار كنند .

 

انصراف فيلم كودك از اكران

احمد احمدي، تهيه‌كننده فيلم سينمايي «پيشي‌ميشي» كه به عنوان اولين فيلم كودك اكران ۹۹ قرار بود از ۲۵ تير ماه روانه پرده سينماها شود اعلام كرد كه از اكران اين فيلم در سينماها منصرف شده است. در حالي كه قرار بود اكران فيلم «پيشي ميشي» به كارگرداني حسين قناعت از ۲۵ تير ماه براساس مصوبه شوراي صنفي نمايش در سينماها آغاز شود، تهيه‌كننده اين فيلم انصراف خود را از اكران اعلام كرد. گسترش دوباره كرونا و تعطيلي دوباره سينماها به‌خصوص در شهرستان‌ها و حفظ سلامت مخاطبان دليل مهم انصراف سازندگان از اكران بود.

 

انتشار زندگينامه مهدي آذريزدي به زبان كودكان

ايران صدا به مناسبت روز ادبيات كودكان و نوجوانان زندگينامه باباي قصه‌هاي خوب را منتشر كرد. پايگاه كودك ايران صدا به مناسبت روز ادبيات كودكان و نوجوانان زندگينامه مهدي آذريزدي را در قالب كتاب گوياي مشاهير ايران و جهان به زبان ساده و
قابل فهم براي كودكان تهيه و به صورت رايگان دراختيار مخاطبان خود قرار داده است. نويسندگي و تهيه‌كنندگي اين كتاب گويا برعهده آسيه حيدري‌ شاهي سرايي بوده و اشكان صادقي آن را روايت كرده است. مهدي آذريزدي اولين نويسنده‌اي است كه در ايران به فكر نوشتن داستان براي كودكان و نوجوانان افتاد به همين دليل است كه عنوان پدر ادبيات كودك و نوجوان ايران را به او داده‌اند. همچنين
به خاطر آثار ارزشمند او در حوزه كتاب كودك، روز درگذشت او به نام روز ملي ادبيات كودك و نوجوان نام‌گذاري شده است. علاقه‌مندان براي شنيدن اين كتاب گويا مي‌توانند اپليكيشن تلفن همراه ايران صدا را براي سيستم عامل اندرويد و IOS از نشاني IRANSEDA.IR به صورت رايگان دريافت كنند.

كرونا ارزش سهام «نت‌فليكس» را به اوج رساند

غول استريمينگ امريكايي با ظهور كوويد‌۱۹ تقويت شده و همچنان به رشد خود ادامه مي‌دهد.
به گزارش مهر به نقل از هاليوود ريپورتر، در تبادل سهام در بورس روز دوشنبه امريكا، سهام نت‌فليكس به بالاترين ارزش تاريخ خود يعني ۴۹۹.۵۰ دلار به‌ازاي هر سهم رسيد. اين رقم نمايانگر افزايشي ۴.۵درصدي نسبت به روز قبل بود و باعث شد ارزش بازار اين شركت به تقريبا ۲۱۹ ميليارد دلار برسد. ديويد ميلر، تحليلگر شركت ايمپريال كپيتال در گزارشي كه در ارتباط با سهام نت‌فليكس منتشر كرد به اين نكته اشاره داشت كه تا اينجا در سال ۲۰۲۰، ارزش سهام اين غول استريمينگ ۵۰.۲درصد رشد داشته و اين در‌حالي است كه شاخص بازار سهام «اس‌اندپي ۵۰۰» با كاهشي ۳.۳درصدي مواجه بوده است. علاوه بر اين، ارزش سهام نت‌فليكس در ۱۸ ماه اخير ۸۱.۶درصد بالا رفته كه باز هم بسيار بيشتر از افزايش ۲۶.۱درصدي شاخص كل بازار بوده است. اين تحليلگر چهار دليل براي توضيح دادن اين نمايش قدرتمند براي سهام نت‌فليكس آورد. او گفت: اين يكي از معدود نام‌ها در بازار اس‌اندپي ۵۰۰ است كه تا حدود زيادي هيچ اثري از پيامدهاي اقتصادي كوويد‌۱۹ نمي‌پذيرد و مقابل ركود مقاوم است. او اضافه كرد كه در حقيقت، ظهور كوويد‌۱۹ باعث شده ارزش سهام نت‌فليكس به ‌طور تدريجي ۱۸۴ دلار به‌ازاي هر سهم رشد كند و اين رشد بسيار بيشتر از حالتي بوده كه كرونا ويروس وجود خارجي نداشت. ميلر گفت: علاوه بر اين، نت‌فليكس به هيچ‌وجه درمعرض هيچ دارايي در بخش رسانه كه در خطر باشد از جمله شبكه‌هاي كابلي قرار ندارد و هيچ دارايي از جمله پارك‌هاي موضوعي يا سالن‌هاي سينما ندارد كه مستقيم از كوويد‌‌۱۹ اثر پذيرفته باشد. او افزود: نكته سوم اين است كه اين شركت ثابت كرده شروع به كار پلتفرم استريمينگ شركت ديزني با عنوان «ديزني پلاس» در فصل چهارم ۲۰۱۹ نتوانسته در عمل سهم بازار نت‌فليكس را به‌طور چشمگيري كاهش بدهد و نت‌فليكس را مجبور به كاهش ارزش سهام كند.

 

تسخير گيشه انگليس توسط انيميشن «به پيش»

انيميشن «به پيش» (Onward) در اولين هفته فعاليت پس از سه ماه تعطيلي، گيشه سينماهاي انگليس را به تسخير خود درآورد. به گزارش ايرنا از ورايتي، با وجود كاهش محدوديت‌هاي قرنطينه، تاكنون تنها ۵۰ سالن سينما در انگليس بازگشايي شده‌اند. بنابراين، گيشه اين كشور در اولين هفته فعاليت پس از بيش از سه ماه تعطيلي، درآمد قابل‌توجهي نداشت. با وجود اين، انيميشن «به پيش» (Onward) كه اولين‌بار در تاريخ ۶ مارس
(۱۶ اسفند ۹۸) اكران شد، با فروشي ۲۷ هزار دلاري گيشه انگليس را تسخير كرد و مجموع فروش آن به
۶ ميليون و ۶۰۰ هزار دلار رسيد. اين انيميشن يك پويانمايي سه‌ بعدي در ژانر فانتزي به نويسندگي و كارگرداني دن اسكنلون است كه داستان ماجراجويي دو برادر به نام‌هاي يان و بارني را در پي يافتن رگه‌هايي از جادو در دنيا روايت مي‌كند. اين انيميشن توسط پيكسار ساخته شده و والت ديزني پيكچرز آن را در سال ۲۰۲۰ منتشر كرد. بعد از تعطيلي رسمي سينماها و براي جلوگيري از ضرر بيشتر، والت ديزني تنها دو هفته بعد از اكران اين فيلم، نسخه‌اي از آن را در شبكه‌هاي ويديوي درخواستي (VOD) را روانه بازار كرد. انيميشن تور جهاني ترول‌ها
(Trolls World Tour) و اكشن كمدي پسران بد تا ابد (Bad Boys for Life) نيز به ترتيب با ۲۱ و ۲۰ هزار دلار فروش در جايگاه دوم و سوم فهرست فيلم‌هاي پرفروش اولين هفته پساكرونايي سينماي انگليس قرار گرفتند.

 

جود لاو، دزد دريايي خبيث مي‌شود

جود لاو، بازيگر بريتانيايي اين‌بار در نقش كاپيتان هوك چهره مشهور دنياي دزدان دريايي ظاهر مي‌شود. جود لاو نقش كاپيتان هوك را در فيلم «پيتر پن و وِندي» ديزني برعهده مي‌گيرد. اين بازيگر در حال مذاكره است تا در فيلم كلاسيك ديزني با عنوان «پيتر پن و وِندي» در نقش شخصيت منفي كاپيتان هوك بازي كند. ديويد لاوري كارگردان «اژدهاي پيت» نيز قرار است اين فيلم را كارگرداني كند. او همچنين نويسنده فيلمنامه در كنار توبي هالبروكس و از تهيه‌كنندگان در كنار جيم ويتاكر خواهد بود. ديزني اين فيلم را با اقتباس از انيميشن كلاسيك سال ۱۹۵۳ خود مي‌سازد كه موفق‌ترين اقتباس از رمان جي.ام.بري درباره پيتر پن بوده است. پيتر پن پسري است كه هرگز بزرگ نمي‌شود و در دنياي جادويي ناكجاآباد (نِوِرلند) زندگي مي‌كند. استوديوهاي متعددي از اين داستان براي پرده بزرگ و كوچك فيلم ساخته‌اند. فيلم «هوك» اسپيلبرگ با بازي رابين ويليامز و فيلم «پن» جو رايت كه هر دو در باكس آفيس ناموفق ظاهر شدند از جمله اين اقتباس‌ها هستند. اگر اين قرارداد منعقد شود جود لاو پا جاي پاي چهره‌هايي چون داستين هافمن و جيسون ايزاكس و از همه جديدتر گارت هدلوند مي‌گذارد كه پيش‌تر در نقش اين چهره نمادين و شناخته شده بازي كرده‌اند. انتظار مي‌رود اين فيلم براي سينما تهيه شود. ديزني سال خيلي موفقي را با اقتباس از فيلم‌هاي انيميشن خودش پشت‌سر گذاشت و سال پيش با نمايش «علاء‌الدين» و «شير شاه» كه هر دو از انيميشن‌هاي‌شان اقتباس شده بودند بيش از يك ميليارد دلار فروخت. اكنون قسمت دوم «علاء‌الدين» نيز در دستور ساخت قرار گرفته است. لاو بازي در «پاپ جديد» براي اچ‌بي‌او را در برنامه داشت و به تازگي در «بخش ريتم» پارامونت بازي كرد. او قرار است بار ديگر در فيلم بعدي «هيولاهاي شگفت‌انگيز و زيستگاه‌هاي‌شان» در نقش دامبلدور بازي كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون